Η Ηλεκτροκίνηση Κατακτά τους Αιθέρες

Η Ηλεκτροκίνηση Κατακτά τους Αιθέρες
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Παρ, 28 Δεκεμβρίου 2018 - 16:00

Η αμερικανική Ampaire, η τεχνολογική start-up εταιρεία που εδρεύει στην Καλιφόρνια, αναπτύσσει και δοκιμάζει με επιτυχία, ηλεκτρικά αεροσκάφη τα οποία θα μπορούν να μειώσουν ραγδαία τα λειτουργικά κόστη, σε σύγκριση με τους συμβατικούς κινητήρες καύσης.

«Μπορούμε να μειώσουμε το κόστος των καυσίμων μέχρι και 90% όταν θα παρουσιάσουμε το πρώτο, πλήρες ηλεκτρικό αεροσκάφος μας, ενώ το κόστος της συντήρησης μπορεί να φτάσει μέχρι και το 15% της συνολικής επιχειρηματικής δαπάνης των αεροπορικών εταιρειών, με τη διαφορά ότι αυτό μπορεί να ψαλιδιστεί σε ποσοστό 50% όταν θα εξηλεκτρίσουμε τα προϊόντα μας. Επομένως, τα άμεσα λειτουργικά κόστη ενός τέτοιου αεροσκάφους είναι δυνατό να μειωθούν ακόμη και στο 20%, πράγμα που σημαίνει τελική εξοικονόμηση μέχρι και 80 % σε σύγκριση με τους συμβατικούς κινητήρες καύσης», δήλωσε ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Ampaire, Kevin Noertker, σε πρόσφατη συνέντευξή του στο πρακτορείο Anadolu.

Ο κ. Noertker, αποκάλυψε το πώς ξεκίνησε η όλη ιστορία με το σχεδιασμό ηλεκτροκίνητων αεροπλάνων μικρών αποστάσεων. Εξήγησε ότι ήταν ιδέα του συναδέλφου του, Cory Combs, ο οποίος είναι, σήμερα, Chief Technology Officer της Ampaire.

«Όταν μου είπε την ιδέα του, δεν το πίστευα και ρώτησα αν θα μπορούσε να είναι πράγματι εφικτό. Τώρα βλέπουμε ότι δεν είναι μόνο εφικτό, αλλά είναι, επίσης, μια πολύ συναρπαστική ιστορία», είπε ο κ. Noertker.

Μολονότι η Ampaire, δεν είναι η πρώτη εταιρεία στον κόσμο που παράγει ηλεκτρικά αεροσκάφη, ήταν, εν τούτοις, εκείνη που τα δρομολόγησε για πτήσεις μικρών αποστάσεων, συνέχισε ο ίδιος..

Τα τρία αεροπλάνα της εταιρείας εκτελούν, επί του παρόντος, πιλοτικές δοκιμές, εκ των οποίων μία για δοκιμές πτήσης και άλλες δύο για δοκιμές εδάφους. Ωστόσο, αναμένεται να διεξαχθούν περισσότερες δοκιμές πτήσης στις αρχές του 2019.

Η Ampaire διαθέτει δύο μοντέλα, ένα εκ των οποίων είναι το TailWind - E που είναι εξοπλισμένο με ένα εξαιρετικά αποδοτικό ηλεκτρικό σύστημα πρόωσης, ενώ το TailWind – H, θα αποτελέσει μια υβριδική ηλεκτρική έκδοση των αεροσκαφών της εταιρείας, που είναι σχεδιασμένα για να εκτελούν πτήσεις μεγαλύτερων αποστάσεων.

«Μπορούμε να πετάξουμε περίπου 300 χιλιόμετρα με το υβριδικό ηλεκτρικό αεροπλάνο, καθώς η μπαταρία του επιτρέπει την αποθήκευση ενέργειας. Με τις εναλλακτικές τεχνολογίες αποθήκευσης μας, μπορεί να πραγματοποιηθούν πτήσεις σε ακόμη μεγαλύτερες αποστάσεις, δεν παύει, όμως, το κλειδί για μας να είναι, σήμερα, ένα πρακτικό και συναρπαστικό προϊόν», είπε ο κ. Noertker.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ampaire σημείωσε, ακόμη, ότι η εταιρεία βρίσκεται σε πρώιμα στάδια δοκιμών και ανάπτυξης, καθώς οι άδειες για την εκτέλεση εμπορικών πτήσεων υπάγονται σε αυστηρούς κανόνες, που θα απαιτήσουν την πραγματοποίηση πιλοτικών δοκιμών για χρονικό διάστημα δύο έως τριών ετών, πριν δοθεί η τελική έγκριση.

Ωστόσο, όπως αποκάλυψε, υπάρχει σημαντική πρόοδος, της οποιας το αποκορύφωμα θα είναι μια πτήση επίδειξης που θα πραγματοποιηθεί στην Χαβάη, το επόμενο έτος.

Σε τεχνικό επίπεδο, τώρα, η εταιρεία επιλέγει μπαταρίες βραδείας φόρτισης, για πτήσεις μεγαλύτερης εμβέλειας, αλλά διαθέτει και εναλλασσόμενες μπαταρίες όπου αυτό απαιτείται, τόνισε ο επικεφαλής της Ampaire.

«Σε ορισμένες περιπτώσεις, η φόρτιση μπορεί να πραγματοποιηθεί μκαι εντός του αεροσκάφους. Υπάρχουν περιπτώσεις που είναι λογικό  να αφαιρέσουμε την μπαταρία και να τοποθετήσουμε μια νέα προτού την απογείωση», εξήγησε ο ίδιος.

Ο κ. Noertker επισήμανε ότι το πιο σημαντικό όφελος από ένα  αεροσκάφους αυτού του τύπου, δεν είναι μόνο η αξιοπιστία του, αλλά και οι εξοικονομήσεις κλίμακας που μπορεί να πετύχει και τόνισε ότι ο κυριότερος παράγοντας κόστους για τις αεροπορικές εταιρείες, είναι τα καύσιμα, τα οποία, ορισμένες φορές, μπορεί να επιβαρύνουν  τα λειτουργικά τους έξοδα κατά περισσότερο από το ένα τρίτο των συνολικών δαπανών τους.

«Μπορούμε να μειώσουμε το κόστος των καυσίμων μέχρι και 90% όταν τα αεροσκάφη μας θα είναι πλήρως ηλεκτρικά», είπε.

Καταλήγοντας, ο κ. Noertker εξήρε το ρόλο των ηλεκτρικών αεροσκαφών ως τεράστιο πλεονέκτημα για τις παγκόσμιες αερομεταφορές, σε ότι αφορά στη μείωση του όγκου των εκπομπών ρύπων, που σήμερα ανέρχεται σε περίπου 800 εκατ. τόνους CO2 ετησίως.

«Πρόκειται για  σχεδόν το 3% όλων των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Κατ’ αυτό τον τρόπο,  τα ηλεκτρικά αεροσκάφη θα αποβούν ωφέλημα, καθώς θα συμβάλουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων που παράγονται από τις αεροπορικές δραστηριότητες», είπε ο ίδιος.