Με σπουδές σε Ελλάδα και εξωτερικό ο Αιμίλιος Ορφανός και η Βασιλική Κλωνάρη κατέληξαν τα τελευταία χρόνια στο Βέλγιο, όπου και πρωτοπορούν, έχοντας δημιουργήσει μια startup, την εταιρεία ReVolta. Έχοντας εργαστεί στο παρελθόν στους διαχειριστές ηλεκτρικών δικτύων υψηλής και χαμηλής τάσης εκτιμούσαν πως η επανάσταση της αποθήκευσης που θα έδινε ώθηση στις ΑΠΕ θα ερχόταν πολύ γρήγορα. Πλέον σκέφτονται να επεκτείνουν τις δραστηριότητες τους και στη χώρα μας, για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι πως διαβλέπουν τις προοπτικές που υπάρχουν στη χώρα μας. Ο δεύτερος είναι η ελληνική τους καταγωγή, λόγω της οποίας γνωρίζουν και την ελληνική αγορά και διευκολύνει την ανάπτυξη ενός δικτύου πελατών και συνεργατών. Όπως τονίζει στο Energia.gr ο κ. Αιμίλιος Ορφανός η Ελλάδα μπορεί να γίνει ένα πανευρωπαϊκό hub στο κομμάτι της διαχείρισης των μπαταριών.
Μιλώντας για τα πρώτα τους βήματα στο Βέλγιο εξηγεί πως εστίασαν στο κομμάτι των μεταχειρισμένων μπαταριών, καθώς έχουν αφενός μικρότερο κόστος, αφετέρου είναι περιβαλλοντικά πιο βιώσιμες. Εξαρχής όπως αναφέρει υπήρξε υποστήριξη από τους κρατικούς φορείς του Βελγίου, αλλά και από πελάτες που γνωρίζουν ότι το net-metering δεν θα υπήρχε για πάντα, καθώς οι ταρίφες έχουν ήδη καταργηθεί, οπότε αρχίζει και εξετάζεται «ζεστά» η προοπτική των μπαταριών. Δεν άργησαν έτσι οι πρώτες συνεργασίες, οι οποίες πρόσφατα κατέληξαν και στην ίδρυση της Watt4Ever, μιας κοινοπραξίας με εταιρίες όπως η Eco Lithium, που είναι μια εταιρία εξειδικευμένη στις μπαταρίες πλοίων στην Ολλανδία και την Out of Use, που εξειδικεύεται στα logistics και την επαναχρησιμοποίηση ηλεκτρονικών συσκευών».
Η Watt4Ever είναι ένα one-stop-shop για τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων στο Βέλγιο: οι μπαταρίες που αφαιρούνται από τα ηλεκτρικά οχήματα ελέγχονται και ταξινομούνται, και οι μπαταρίες που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν μετατρέπονται σε στατικά συστήματα αποθήκευσης. Οι μπαταρίες που δεν πληρούν τα κριτήρια για επανάχρηση αποσυναρμολογούνται και ετοιμάζονται για ανακύκλωση, από όπου ανακτώνται υλικά όπως λίθιο, κοβάλτιο, νικέλιο κ.α.
Άλλωστε, πολλές βιομηχανίες όπως η Umicore που είναι πρωτοπόρος στην ανακύκλωση των μπαταριών ή η Febelauto, που είναι ο φορέας διαχείρισης των αποσυρμένων αυτοκινήτων στο Βέλγιο και συνιδρυτής της Watt4Ever αποτελούν ζωντανά παραδείγματα του μεγάλου βιομηχανικού ενδιαφέροντος για την τεχνολογία των μπαταριών και της αποθήκευσης.
Η καινοτομία των δυο μηχανικών έγκειται στο γεγονός πως εισάγουν ένα λογισμικό διαχείρισης του τρόπου αποθήκευσης ενέργειας με τον βέλτιστο τρόπο για το πελάτη και το σύστημα. «Μέσω δηλαδή μιας πλατφόρμας που είναι υπό επεξεργασία θα μπορούν να ελέγχουν την μπαταρία. Για παράδειγμα έχεις μια μπαταρία που συνδέεται με ένα φωτοβολταϊκό και το καλοκαίρι παράγεις ενέργεια χρησιμοποιώντας όλη τη χωρητικότητα, αντιθέτως το χειμώνα αυτή υποχρησιμοποιείται», λέει ο κ. Ορφανός σημειώνοντας πως έρευνες που πραγματοποίησαν σε μεγάλα κτίρια του Βελγίου έδειξαν πως μπορεί τους πιο παραγωγικούς μήνες των φωτοβολταϊκών η χρήση της μπαταρίας να γινόταν στο 100%, το χειμώνα όμως αυτή «έπεφτε» στο 22%, ενώ η χρήση της γινόταν κατά μέσο όρο ετησίως σε ποσοστό 66%, δηλαδή το 1/3 της μπαταρίας έμενε ελεύθερο. «Αυτόν τον χώρο θέλουμε να το χρησιμοποιήσουμε για άλλες υπηρεσίες και για να μειωθεί ο χρόνος απόσβεσης της μπαταρίας για τον πελάτη», προσθέτει.
