Σε «Μαύρο Κύκνο»* Εξελίσσεται ο Κορωναϊός για την Παγκόσμια Οικονομία και την Αγορά Ενέργειας Ιδιαίτερα

Σε «Μαύρο Κύκνο»* Εξελίσσεται ο Κορωναϊός για την Παγκόσμια Οικονομία και την Αγορά Ενέργειας Ιδιαίτερα
Του Κ.Ν. Σταμπολή 
Πεμ, 6 Φεβρουαρίου 2020 - 11:43

Απρόβλεπτες διαστάσεις παίρνει πλέον η επιδημία του κορωναϊού, γνωστού ως 2019 nCOV, που έχει ξεσπάσει στην Κινεζική ενδοχώρα από τις αρχές του έτους και αριθμεί ήδη 490 θανάτους, με δύο από αυτούς εκτός Κίνας, και σχεδόν 25,000 κρούσματα. Μόνο χθες σημειώθηκαν 65 θάνατοι, ενώ ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) ενημερώνει ότι όχι μόνο δεν παρατηρείται ύφεση, αλλά απεναντίας ο κύκλος της επιδημίας φαίνεται να μην έχει κορυφωθεί. Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η διαπίστωση ότι η προοπτική 

εξεύρεσης και διάθεσης κατάλληλου εμβολίου μετατίθεται πλέον για τον ερχόμενο Ιούνιο το νωρίτερο. Επίσης, ανησυχητικές είναι οι πληροφορίες προερχόμενες από ανεξάρτητες πηγές στην Κίνα, σύμφωνα με τις οποίες ο αριθμός των κρουσμάτων και των θανάτων από τον κορωναϊό είναι πολύ μεγαλύτερος από τα επίσημα ανακοινωθέντα στοιχεία, σε μια προσπάθεια του Πεκίνου να μετριάσει τις αρνητικές εντυπώσεις και να καθησυχάσει τις διεθνείς αγορές.

Σε κάθε περίπτωση, το γεγονός παραμένει ότι η ταχεία εξάπλωση της επιδημίας και τα μέτρα που αναγκάσθηκε να λάβει η Κινεζική ηγεσία προκειμένου να περιορισθεί η εξάπλωσή της, έχουν φέρει την αχανή αυτή χώρα σε κατάσταση απόλυτου στάσης, με ό,τι αρνητικό αυτό σημαίνει για την εγχώρια οικονομία. Με ολόκληρες πόλεις και επαρχίες σε καραντίνα, την απαγόρευση κυκλοφορίας στους δρόμους σε πολλές περιοχές (επιτρέπεται η κυκλοφορία ενός κατοίκου ανά οικογένεια κάθε δυο ημέρες για ανάγκες τροφοδοσίας), η οικονομία έχει κάνει βουτιά, με δυτικούς χρηματοοικονομικούς οίκους, όπως λχ. Goldman Sachs και JP Morgan, να προβλέπουν το Κινεζικό ΑΕΠ να διαμορφώνεται στο +5,5% στην καλύτερη περίπτωση για το τρέχον έτος, από μέχρι πρότινος προβλέψεις που έκαναν λόγο για +6,1%.

Το ποιος θα είναι τελικά ο πραγματικός αντίκτυπος στην Κινεζική οικονομία και κατ´ επέκταση  στην διεθνή, συνέπεια του κορωναϊού, είναι εξαιρετικά δύσκολο να προβλεφθεί με ακρίβεια. Όμως, το γεγονός ότι προοδευτικά ένα όλο και μεγαλύτερο μέρος της Κινεζικής παραγωγής τίθεται εκτός λειτουργίας και λαμβάνοντας υπόψη (α) ότι η οικονομία της Κίνας αντιστοιχεί πλέον στο 17,0% της παγκόσμιας, και (β) ότι η χώρα παίζει καθοριστικό ρόλο στην παγκόσμια αλυσίδα προσφοράς, οι εκτιμήσεις για το ύψος της «ζημιάς» δεν μπορεί παρά να είναι απόλυτα απαισιόδοξες. Σύμφωνα με τελευταίες εκτιμήσεις διεθνών οικονομικών οργανισμών, ο αντίκτυπος που αναμένεται να έχει η επιβράδυνση της Κινεζικής οικονομίας στο παγκόσμιο ΑΕΠ υπολογίζεται ότι θα είναι της τάξης του 0,2% με 0,3%, με αυτό πλέον να διαμορφώνεται στο επίπεδο του +2,8% για το 2020.

