Η Κίνα αναμένεται να ξεπεράσει τις ΗΠΑ στη διύλιση πετρελαίου, καθώς η οικονομία της προπορεύεται στην κούρσα της ανάπτυξης. Με τη δραστηριότητα στη μεταποίηση να αποκαθίσταται τάχιστα χάρις στην αποτελεσματική αναχαίτιση της εξάπλωσης του SARS-CoV-2, αυξάνονται, παράλληλα, οι ανάγκες της Κίνας στην κατανάλωση πετρελαίου

Εκ των πραγμάτων, ο παγκόσμιος πετρελαϊκός κλάδος στρέφεται πια στην Ασία, καθώς μειώνεται η κατανάλωση στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη. Πέραν των επιπτώσεων της πανδημίας, η πράσινη ενέργεια βρίσκεται υψηλά στην ατζέντα των κυβερνήσεων. Τα νέα διυλιστήρια που κατασκευάζονται στην Κίνα ή στην Ινδία είναι δε σύγχρονα και μεγαλύτερα από εκείνα των ΗΠΑ ή της Ευρώπης, βαθαίνοντας το χάσμα των υποδομών μεταξύ των ισχυρότερων οικονομιών του ανεπτυγμένου και του αναπτυσσόμενου κόσμου.

Αν και οι ΗΠΑ κυριαρχούσαν στον τομέα της διύλισης από τα μέσα του 19ου αιώνα, οι ισορροπίες αλλάζουν άρδην εν μέσω μιας πανδημίας που προκαλεί ή επισπεύδει μεγάλες αλλαγές σε όλο το εύρος της παγκόσμιας οικονομίας. Σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ), η Κίνα προβλέπεται πως θα κατακτήσει την κορυφαία θέση στον τομέα της διύλισης πετρελαίου από τις αρχές του επόμενου έτους, εκτοπίζοντας τις ΗΠΑ, αφού έχει παραγκωνίσει την Ευρώπη. Η ταχεία επέκταση της κινεζικής οικονομίας -όσο οι εταιρείες της Δύσης μετέφεραν μαζικά την παραγωγή τους εκεί- οδήγησε σε απότομη άνοδο τις ενεργειακές ανάγκες της χώρας. Από το 2000 μέχρι σήμερα η ικανότητα διύλισης στην Κίνα έχει τριπλασιαστεί λόγω της αύξησης στην κατανάλωση του πετρελαίου ντίζελ και της βενζίνης. Μέχρι το 2025 η παραγωγή στα διυλιστήρια της Κίνας προβλέπεται πως θα αυξηθεί σε ένα δισεκατομμύριο τόνους ετησίως ή 20 εκατ. βαρέλια την ημέρα από τα 17,5 εκατ. βαρέλια που ισχύουν σήμερα, σύμφωνα με το Κέντρο Οικονομίας και Ερευνών της National Petroleum Corp.

Αν και όχι στον ίδιο βαθμό με την Κίνα, αναμένεται αύξηση της παραγωγικής ικανότητας πετρελαίου στην Ινδία και τη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, παρά τις επιπτώσεις της πανδημίας στην ινδική οικονομία, ο πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι αποβλέπει σχεδόν στον διπλασιασμό της ικανότητας διύλισης στη χώρα του μέσα στην επόμενη πενταετία, δηλαδή στα 8 εκατ. βαρέλια ημερησίως μέχρι το 2025.

Από την άλλη πλευρά, τα διυλιστήρια στις ΗΠΑ βάζουν λουκέτο από τη μεγάλη πτώση των τιμών του πετρελαίου, που καθιστούν ασύμφορη την παραγωγή μαύρου χρυσού. Με το δεύτερο κύμα της πανδημίας να βρίσκεται σε έξαρση και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού, η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου αναμένεται να υποχωρήσει κατά 8,8 εκατ. βαρέλια την ημέρα, φθάνοντας το πρωτάκουστο επίπεδο των 91,3 εκατ. βαρελιών, σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΙΕΑ. Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας θεωρεί, επίσης, πως το 2021 θα αποκατασταθούν λιγότερο από τα δύο τρίτα της πτώσης της ζήτησης. Στις ΗΠΑ αρκετές μονάδες διύλισης επρόκειτο να παύσουν τη λειτουργία τους πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας λόγω της φθοράς τους. Πρόσθετες πιέσεις ασκούνται από την ώθηση που δίνεται στις ΗΠΑ για την αύξηση της παραγωγής βιοκαυσίμων. Πάντως το ήμισυ των διυλιστηρίων που έχουν βάλει φέτος λουκέτο εντοπίζονται στις ΗΠΑ.

Στην Ευρώπη περίπου τα δύο τρίτα των διυλιστηρίων αδυνατούν να καλύψουν τις λειτουργικές δαπάνες τους, παρατηρούν αναλυτές, ενώ οι κυβερνήσεις έχουν θέσει φιλόδοξους στόχους για την ηλεκτροκίνηση.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")