Μέσω της πλατφόρμας οι μπαταρίες θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε εφαρμογές όπως είναι οι επικουρικές υπηρεσίες ρύθμισης του δικτύου, δηλαδή ο έλεγχος της κατανάλωσης ενέργειας, η μείωση των φορτίων αιχμής για ένα κτίριο, καθώς με μια μπαταρία αποθήκευσης ενέργειας μπορούν να αποφευχθούν οι «μεγάλες» καταναλώσεις, και να περιοριστεί έτσι το κόστος προς το δίκτυο. Το κύριο ενδιαφέρον όμως έχει να κάνει με την δυνατότητα της εφεδρικής πηγής ενέργειας που χρειάζεται ιδίως σε μεγάλες επιχειρήσεις, όπως τα σούπερ μάρκετ ή τα data center, οι οποίες διαθέτουν ευαίσθητα ηλεκτρονικά συστήματα τα οποία πρέπει να συνεχίσουν να λειτουργούν σε περίπτωση διακοπής ρεύματος. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως μεγαλύτερος πελάτης της ReVolta και της Watt4Ever είναι ο όμιλος Delhaize, η μεγαλύτερη αλυσίδα σουπερμάρκετ του Βελγίου και μητρική εταιρία του ομίλου ΑΒ Βασιλόπουλος στην Ελλάδα. Η συγκεκριμένη εταιρεία αποφάσισε να αντικαταστήσει τα ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη των σουπερμάρκετ της με μπαταρίες, για να μειώσει τόσο τη μόλυνση, όσο και το μεγάλο κόστος της συντήρησης τους.
Εκτός όμως όλων των παραπάνω ο κ. Ορφανός επισημαίνει πως το ζήτημα της αποθήκευσης ενέργειας θα είχε ευεργετικά αποτελέσματα και για τα μικρά ελληνικά νησιά. Άλλωστε αρκετά ελπιδοφόρο είναι το παράδειγμα της Τήλου, ενώ με όχημα τις ενεργειακές κοινότητες θα μπορούσαν κάτοικοι, είτε σε πολυκατοικίες, είτε όχι να διαχειρίζονται στο μέλλον τέτοια συστήματα. Στο Βέλγιο, για παράδειγμα προωθείται το εξής μοντέλο: δήμοι ή κάτοικοι θα μπορούν να συγκροτούν μια ενεργειακή κοινότητα, με σκοπό την εγκατάσταση μιας μπαταρίας, π.χ. ανά 100 κατοίκους.
Στο βασικό όμως ερώτημα γιατί θέλουν η ReVolta και η Watt4Ever να επενδύσουν στην Ελλάδα η απάντηση του κ. Ορφανού είναι σαφής. «Υπάρχει η τεχνογνωσία, υπάρχει το εξειδικευμένο προσωπικό, άλλωστε στην χώρα μας υπάρχει ένα πρόσθετο ενδιαφέρον, γιατί έχουμε αρκετά μη διασυνδεδεμένα νησιά». Παράλληλα, επισημαίνει πως η Ελλάδα θα μπορούσε να αναπτύξει τις κατάλληλες υποδομές και να δημιουργήσει ένα πανευρωπαϊκό hub οικολογικής διαχείρισης των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων.
Τα όσα αναφέρει στο Energia.gr o κ. Ορφανός είναι ενδεικτικά του πλήθους των πτυχών και των ευκαιριών που εμπεριέχει το στοίχημα της ενεργειακής μετάβασης, σημαντικό κομμάτι της οποίας είναι η ηλεκτροκίνηση. Η χώρα μας καλείται μέσα σε αυτό το περιβάλλον των αλλαγών, με φόντο την κρίση της πανδημίας, να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματά της και να γυρίσει σελίδα.