Νορβηγία: Το Μικρό Έθνος των Βίκινγκ Στην Πρωτοπορία Κατά της Κλιματικής Αλλαγής

Νορβηγία: Το Μικρό Έθνος των Βίκινγκ Στην Πρωτοπορία Κατά της Κλιματικής Αλλαγής
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Δευ, 15 Απριλίου 2019 - 17:50

Όχι πολύ μακρυά από τον αρκτικό κύκλο, το Όσλο θεωρείται από τις πλέον απομακρυσμένες πρωτεύουσες στην Ευρώπη. Και όμως, βρίσκεται στην πρωτοπορία της μάχης που διεξάγεται σε πανευρωπαϊκή κλίμακα, για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο που κατέκτησε

φέτος, τον τίτλο της Πράσινης Πρωτεύουσας της Ευρώπης. Στα καθαρά νερά που περιβάλλουν την πρωτεύουσα της Νορβηγίας τα φέρι κινούνται εξ ολοκλήρου με υδροηλεκτρική ενέργεια, ενώ κατά τη διάρκεια των πιο παγερών μηνών του χειμώνα, τα περισσότερα σπίτια θερμαίνονται από εγκαταστάσεις καύσης απορριμμάτων. Το πιο εντυπωσιακό όλων είναι, όμως τα οχήματα των κατοίκων, που χάρισαν, πρόσφατα, στην πόλη ένα αξιοσημείωτο ρεκόρ. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα! Για πρώτη φορά στα χρονικά, τα Η/Ο ξεπέρασαν σε αριθμό πωλήσεων τα υβριδικά και τα παραδοσιακά Ι.Χ. με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τον Μάρτιο, δύο στα τρία καινούργια οχήματα που κυκλοφόρησαν στους δρόμους της σκανδιναβικής χώρας, ήταν ηλεκτροκίνητα.

Ο εντυπωσιακός ρυθμός υιοθέτησης των πρωτοποριακών ηλεκτρικών οχημάτων στη Νορβηγία αυξήθηκε την τελευταία διετία, χάρη στη συντονισμένη και πολυετή προσπάθεια των κυβερνήσεων της χώρας, από τις αρχές της δεκαετίας του ’90. Η στρατηγική της επιτυχίας βασίστηκε κυρίως σε μια σειρά δελεαστικών κινήτρων για τους Νορβηγούς πολίτες που επιλέγουν την ηλεκτροκίνηση, καθώς οι κάτοχοι οχημάτων μηδενικών εκπομπών ρύπων δεν πληρώνουν Φόρο Προστιθέμενης Αξίας που επιβαρύνει την αγορά του αυτοκινήτου και απαλλάσσονται, ταυτόχρονα, από τους φόρους διοξειδίου του άνθρακα και οξειδίου του αζώτου που επιβάλλονται στα οχήματα φυσικού αερίου και πετρελαίου.

Παράλληλα, τα τελευταία, οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων διέρχονται τα διόδια δίχως κόστος, χρησιμοποιούν τις λεωφορειολωρίδες για να αποφεύγουν την κίνηση, αλλά και μεταφέρουν δωρεάν τα οχήματά τους δια θαλάσσης. Επομένως, υπολογίζεται πως ένας ιδιοκτήτης ηλεκτροκίνητου μπορεί να ταξιδέψει από το Οσλο μέχρι την περιοχή των φιόρδ, με σχεδόν το μισό συνολικό κόστος μεταφοράς. Τα κίνητρα αναμένεται να αρθούν, σταδιακά, έως το 2021, ωστόσο έχουν ήδη συμβάλει καθοριστικά στην ταχύτατη υιοθέτηση των πράσινων οχημάτων.

Αξίζει, επίσης, να τονιθεί πως εκτός των κινήτρων προς τους καταναλωτές, οι Αρχές έχουν υιοθετήσει μια σειρά πρωτοβουλιών, που παρέχουν το κατάλληλο πλαίσιο για την ανάπτυξη των περιβαλλοντικών οχημάτων. Ηδη από το 2011, στη Νορβηγία λειτουργούσαν 3.000 σταθμοί φόρτισης ηλεκτροκινήτων, όταν στην Ελλάδα λειτουργούν μετά κόπου 50!. Σήμερα, η Νορβηγία παρέχει πλέον, περισσότερους από 8.000 σταθμούς επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ ταυτόχρονα προωθεί και ένα πρωτοποριακό σύστημα φόρτισης ηλεκτρικών ταξί, που γεμίζουν τις μπαταρίες τους μέσω τεχνολογίας WiFi. Στο προσεχές χρονικό διάστημα, η κυβέρνηση θα εγκαταστήσει δεκάδες μονάδες φόρτισης σε σημεία στάθμευσης ταξί, οικοδομώντας την πρώτη ασύρματη υποδομή ταχείας επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο.

Χάρη στις τολμηρές πολιτικές και τα δεκάδες κίνητρα προς τους καταναλωτές, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός πως η σκανδιναβική χώρα, των πέντε εκατομμυρίων κατοίκων, έχει μετασχηματιστεί σε παγκόσμια πρωτεύουσα της πράσινης μετακίνησης. Επειτα από τα ενθαρρυντικά στοιχεία για τον ρυθμό της υιοθέτησης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, το νορβηγικό Κοινοβούλιο ανακοίνωσε την πρόθεσή του να θεσπίσει κανονισμό που θα απαιτεί έως το 2025 όλα τα καινούργια αυτοκίνητα της χώρας να είναι ηλεκτρικά. Το εντυπωσιακό είναι πως οι πολίτες αγκαλιάζουν θερμά κάθε περιβαλλοντική πρωτοβουλία, με το 75% των Νορβηγών να στηρίζουν αναφανδόν όλες τις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η κυβέρνησή τους, που αποσκοπούν στο να μηδενιστούν οι ρύποι έως το 2030.