Η Διολίσθηση της Τιμής του Αργού Αντανακλά τις Τεράστιες Αβεβαιότητες στην Οικονομία και τις Αγορές

Η Διολίσθηση της Τιμής του Αργού Αντανακλά τις Τεράστιες Αβεβαιότητες στην Οικονομία και τις Αγορές
Του Κ.Ν. Σταμπολή 
Τετ, 7 Οκτωβρίου 2020 - 10:36

Με την συνεχιζόμενη για τέταρτη συνεχή εβδομάδα ολίσθηση της τιμής του αργού, Brent, WTI η OPEC basket δεν έχει σημασία, και την παράλληλη επιδείνωση του διεθνούς οικονομικού κλίματος, η αρνητική καθ´ όλα εξέλιξη του ιδιαίτερα  θανατηφόρου  δεύτερου κύματος του κορωνοϊού αναδεικνύεται ως κοινός παρονομαστής

 Με τα θύματα σε όλο τον πλανήτη να έχουν ξεπεράσει για καλά το ένα εκατομμύριο, την εξεύρεση ενός θαυματουργού εμβολίου να έχει καθυστερήσει τραγικά και μια εξαπλούμενη κοινωνική αναταραχή επί θύρας, οι προοπτικές για την παγκόσμιο οικονομία κάθε άλλο από θετικές μπορεί να είναι. Οι αρνητικές οικονομικές προοπτικές επιβεβαιώνονται εξάλλου και από τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ που προβλέπει μείωση του παγκόσμιου ΑΕΠ στο -4,9% για όλο το 2020, δηλ. 1,9%  ποιό κάτω από την αντίστοιχη πρόβλεψη του περασμένου Απριλίου.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Fitch με πρόβλεψη για -4,4% για την αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ το τρέχον έτος, αλλά ελαφρώς βελτιωμένη εκτίμηση σε σχέση με αυτή του Ιουνίου που έκανε λόγο για -4,6%. Με την πλέον θετική πρόγνωση να οφείλεται κυρίως στην παρατηρούμενη ανάκαμψη της Κινεζικής οικονομίας. Όμως μεγάλη μερίδα οικονομικών αναλυτών προβλέπουν πλέον μια μακρόσυρτη οικονομική καχεξία με μια ουσιαστική ανάκαμψη να αναβάλλεται για το 4ο τρίμηνο του 2021 οπότε εικάζεται οτι θα έχει  ξεπερασθεί εντελώς η σημερινή πανδημία.

- Διακύμανση 6 μηνών-Πηγή FT

Στην περίπτωση του πετρελαίου αυτό που έχει πρωτεύουσα σημασία είναι η διαμόρφωση της ζήτησης η οποία και έχει πληγεί λόγω των περιοριστικών μέτρων στην κυκλοφορία και της εθελούσιας, αλλά αποτελεσματικής, κοινωνικής αποστασιοποίησης. Αυτό είχε και έχει ως αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των πάντως είδους μετακινήσεων- με τα αεροπορικά ταξίδια να έχουν πληγεί όλως ιδιαιτέρως και τις αεροπορικές  εταιρείες να αντιμετωπίζουν το φάσμα της πτώχευσης- και άρα σοβαρή κάμψη της κατανάλωσης η οποία σε παγκόσμιο επίπεδο εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 10,0 εκατ. βαρ/ημέρα σε μια αγορά που το 2019 είχε φθάσει τα 100,0 εκατ. βαρέλια. Να υπενθυμίσουμε ότι τον περασμένο Μάρτιο - Απρίλιο με το που ξέσπασε η πανδημία η παγκόσμια κρίση του Covid-19 η ζήτηση μειώθηκε αίφνης, δηλαδή μέσα σε διάστημα μόλις 2 εβδομάδων, κατά 1/4. Για να επανακάμψει αργότερα, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ σήμερα εξακολουθεί να κινείται στο μείον κατά 5,0 με -8,0 εκατ. βαρ/ημέρα σε σχέση με την προ κρίση περίοδο.

- Διακύμανση 1 εβδομάδας-Πηγή FT

Και ενώ οι τιμές του αργού Brent υποβοηθούμενες από τις συμφωνηθείσες βαθιές περικοπές της παραγωγής των OPEC+ τον περασμένο Απρίλιο (στα -9,7 εκατ. βαρ) ανέκαμψαν τον περασμένο Ιούλιο και έκτοτε κινήθηκαν στην ζώνη των $40 με $45 το βαρέλι Brent, την περασμένη εβδομάδα  έκαναν βουτιά κάτω από τα $40, στα $38,79 το βαρέλι, για να επανακάμψει αυτή την εβδομάδα στα $41-$42 το βαρέλι.

Με το Αμερικανικό WTI να κινείται ανάλογα στα -$37 με $40 το βαρέλι. Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς εμπορευμάτων στο ΙCE του Λονδίνου, η τρέχουσα υποχώρηση των τιμών του αργού είναι "φυσική και αναμενόμενη" αφού ο OPEC+ αδυνατεί ή δεν επιθυμεί να ερμηνεύσει σωστά τα δυσάρεστα μηνύματα που έρχονται από την αγορά, η οποία λόγω του 2ου κύματος του κορωνοϊού σε ΗΠΑ, Ευρώπη και Ασία αδυνατεί να απορροφήσει τις αυξημένες ποσότητες αργού που παράγουν πλέον πολλά από τα μέλη του καρτέλ.

Συμπερασματικά, όσο οι μεγάλοι πετρελαιοπαραγωγοί προσποιούνται ότι η κρίση του Covid-19 έχει ξεπεραστεί και άρα η ζήτηση έχει επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα και παράγουν και εξάγουν αναλόγως, τόσο οι τιμές θα παρουσιάζουν αστάθεια και θα κινούνται με αρνητικό πρόσημο. Στη νέα αυτή κατάσταση μειωμένης ζήτησης μέρος του προβλήματος μετατίθεται στα διυλιστήρια που είναι υποχρεωμένα να λειτουργήσουν πολύ κάτω του δυναμικού τους ενώ ταυτόχρονα καλούνται να κινηθούν δημιουργικά προκειμένου να αξιοποιήσουν καύσιμα που δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν λόγω των νέων συνθηκών ( λχ. πρόσμιξη αεροπορικών καυσίμων με ντίζελ) Το θέμα αυτό ενδιαφέρει ιδιαίτερα την Ελλάδα η οποία διαθέτοντας τέσσερις μεγάλες διυλιστηριακές μονάδες έχει αναδειχθεί σε σημαντικό προμηθευτή προϊόντων για όλη την ΝΑ Ευρώπη και μεγάλο μέρος της Ανατ. Μεσογείου και Β. Αφρικής. Για το πως η παρούσα κρίση του κορωνοϊού έχει μεταξύ άλλων επηρεάσει  την ελληνική αγορά καυσίμων ο αναγνώστης μπορεί να ανατρέξει στην πολύ ενδιαφέρουσα μελέτη του ΙΕΝΕ που ανακοινώθηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου.(εδώ