Μέχρι και 200 Very Large Crude Carrier (VLCC) ή περίπου το 25% του παγκόσμιου στόλου των σούπερ δεξαμενόπλοιων μπορεί να ναυλωθούν το επόμενο διάστημα σαν πλωτές αποθήκες, καθώς η Σαουδική Αραβία με την απόφασή της να πλημμυρίσει τον κόσμο πετρέλαιο έχει αλλάξει την εικόνα της αγοράς. Η αυξημένη τάση αποθήκευσης αργού προκαλεί νέο γύρο ανόδου των ναύλων για τα μεγάλα δεξαμενόπλοια, ναύλοι που ξεπέρασαν και πάλι τα 200.000 δολάρια την ημέρα, από τα 120.00 δολάρια που ήταν την προηγούμενη εβδομάδα.

 

Ανοδική κίνηση στους ναύλους καταγράφουν όμως και τα μικρότερου μεγέθους δεξαμενόπλοια των κατηγοριών LR1 και LR2 όπως πλοία μεταφοράς προϊόντων αργού (product takers), καθώς ακολουθούν εν πολλοίς τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια.

 Κερδισμένες οι μετοχές

 Κερδισμένες και οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια, οι οποίες το τελευταίο δεκαήμερο του μήνα κατέγραψαν πολύ μεγάλες αποδόσεις. Ενδεικτικά να αναφέρουμε η τιμή της μετοχής της Tsakos Energy Navigation (ΤΕΝ) του ομίλου Τσάκου από το 1,74 δολ. την Παρασκευή 20 Μαρτίου εκτινάχθηκε στις 31 Μαρτίου στα 3,26 δολ. (άνοδος 87,35%). Επίσης η τιμή της μετοχής της Navios Maritime Acquisition της Αγγελικής Φράγκου ανέβηκε από τα 2,99 δολ. στα 4,82 δολ. στις 31 Μαρτίου (άνοδος 61,20%).

Ελληνικό 1 στα 4 τάνκερ

 Κερδισμένοι γενικότερα οι Έλληνες εφοπλιστές οι οποίοι ελέγχουν το 26% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας δεξαμενοπλοίων. Δηλαδή ένα στα τέσσερα δεξαμενόπλοια είναι ελληνόκτητο. Μεταξύ των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών με τα περισσότερα VLCC βρίσκονται η Maran Tankers του Γιάννη Αγγελικούση με 42 πλοία, η Olympic Shipping and Management του ιδρύματος Ωνάση με 16 Very Large Crude Carriers, η Dynacom Tankers του Γιώργου Προκοπίου με 17 πλοία, η Navios Maritime Acquisition της Αγγελικής Φράγκου με στόλο 14 VLCC και η Pantheon Tankers Management της Άννας Αγγελικούση με 10 VLCC. Στα Suezmax, στην πρώτη θέση των ελληνόκτητων εταιρειών βρίσκεται η Dynacom Tankers του Γιώργου Προκοπίου με 33 τάνκερ και ακολουθεί η Maran Tankers του Γιάννη Αγγελικούση με 15 πλοία, ενώ στην τρίτη θέση με 16 Suezmax βρίσκεται η TEN του Νίκου Τσάκου. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται με 20 τάνκερ η Delta Tankers του εφοπλιστή Διαμαντή Διαμαντίδη, ενώ την πεντάδα κλείνει η TMS Tankers του Γιώργου Οικονόμου με 12 Suezmax.

 100-200 πλοία

 Σύμφωνα με τη Fearnley Securities δεν αποκλείεται να ναυλωθούν 100-200 VLCC σαν πλωτές αποθήκες, τους επόμενους έξι με δώδεκα μήνες, ενώ συμπλήρωσε ότι πολλά από αυτά θα παραμείνουν ως αποθήκες και όταν η τάση αυτή αρχίζει να περιορίζεται και το χάσμα στις τιμές μεταξύ spot αγοράς και των προθεσμιακών κλείσει.

Μικρή η προσφορά

 Σε αντίθεση με το contango της περιόδου 2008/09 (δηλαδή την κατάσταση στην οποία η τιμή στη spot αγορά θα είναι μικρότερη μιας μελλοντικής τιμής) η προσφορά είναι πολύ μικρότερη, καθώς μόλις 32 VLCC αναμένεται να παραδοθούν την περίοδο 2021/2022 έναντι 111 το 2009/2010, ανέφερε ο οίκος Fearnley.

Την προηγούμενη Δευτέρα οι ναυλώσεις έσπασαν το όριο του Worldscale (WS) 200, καθώς σύμφωνα με τη Fearnley στη διαδρομή από Κόλπο της Μέσης Ανατολής (MEG) στη Νότια Κορέα έφτασε το WS 205 ή 214.800 δολάρια ανά ημέρα. Ένα ταξίδι από το MEG στην Κίνα περίπου 50 ημερών μπορεί τώρα να φέρει έως και 10 εκατ. δολ. μετρητά σε έναν πλοιοκτήτη πρόσθεσε ο οίκος αναλύσεων.

Επίσης οι ναύλοι των VLCC στη διαδρομή από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής προς την Κίνα αυξήθηκαν στα 180.000 δολάρια ημερησίως από 125.000 δολάρια την Παρασκευή, σύμφωνα με το Reuters.

Ακόμη, σύμφωνα με την Tanker InternationaI, η Unipec ναύλωσε το χωρητικότητας 297.900 dwt δεξαμενόπλοιο New Prospect (κατασκευής 2009) για τη συγκεκριμένη διαδρομή σε τιμή που κυμαίνεται στα 225.500 δολάρια ημερησίως.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι όσο συνεχίζεται ο πόλεμος τιμών στο αργό πετρέλαιο και με τη ζήτηση να υποχωρεί δραματικά λόγω του κορονοϊού, το contago πετρελαίου έξι μηνών μπορεί να διευρυνθεί σε τουλάχιστον 15 δολάρια το βαρέλι, δικαιολογώντας μια τιμή ναύλωσης για πλωτή αποθήκευση στα 160.000 δολάρια ημερησίως.

Παράλληλα η εξέλιξη αυτή αναμένεται να έχει επιπτώσεις και στις αξίες δεξαμενόπλοιων second hand. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι αν οι ναύλοι στα VLCC στο δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους κρατηθούν κατά μέσο όρο στα 100.000 δολ. την ημέρα και 65.000 δολ. την ημέρα αντιστοίχως, τότε οι καθαρές αξίες των πλοίων θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 20% έως 25%,σύμφωνα με τους αναλυτές.

(Από την Ναυτεμπορική)