Από τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους, η ομοσπονδιακή επιτροπή ναυτιλιακών μεταφορών των ΗΠΑ έχει ενημερωθεί από αμερικανικές εξαγωγικές επιχειρήσεις ότι ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς φορτίου δεν δέχονταν να φορτώσουν εμπορευματοκιβώτια με αμερικανικά αγροτικά προϊόντα αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων

Οπως όλα δείχνουν, προτιμούσαν να επιστρέφουν άδεια εμπορευματοκιβώτια στην Κίνα για να τα γεμίσουν με πιο προσοδοφόρες κινεζικές εξαγωγές. Σύμφωνα με το αμερικανικό ειδησεογραφικό δίκτυο CNBC, η εν λόγω επιτροπή έχει έκτοτε εγκαινιάσει έρευνες γύρω από τις σχετικές καταγγελίες στα λιμάνια της Καλιφόρνιας, της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσεϊ και εξετάζει αν η πρακτική αντιβαίνει σχετικές νομοθεσίες. Η επιτροπή έχει λάβει επίσης σωρεία παραπόνων από Αμερικανούς αγρότες που αναζητούν εναγωνίως εμπορευματοκιβώτια για να εξαγάγουν τα προϊόντα τους. Οι ρωγμές που έχει προκαλέσει στο διεθνές εμπόριο η πανδημία είναι πρωτοφανείς και για πρώτη φορά έχει καταγραφεί ανεπάρκεια εμπορευματοκιβωτίων. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις των λιμενικών αρχών στα λιμάνια του Λονγκ Μπιτς και του Λος Αντζελες υπάρχει ένα έλλειμμα 136.392 εμπορευματοκιβωτίων. Με έναν πρώτο υπολογισμό, τα διαφυγόντα έσοδα και οι ζημίες που προκαλεί αυτή η έλλειψη στο διεθνές εμπόριο είχαν φθάσει τον Νοέμβριο τα 632 εκατ. δολάρια.

Η αναστολή της οικονομικής δραστηριότητας στο μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη, η καραντίνα και η παραμονή στο σπίτι έχουν προκαλέσει ανατροπές στην κατανάλωση. Οι παραγγελίες επίπλων γραφείου για τη δουλειά από το σπίτι υπερβαίνουν τα διαθέσιμα εμπορευματοκιβώτια στην Ασία. Την ίδια στιγμή, τα αμερικανικά προϊόντα που προορίζονται για εξαγωγές μένουν καθηλωμένα στα λιμάνια. Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ του CNBC, το πρόβλημα άρχισε να γίνεται αισθητό τον Ιούνιο του περασμένου έτους στο λιμάνι του Λος Αντζελες, τον Ιούλιο στο Λονγκ Μπις και τον Αύγουστο στα λιμάνια της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσεϊ. 

Οπως αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ των New York Times, η ανεπάρκεια εμπορευματοκιβωτίων προκαλεί συνωστισμό στα αμερικανικά λιμάνια, που επιδεινώνεται από τη μείωση του αριθμού των λιμενεργατών και των οδηγών φορτηγών, την οποία προκάλεσε η πανδημία. Σημειώνονται έτσι μεγάλες καθυστερήσεις στη διαχείριση των φορτίων σε όλα τα λιμάνια της Γης. Το αποτέλεσμα είναι να συσσωρεύονται άδεια εμπορευματοκιβώτια στα λιμάνια της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας ενώ την ίδια στιγμή υπάρχει έλλειψη στα λιμάνια της Ινδίας. Οι ελλείψεις εμπορευματοκιβωτίων αποτελούν τη μεγαλύτερη ρωγμή στο διεθνές εμπόριο, καθώς είναι απολύτως αναγκαία για τη λειτουργία της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας. Τα εμπορευματοκιβώτια είναι το είδος που από το 1956 και μετά δίνουν στις βιομηχανίες της Νότιας Κορέας τη δυνατότητα να στείλουν τις επίπεδες οθόνες τους στην Κίνα, όπου θα συναρμολογηθούν φορητοί υπολογιστές, τηλεοράσεις και έξυπνα κινητά. Τα εμπορευματοκιβώτια είναι αυτά που δίνουν τη δυνατότητα στις βιομηχανίες της Κίνας να εξάγουν τα τελικά αυτά προϊόντα τεχνολογίας στις ΗΠΑ. Η πανδημία έχει, όμως, προκαλέσει ρωγμές σε όλη αυτήν τη διαδικασία, αφού κάθε φορά που επιβάλλονται περιοριστικά μέτρα με σκοπό την ανάσχεσή της, πολλές βιομηχανίες κλείνουν ενώ οι μεταφορικές εταιρείες περιορίζουν τις μετακινήσεις και οι ναυτιλιακές μεταφοράς φορτίου ακινητοποιούν σημαντικό αριθμό από τα πλοία τους. 

Τα κίνητρα

Εξηγώντας τα κίνητρα της Ε.Ε. στην προσπάθειά της να απεξαρτηθεί από τις εισαγωγές ψηφιακής τεχνολογίας, ο επίτροπος Βιομηχανίας και Ενιαίας Αγοράς, Τιερί Μπρετόν, τόνισε προσφάτως πως «είναι καιρός να επενδύσουμε στις τεχνολογίες που θα ενισχύσουν την εθνική μας κυριαρχία και το μέλλον των βιομηχανιών μας».

Βοήθεια

olos-o-planitis-xemeine-apo-epexergastes1

Σε πρόσφατη επιστολή του προς τον ομόλογό του της Ταϊβάν, ο υπουργός Οικονομίας και Ενέργειας της Γερμανίας, Πέτερ Αλτμάιερ, ζητούσε τη βοήθεια της ταϊβανέζικης κυβέρνησης στο θέμα της ανεπάρκειας μικροεπεξεργαστών και την καλούσε να δώσει προτεραιότητα στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, που είναι «κρίσιμης σημασίας για τη παγκόσμια οικονομία».

Πρωτοφανές

«Δεν έχω ξαναδεί κάτι τέτοιο» σχολιάζει, παρατηρώντας τα πλοία με τα εμπορευματοκιβώτια ακινητοποιημένα στα λιμάνια, ο επικεφαλής της μεγαλύτερης ναυτιλιακής μεταφοράς φορτίου στον κόσμο, της Moller-Maersk, Λαρς Μάικλ Τζένσεν, και υπογραμμίζει πως «έχουν πιεστεί όλοι οι κρίκοι της εφοδιαστικής αλυσίδας, τα πλοία, τα φορτηγά και οι αποθήκες».

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")