Ψήφο εμπιστοσύνης στον ΔΕΣΦΑ για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Ελλάδας (Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης) και Σκοπίων (Γευγελή) δίνει η κρατική Εταιρεία Αξιοποίησης Ενεργειακών Πόρων MER JSC Skopje της Βόρειας Μακεδονίας. 

Οι εκπρόσωποι της MER, σε συνάντηση που είχαν με υψηλόβαθμα στελέχη του ΔΕΣΦΑ στις 19 και 20 Φεβρουαρίου, επιβεβαίωσαν ότι κανένα άλλο παρόμοιο έργο δεν έχει αδειοδοτηθεί στο έδαφος της Βόρειας Μακεδονίας. Ωστόσο, το ίδιο έργο διεκδικεί και η εταιρεία Windows International (συμφερόντων του Ρώσου μεγιστάνα Λεονίντ Λεμπέντεφ), η οποία είχε καταθέσει από τον Μάρτιο του 2017 φάκελο για το πρότζεκτ στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), για να λάβει τελικά προσφάτως τη σχετική άδεια.

Πάντως, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, ακόμη κι αν το έργο τρέξει ο ΔΕΣΦΑ, ο Λεμπέντεφ ενδέχεται να είναι ο μεγαλύτερος χρήστης του αγωγού, με δεδομένο ότι διαθέτει ήδη μια μονάδα ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου στα Σκόπια ενώ στα σχέδιά του βρίσκεται και η κατασκευή δεύτερης μονάδας.  Αυτό βεβαίως μένει να φανεί από το market test. Άλλωστε, η ΡΑΕ έχει θέσει ως προϋπόθεση  για την υλοποίηση του έργου, τη διενέργεια market test από τον ΔΕΣΦΑ, προκειμένου να αποδειχθεί ότι υπάρχει επαρκές ενδιαφέρον από τους χρήστες.

Δεν είναι διόλου τυχαίο, ότι στην πρόσφατη συνάντηση των στελεχών του ΔΕΣΦΑ και της MER, τονίστηκε ότι ο νέος αγωγός προβλέπεται να είναι ανοιχτός σε πρόσβαση τρίτων, κάτι που σημαίνει ότι ο κάθε μελλοντικός χρήστης θα μπορεί να κλείσει χωρητικότητα και να μεταφέρει αέριο στην Β. Μακεδονία σε πρώτη φάση και στην συνέχεια πιθανόν και σε άλλες χώρες. Το έργο τυγχάνει της υποστήριξης των αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενώ υπάρχει ενδιαφέρον για τη χρηματοδότησή του.

Παράλληλα, οι εκπρόσωποι της MER, στη συνάντηση του Φεβρουαρίου,  τόνισαν ότι το έργο αποτελεί προτεραιότητα για τη χώρα τους, καθώς θα της προσφέρει μια εναλλακτική πηγή προμήθειας φυσικού αερίου, στοχεύοντας στη διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών και στην ενεργειακή ασφάλεια.

Επιπλέον, αναφέρθηκαν και σε μια ακόμη διάσταση του έργου, η οποία σχετίζεται με τον εφοδιασμό κι άλλων βαλκανικών χωρών. Συγκεκριμένα, η MER ενημέρωσε τον ΔΕΣΦΑ ότι έχει ήδη υπογραφεί μνημόνιο κατανόησης (MoU) με τις αρμόδιες αρχές του Κοσσόβου για τη διασύνδεση των συστημάτων των δύο χωρών.

Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι του ΔΕΣΦΑ σημείωσαν ότι το έργο της διασύνδεσης έχει την πλήρη υποστήριξη και των νέων μετόχων του. Άλλωστε οι τρεις εταιρείες της κοινοπραξίας - Snam, Enagas και Fluxys - μετέχουν και στον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου ΤΑΡ, από τον οποίο σχεδιάζεται να προμηθεύεται αέριο ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Σκοπίων, όπως επίσης και από τις δεξαμενές του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα. Αξίζει να αναφερθεί ότι στο επενδυτικό πρόγραμμα ανάπτυξης 2017-2026 του Διαχειριστή έχει ενταχθεί, με προϋπολογισμό 48,7 εκατ. ευρώ η κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Ελλάδας και Σκοπίων, ο οποίος είναι πιθανό, μελλοντικά, να επεκταθεί έως τη Σερβία.

Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου -βάσει της άδειας ΑΣΦΑ- είναι τρία έτη. Η κατασκευή του αγωγού επί ελληνικού εδάφους προγραμματίζεται να ξεκινήσει σε λιγότερο από δύο χρόνια και θα διαρκέσει ενάμιση έτος. Στο τέλος του τρίτου έτους θα πραγματοποιηθούν η τελική δοκιμή και η δοκιμαστική λειτουργία.