Τα νέα lockdowns που επιβάλλουν διεθνώς οι κυβερνήσεις ως μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας Covid-19 «παγώνουν» και την αγορά του πετρελαίου, με αποτέλεσμα οι αναλυτές να αναθεωρούν προς τα κάτω και τις προσδοκίες για την πορεία της αγοράς δεξαμενόπλοιων

Η ζήτηση για πετρέλαιο αναμένεται να μειωθεί κι ανάλογα θα κινηθεί και η προσφορά προκειμένου να εξισορροπήσει η αγορά σε χαμηλότερα επίπεδα. Έτσι θα επηρεασθεί και η ζήτηση για δεξαμενόπλοια, άρα και το ύψος των ναύλων, εκτιμά η Cleaves Securities AS σε ένα report για την πορεία των μετοχών των εισηγμένων στα χρηματιστήρια ναυτιλιακών εταιρειών διαχείρισης δεξαμενόπλοιων.

Ωστόσο, σπεύδει να ξεκαθαρίσει ότι από τα μέσα του 2021, που είναι το σημείο καμπής, θα υπάρξει αλλαγή ρότας και για τον λόγο αυτό συνιστά στους επενδυτές να αξιοποιούν τις ευκαιρίες που θα παρουσιασθούν το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους προκειμένου να «χτίσουν» θέσεις, καθώς στη συνέχεια αναμένεται σταδιακή βελτίωση της αγοράς δεξαμενόπλοιων.

Σύσταση «sell»

Να σημειωθεί ότι ο οίκος αναλύσεων διατηρεί τη σύσταση «sell» για τις μετοχές εταιρειών δεξαμενόπλοιων καθώς βλέπει μια πτώση του σχετικού δείκτη κατά 23% μέχρι τα μέσα του 2021, πριν αναρριχηθεί και πάλι κατά 113% στο τέλος του 2023.

Η ανάκαμψη στο μέλλον θα έρθει καθώς, όπως σημειώνει ο οίκος αναλύσεων, τα συμβόλαια για νέες ναυπηγήσεις παρουσιάζουν κάμψη, ενώ αναμένεται και αυξημένος ρυθμός διαλύσεων παλαιότερου τονάζ λόγω της πτώσης των αξιών των πλοίων. Επίσης το βιβλίο παραγγελιών αποτελεί μόλις το 9% του στόλου σε σύγκριση με το 21%, το ιστορικό υψηλό του κλάδου, γεγονός που σημαίνει ότι μια αναμενόμενη ισχυρή ανάκαμψη της ζήτησης δεξαμενόπλοιων από το 2022 θα μπορούσε να βελτιώσει γρήγορα τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς.

Μειωμένες παραγγελίες

Επανερχόμενος στις νέες παραγγελίες ο οίκος Cleaves Securities εκτιμά ότι ένα περιβάλλον χαμηλών κερδών, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα που δημιουργούν οι νέοι κανονισμοί αλλά και η τεχνολογία θα οδηγήσει σε μείωση των τοποθετήσεων νέων παραγγελιών σε νεότευκτα πλοία στα ναυπηγεία. Επίσης αναμένει ότι μόνο 18 εκατ. dwt θα είναι οι παραγγελίες νεότευκτων στη διάρκεια του 2021 και 2022 σε ετήσια βάση, έναντι 28 εκατ. που ήταν σε ετήσια βάση ο μέσος όρος από το 2017 μέχρι και το 2020. Επίσης βλέπει πτώση και των αξιών των πλοίων και αναφέρει ενδεικτικά ότι ένα resale VLCC είναι αξίας 88 εκατ. δολ., 15% χαμηλότερο από ό,τι τον περασμένο Απρίλιο, ενώ ένα 5ετίας VLCC εκτιμάται στα 61,5 εκατ. δολ., επίσης 15% κάτω από τα υψηλά του περασμένου Απριλίου.

Άνοδος στις διαλύσεις

Παράλληλα οι αναλυτές βλέπουν άνοδο στις διαλύσεις καθώς όπως εκτιμούν η αξία ενός VLCC ηλικίας 15 ετών από 29 εκατ. δολ. που είναι σήμερα θα μειωθεί στα 25 εκατ. δολ., οκτώ εκατ. δολ. πάνω από την αξία σκραπ και βλέπουν τις διαλύσεις να φτάνουν στα 13 εκατ. dwt το 2021 και 11 εκατ. dwt το 2022 από τα 3 εκατ. dwt το 2019 και άλλα τόσα το 2020.

Γενικότερα ο οίκος αναλύσεων Cleaves Securities εκτιμά ότι η αύξηση της προσφοράς μεταφορικής ικανότητας θα φτάσει το 3,6% το 2021, το 1,8% το 2022 και 1,5% το 2023.

Από την πλευρά της ζήτησης για πετρέλαιο ο οίκος αναλύσεων αναθεωρεί την εκτίμησή του στα επίπεδα των 93,5 εκατ. βαρελιών την ημέρα το πρώτο τρίμηνο του 2021, πολύ κάτω από τα 97,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα που ήταν οι σχετικές εκτιμήσεις του προηγούμενου Οκτωβρίου, με την προσφορά πετρελαίου να κυμαίνεται κατά μέσο όρο στα 92,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (έναντι 95,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως της προηγούμενης πρόβλεψης). Αναμένεται ότι η διάθεση εμβολίων θα βελτιώσει σταδιακά την κατάσταση προς τα μέσα του 2021 και θα αφήσει τελικά την πρόβλεψη της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου σχεδόν αμετάβλητη στο δεύτερο εξάμηνο του 2021, στα 99,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Ωστόσο, η προσωρινή πτώση των αποθεμάτων πετρελαίου θα έχει αντίκτυπο στη ζήτηση και συνεπώς στα έσοδα των δεξαμενόπλοιων.

Χαμηλότερη ζήτηση

Για ολόκληρο το έτος 2021 η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα κυμανθεί κατά μέσο όρο στα 97,1 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (έναντι της προηγούμενης πρόβλεψης για 99,1 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα) και η προσφορά πετρελαίου κατά μέσο όρο στα 95,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (έναντι 97,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα προηγούμενης εκτίμησης).

Για το 2022 προβλέπεται ότι η ζήτηση και η προσφορά θα κυμανθούν στα 101,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.

Με βάση όλα τα παραπάνω η ζήτηση για δεξαμενόπλοια θα συρρικνωθεί 6,4% το 2021, καθώς η ανάγκη για θαλάσσια μεταφορά πετρελαίου επηρεάζεται αρνητικά από τη χαμηλότερη προσφορά πετρελαίου και τη μείωση των αποθεμάτων. Ωστόσο, προβλέπεται μία πολύ μεγάλη άνοδος της ζήτησης κατά 7,5% το 2022 καθώς η προσφορά πετρελαίου αυξάνεται ραγδαία έναντι του κλεισίματος του κύκλου της πτώσης των αποθεμάτων προς το τέλος του 2021.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")