Το LNG Πρωτοστατεί στην Ανάπτυξη της Διεθνούς Αγοράς Αερίου - Κρίσιμος ο Ρόλος της Ευρώπης

Το LNG Πρωτοστατεί στην Ανάπτυξη της Διεθνούς Αγοράς Αερίου  - Κρίσιμος ο Ρόλος της Ευρώπης
του Κ.Ν. Σταμπολή
Σαβ, 11 Ιανουαρίου 2020 - 11:04

Μελετώντας τις εξελίξεις στην παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου την δεκαετία που πέρασε, ίσως η πλέον σημαντική ήτο αυτή που αφορά στην εκπληκτική ανάπτυξη της αγοράς LNG. Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (βλέπε World Energy Outlook 2019), το 2018 οι ποσότητες LNG που εμπορεύτηκαν διεθνώς έφθασαν στα 352 bcm, καταγράφοντας μια αύξηση 

κατά 216 bcm σε σύγκριση με το 2000,δηλ. 158%. Αυτό το νούμερο θα πρέπει να συγκριθεί με το αντίστοιχο για την μεταφορά και εμπορία φ. αερίου μέσω αγωγών, όπου οι τελικές ποσότητες που εμπορεύτηκαν έφθασαν τα 436 bcm το 2018, σε σύγκριση με 378 bcm το 2000, καταγράφοντας μια αύξηση μόνο κατά 15,3%

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω στοιχεία, είναι προφανές ότι η ανάπτυξη της παγκόσμιας αγοράς LNG είναι εκρηκτική και υπερέχει κατά πολύ από την αντίστοιχη ανάπτυξη της αγοράς εμπορίας φ.αερίου μέσω αγωγών.Όπως παρατηρούν παράγοντες της Ευρωπαϊκής ενεργειακής αγοράς, το LNG θεωρείται το καύσιμο του μέλλοντος, αφού προσφέρει μια απαράμιλλη ευελιξία και προσαρμοστικότητα που επιτρέπει την διείσδυση του φ.αερίου σε περιοχές που λόγω γεωγραφικών περιορισμών θα ήτο δύσκολο να κατασκευασθούν χερσαία δίκτυα μεταφοράς και διανομής. Κοιτώντας το μέλλον, ο ΙΕΑ στο σενάριό του Stated Policies, που θεωρείται και το επικρατέστερο, προβλέπει ότι η διείσδυση του LNG στο παγκόσμιο ενεργειακό σύστημα θα είναι ακόμα πιο ισχυρή, αφού ήδη από το 2030 οι εμπορεύσιμες  ποσότητες θα φθάσουν τα 598 bcm, ξεπερνώντας τις αντίστοιχες που μεταφέρονται μέσω αγωγών, οι οποίες θα διαμορφωθούν στα 528 bcm. Με την διαφορά υπέρ του LNG να ενισχύεται περαιτέρω προϊόντος του χρόνου, αφού το 2040 οι πωλήσεις τουεκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 729 bcm,σε σύγκριση με το αέριο μέσω αγωγών που πρόκειται να φθάσουν τα 549 bcm. 

Στο δε σενάριο Sustainable Development του ΙΕΑ, το οποίο προβλέπει προχωρημένο decarbonization, η διαφορά μεταξύ LNG και αερίου μέσω αγωγών προβλέπεται να είναι ακόμα μεγαλύτερη προς όφελος του LNG με τις πωλήσεις του να φθάνουν τα 636 bcm, σε σύγκριση με αυτές του αερίου μέσω αγωγών, που εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 358 bcm. Άρα, ο ρόλος του LNG στην εποχή της ενεργειακής  μετάβασης ενισχύεται ακόμα περισσότερο με αυτό να θεωρείται βασικό εργαλείο στην παγκόσμιο προσπάθεια μείωσης των εκπομπών αερίου.

 

Ιδιαίτερα κομβικός εμφανίζεται ο ρόλος της Ευρώπης στην περαιτέρω ανάπτυξη της διεθνούς αγοράς LNG  μετά την εντυπωσιακή άνοδο των εισαγωγών την περίοδο 2017-2019 όπως δείχνουν ξεκάθαρα οι επισυναπτόμενες γραφικές παραστάσεις. Να σημειωθεί ότι την χρονιά που πέρασε η συνολική παγκόσμια ζήτηση LNG έφθασε στα 357 εκατ.τόνους ( Mmtpa)  σε σύγκριση με το 2018 όπου η συνολική ζήτηση είχε διαμορφωθεί στα 318 Mmtpa. Με την Ευρωπαική αγορά να ευθύνεται για τα 32 Mmtpa από το incremental demand των 39 Mmtpa και άρα να αποτελεί καταλύτη για την διαμόρφωση του διεθνούς τοπίου LNG.  Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε στο energia.gr γνωστός παράγοντας της διεθνούς ενεργειακής αγοράς « η Ευρωπαική αγορά LNG  αποτελεί πλέον βαρόμετρο για τις εξελίξεις σε διεθνές επίπεδο» . Οι δε λόγοι για αυτήν την σημαντική εξέλιξη οφείλονται κυρίως στην εντυπωσιακή πτώση των τιμών LNG  τους τελευταίους 18 μήνες αλλά και στην ετοιμότητα από πλευράς εισαγωγέων σε υποδομές LNG terminals και μηχανισμών αγοράς ( βλέπε gas trading hubs) να αξιοποιήσουν τις προσφερόμενες ευκαιρίες.