- Γράφημα 1: Πορεία των τιμών του Brent στο ICE του Λονδίνου κατά το τελευταίο εξάμηνο

Πηγές: The ICE, Financial Times

Ιδιαίτερα αισθητές είναι οι επιπτώσεις της επιδημίας του κορωναϊού στην αγορά πετρελαίου, με εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για μια αισθητή μείωση στην παγκόσμια ζήτηση. Χαρακτηριστικές είναι οι εκτιμήσεις υψηλόβαθμων στελεχών της πετρελαϊκής αγοράς, οι οποίοι παρατηρούν ότι «την στιγμή που η απειλή ενός εκτεταμένου εμπορικού πολέμου δείχνει να υποχωρεί, ο κορωναϊός έρχεται να προστεθεί ως ένας άλλος παράγοντας αβεβαιότητας αυξάνοντας τους βραχυπρόθεσμους κινδύνους και πιέσεις». Με την κατανάλωση πετρελαϊκών προϊόντων στην Κινεζική αγορά να έχει υποχωρήσει κατά 25,0% από τις αρχές του έτους, δηλαδή -3,2 εκατ. βαρ./ημέρα, που αντιστοιχεί σε -3,0% της παγκόσμιας ζήτησης, ο αντίκτυπος στις διεθνείς αγορές είναι ήδη κάτι περισσότερο από εμφανής. Ιδιαίτερα απαισιόδοξα είναι στελέχη μεγάλων Κινεζικών πετρελαϊκών εταιρειών, όπως η CNOOC και η CNPC, παρατηρώντας ότι η κίνηση επιβατών σε όλα τα μέσα (αυτοκίνητα, σιδηρόδρομοι, αεροπλάνα, πλοία) έχει μειωθεί κατά 70%, σε σύγκριση με την ίδια εποχή πέρυσι, ενώ η διακίνηση εμπορευμάτων έχει περιορισθεί κατά 50%. 

Το πλήγμα για την Κινεζική πετρελαϊκή αγορά είναι ιδιαίτερα  αισθητό στον κλάδο των διυλιστηρίων, με τις πωλήσεις ασφάλτου και fuel oil μειωμένες κατά 90% και 50% αντίστοιχα, ενώ αυτές των ντίζελ και βενζινών έχουν μειωθεί κατά 65%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019. Παράγοντες διυλιστηρίων στην περιοχή Shandong, που αποτελεί το κέντρο της Κινεζικής διυλιστικής βιομηχανίας, εκτιμούν ότι η συνολική παραγωγική δραστηριότητα των Κινεζικών μονάδων μειώθηκε στο επίπεδο του 40% με 50% κατά τον μήνα Ιανουάριο, σε σύγκριση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο πέρυσι. Επειδή η σημερινή αναστάτωση στην πετρελαϊκή αγορά της Κίνας δεν πρόκειται να εξομαλυνθεί γρήγορα, παράγοντες της διεθνούς αγοράς πιστεύουν ότι θα επηρεασθεί αρνητικά η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης  αργού για όλο το τρέχον έτος, εκτιμώντας ότι αυτή θα είναι μειωμένη κατά 0,4 με 0,5 εκατ. βαρ./ημέρα, με αποτέλεσμα αυτή να μην ξεπεράσει τα 101,0 εκατ. βαρ./ημέρα.

Η παρατηρούμενη σήμερα μείωση της παγκόσμιας  ζήτησης και η όλη αβεβαιότητα που δικαιολογημένα έχει ενσκήψει λόγω του Κινεζικού προβλήματος, έχει ως αναμένετο  οδηγήσει τις διεθνείς τιμές αργού στα Τάρταρα με το  Brent, το διεθνές benchmark, να πωλείται στα $56,36 το βαρέλι σήμερα το πρωί στο ICE του Λονδίνου και την Αμερικανική ποικιλία WTI στα $52,09 το βαρέλι. Οι τιμές αυτές έχουν ελαφρώς ανακάμψει από το χθεσινό χαμηλό που έφεραν το Brent στα $54 το βαρέλι, δηλαδή μείον $14 από την αρχή του έτους. Δικαιολογημένος ο πανικός στις τάξεις του OPEC+ που τα μέλη του τώρα σκέπτονται για περαιτέρω μειώσεις στην παραγωγή (ίσως -500,000 βαρ./ημέρα) σε μια απέλπιδα προσπάθεια να συγκρατήσουν τις τιμές από την απόλυτη κατρακύλα.

- Γράφημα 2: Πορεία των τιμών του Brent στο ICE του Λονδίνου κατά την τελευταία εβδομάδα

Πηγές: The ICE, Financial Times

* «Μαύρος Κύκνος (Black Swan)» - το φαινόμενο του εντελώς αναπάντεχου, αλλά δυνατού, που συμβαίνει ενίοτε στις διεθνείς αγορές, όπως το περιγράφει και επεξηγεί με μεγάλη λεπτομέρεια και πολύ γλαφυρά ο Nassim Nicholas Taleb στο ομώνυμο βιβλίο του.