Ασύρματη Φόρτιση Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων – Το Πρώτο Πρωτόκολλο Πιστοποίησης από τη SAE

Ασύρματη Φόρτιση Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων – Το Πρώτο Πρωτόκολλο Πιστοποίησης από τη SAE
energia.gr
Δευ, 2 Νοεμβρίου 2020 - 08:51

H “Society of Automotive Engineers (SAE)”, την Πέμπτη 23 Οκτωβρίου ανακοίνωσε το πρώτο παγκοσμίως πρωτόκολλο τυποποίησης για την ασύρματη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η εξέλιξη αυτή είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει επιτάχυνση των διαδικασιών βιομηχανοποίησης τέτοιων συστημάτων τα οποία σε λίγο χρόνο προβλέπεται να προσφέρονται στην αγορά για ευρεία χρήση. 

Αυτό το πρωτόκολλο πιστοποίησης —επισήμως SAE J2954—θα έχει εφαρμογή σε συστήματα επαγωγικής φόρτισης ισχύος μέχρι και 11kW (κιλοβάτ).Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο heliev.gr όπως συμβαίνει και με τα άλλα εν ισχύει πρωτόκολλα πιστοποίησης της SAE που αφορούν εφαρμογές φόρτισης των συσσωρευτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το πρωτόκολλο J2954 μεριμνά και για την εξασφάλιση της διαλειτουργικότητας των συστημάτων έτσι ώστε όλες οι υποδομές επαγωγικής φόρτισης να εξυπηρετούν όλα ανεξαιρέτως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανεξαρτήτως του κατασκευαστή τους.

Η επαγωγική φόρτιση στηρίζεται στη δημιουργία ασύρματης ζεύξης μέσω ενός ηλεκτρομαγνητικού πεδίου συγχρονισμού ενός πομπού ενέργειας ό οποίος είναι συνδεδεμένος με την πηγή της ηλεκτρικής ενέργειας και συνήθως τοποθετείται στο έδαφος και ενός δέκτη που βρίσκεται στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου.

Ασυρματική ανταλλαγή κωδικών σημάτων μεταξύ του αυτοκινήτου και του πομπού ρυθμίζει τόσο την έναρξη και την παύση της φόρτισης όσο και τις παραμέτρους της κατά τη διάρκειά της.

«Η φόρτιση του ηλεκτρικού σας αυτοκινήτου πρέπει να είναι τόσο απλή όσο και το παρκάρισμά του. Το πρωτόκολλο ασύρματης φόρτισης SAE J2954 παρέχει ακριβώς αυτή την απόλυτη ελευθερία καλύπτοντας όλες τις ανάγκες αυτοματισμού και ασφάλειας που απαιτούνται», δήλωσε ο κος Jesse Schneider, πρόεδρος της ομάδας που το εξέλιξε.

Χρειάστηκε πράγματι πολύς χρόνος προκειμένου να επιτευχθεί αυτό το καθοριστικό βήμα (η ομάδα εξέλιξης άρχισε τις εργασίες της το 2007), αλλά στο διάστημα αυτό η τεχνολογία αναπτύχθηκε τόσο ώστε ακόμα και σε διάκενο αέρος 25 εκατοστών του μέτρου μεταξύ πομπού και δέκτη το σύστημα να μεταδίδει την ηλεκτρική ενέργεια με απόδοση όχι μικρότερη του 94%, όπως ανακοίνωσε με δελτίο τύπου η SAE. Με επιπρόσθετες επεκτάσεις μάλιστα το πρότυπο J2954 θα καλύπτει και τις περιπτώσεις ασύρματης φόρτισης των μελλοντικώς αυτοκινούμενων ηλεκτρικών οχημάτων τα οποία θα αυτοφορτίζονται χωρίς την παραμικρή παρέμβαση του ανθρώπινου παράγοντα.

- Λειτουργικό Διάγραμμα – SAE J2954 πρότυπο ασύρματης φόρτισης

Το γεγονός αποτελεί σημείο σταθμό για αυτή την τεχνολογία. Συστήματα ασύρματης φόρτισης δοκιμάζονται από πολλών ετών και από διάφορους κατασκευαστές χωρίς όμως να έχουν υπακούσει ποτέ σε κάποιες συγκεκριμένες προδιαγραφές και το κυριότερο μόνο για μικρές ισχύεις μετάδοσης ηλεκτρικής ενέργειας.

Η BMW προσέφερε στο παρελθόν μια τέτοια δοκιμαστική εφαρμογή για το αναφορτιζόμενο υβριδικό (PHEV) μοντέλο της 530e, που το εξόπλιζε με σύστημα ασύρματης φόρτισης ισχύος όμως μόνο 3,2 kw. Τόσο η BMW όσο και πολλοί άλλοι κατασκευαστές δήλωσαν κατά καιρούς ότι θα ήταν πρόθυμοι να επενδύσουν στην τεχνολογία της ασύρματης φόρτισης εάν εν τω μεταξύ θεσπιζόταν ένα διεθνές πρότυπο το οποίο να αποτελούσε την πυξίδα αυτής της εξέλιξης.

Υπήρξαν επίσης στο παρελθόν και κάποιου είδους «ενοποιήσεις των προσπαθειών». Ένας από τους κυριότερους παίκτες, η Qualcomm, πούλησε πέρυσι την τεχνολογία ασύρματης φόρτισης που είχε αναπτύξει σε μια άλλη εταιρεία του χώρου την WiTricity.

Η υψηλής ισχύος ασύρματη φόρτιση η οποία θα μπορεί να ανταγωνιστεί την τρέχουσα εφαρμογή ταχυφόρτισης με καλώδιο σύνδεσης οχήματος-υποδομής αποτελεί επίσης μια μελλοντική δυνατότητα. Επί του παρόντος όμως τέτοιο διεθνές πρότυπο δεν υφίσταται. Παρόλα αυτά κάποιες εφαρμογές ήδη άρχισαν να υλοποιούνται, όπως για παράδειγμα στη Νορβηγία πρόσφατα για στόλο φορτηγών αυτοκινήτων. Δοκιμές γίνονται επίσης και σε μια άλλη τεχνολογία ασύρματης φόρτισης ή οποία έχει δυναμικό χαρακτήρα με την έννοια ότι τα ηλεκτρικά οχήματα δεν θα σταθμεύουν πάνω από τον πομπό ενέργειας αλλά θα διέρχονται εν κινήσει πάνω από διαδοχικά τοποθετημένους στο έδαφος τέτοιους πομπούς. Μια τέτοια εφαρμογή άρχισε να δοκιμάζεται από το τέλος του 2019 στη Σουηδία.

(Από το heliev.gr)