Υψηλές απώλειες σημείωσαν οι τιμές του αργού πετρελαίου και στις δύο ακτές του Ατλαντικού την περασμένη εβδομάδα με πλέον εντυπωσιακή την «βουτιά» κατά $5,8 το βαρέλι ή 8,2% που σημειώθηκε για τα συμβόλαια Brent στο ICE του Λονδίνου την περασμένη Πέμπτη (30/5). Για να συνεχιστεί η πτώση την επόμενη ημέρα (31/5) κατά $2,18 το βαρέλι εν μέσω αυξανόμενης αβεβαιότητας για τις επιπτώσεις στην παγκόσμιο οικονομία και στο εμπόριο από τον συνεχιζόμενο εμπορικό πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας.

Η αβεβαιότητα αυτή αυξήθηκε ακόμα περισσότερο μετά την απόφαση του προέδρου Τράμπ την περασμένη εβδομάδα να επιβάλλει δασμούς 5% σε εισαγωγές από το Μεξικό για λόγους άσχετους με το εμπόριο, μεταφέροντας έτσι το παιχνίδι σε άλλο τερέν. Σχεδόν ταυτόχρονα το Πεκίνο έθεσε για πρώτη φορά θέμα Κινεζικών αντίμετρων απειλώντας να σταματήσει τις εξαγωγές σπανίων γαιών προς τις ΗΠΑ, πράγμα που θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην Αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία και στις επιχειρήσεις αμυντικού και διαστημικού υλικού.

 

Διαγράμματα 1 και 2: Υποχωρεί η Απόδοση του 10ετούς US Treasury και του MSCI Index 

Πηγή: The Wall Street Journal

 

Τελικά, η Πέμπτη και η Παρασκευή της περασμένης εβδομάδας απεδείχθη η χειρότερη χρονική περίοδος των τελευταίων δύο ετών, με συνολικές απώλειες $9,0 το βαρέλι και πτώση 11,4% για το Brent στο ΙCE το οποίο την Παρασκευή το βράδυ έκλεισε στα $61,99 το βαρέλι. Εξίσου σημαντικές ήσαν οι απώλειες για την Αμερικανική ποικιλία WTI στο NYMEX της Ν. Υόρκης όπου το βαρέλι έκλεισε στα $53,36 καταγράφοντας απώλειες 8,6% μέσα σε δύο μόνο ημέρες. Με την συμπεριφορά των τιμών του αργού να αγγίζει, για να μην πούμε να ταυτίζεται, με αυτή των χρηματαγορών (βλέπε ανωτέρω γραφήματα US Treasury yields and MSCI index). Σήμερα το πρωί (3/6), η καθοδική πορεία των τιμών του αργού συνεχίζεται, αν και με αποδυναμωμένη φόρα, με το Brent να διαπραγματεύεται στα $61,31 το βαρέλι και το WTI στα $53,12 για παραδόσεις Ιουλίου.

 

Διάγραμμα 3: Πορεία των τιμών του Brent στο ICE του Λονδίνου κατά την τελευταία εβδομάδα

Πηγές: ICE, FT

 

Η ανώμαλη αυτή προσγείωση των πετρελαϊκών τιμών μέσα σε διάστημα 48 ωρών, στο επίπεδο των $60 το βαρέλι για το Brent και στα $50,0 για το WTI, προβληματίζει έντονα αναλυτές και traders, αφού τα θεμελιώδη της αγοράς την συγκεκριμένη στιγμή δεν φαίνεται να συνηγορούν σε μια τόσο μεγάλη πτώση, αλλά και στην αυξημένη μεταβλητότητα που επιδεικνύουν οι τιμές του αργού τις τελευταίες 5-6 εβδομάδες. Ορισμένοι αναλυτές επικαλούνται τελευταία στοιχεία από το ΔΝΤ για να προειδοποιήσουν ότι η παγκόσμιος οικονομία είναι στα πρόθυρα μιας νέας ύφεσης αφού ήδη παρατηρείται κάμψη της πετρελαϊκής ζήτησης όπου, σύμφωνα με στοιχεία του ΙΕΑ, το πρώτο τρίμηνο του έτους η ζήτηση «έτρεχε» με +640 χιλ. βαρ/ημέρα, σημαντικά χαμηλότερα από την πρόβλεψη του ίδιου του οργανισμού για +1,0 εκατ. βαρ./ημέρα. Παράλληλα, παρατηρούμε μια σταθερή αύξηση των παγκόσμιων αποθεμάτων τα οποία πλησιάζουν τα 8,900 εκατ. τόνους, για αργό και προϊόντα μαζί, από τα 8,500 εκατ. τόνους που ήσαν αυτή την περίοδο πέρυσι.

 

Διάγραμμα 4: Πορεία των τιμών του Brent στο ICE του Λονδίνου κατά το τελευταίο εξάμηνο

Πηγές: ICE, FT

 

Όπως μας πληροφορούν στελέχη εταιρειών που ασχολούνται με το oil trading, την αγορά την προβληματίζει το γεγονός ότι ενώ αυτή την στιγμή υπάρχουν πολλές απώλειες στην παγκόσμιο παραγωγή, με πλέον ουσιώδεις την μείωση των εξαγωγών του Ιράν λόγω των Αμερικανικών κυρώσεων (-1,2 εκατ. βαρ./ημέρα, y-o-y) και της Βενεζουέλας (-0,6 εκ. βαρ./ημέρα, y-o-y), με την παραγωγή και τις εξαγωγές σε Λιβύη, Νιγηρία και Ρωσία (βλέπε πρόβλημα με μολυσμένο πετρέλαιο στον αγωγό Druzhba) να παρουσιάζουν προβλήματα, και τον OPEC να τηρεί τις δεσμεύσεις του για μη αύξηση της παραγωγής, εντούτοις η αγορά εμφανίζεται να προμηθεύεται με άνεση τις αναγκαίες ποσότητες.

Με το κενό που δημιουργείται από τις μειωμένες εξαγωγές των ανωτέρω χωρών να καλύπτεται από την αυξημένη παραγωγή των ΗΠΑ, Βραζιλίας και Βόρειας Θάλασσας και εν μέρει από τα αποθέματα των εταιρειών, που παρά το destocking παραμένουν υψηλά, όπως παρατηρήσαμε ανωτέρω. Σύμφωνα με τον ΙΕΑ, το πρώτο τρίμηνο του έτους παρατηρήθηκε πλεόνασμα +0,7 εκατ. βαρ/ημέρα στην παγκόσμια παραγωγή έναντι της ζήτησης, σε σύγκριση με το τελευταίο τρίμηνο του 2018 όπου παρατηρήθηκε έλλειμμα. Με τις εκτιμήσεις του εν λόγω Οργανισμού για το Β’ εξάμηνο του τρέχοντος έτους να κάνουν λόγο για επιστροφή σε ελλειμματική κατάσταση. Για αυτό, δεν είναι λίγοι οι αναλυτές οι οποίοι εκτιμούν ότι τα θεμελιώδη κατά τους επόμενους μήνες θα ενισχύσουν την τάση για «μάζεμα» της αγοράς, κάτι που αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε ανάκαμψη των τιμών του αργού.