Αύξηση των Διασυνδέσεων και Μείωση της Παγκόσμιας Ζήτησης Ενέργειας έως το 2030

Αύξηση των Διασυνδέσεων και Μείωση της Παγκόσμιας Ζήτησης Ενέργειας έως το 2030
του Δημήτρη Αβαρλή
Παρ, 14 Σεπτεμβρίου 2018 - 08:13

Την αύξηση των διασυνδέσεων και τη μείωση της παγκόσμιας ζήτησης ενέργειας έως το 2030 προβλέπει η συμβουλευτική εταιρεία DNV GL. Παράλληλα, επισημαίνει ότι το ήμισυ των αυτοκινήτων που θα πωλούνται στην Ευρώπη μέχρι το 2027 θα είναι ηλεκτρικά. Ειδικότερα, σύμφωνα με νέα έκθεση της εταιρείας, η παραγωγή ηλιακής και αιολικής ενέργειας θα αυξηθεί γρήγορα, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 40% και 20% αντίστοιχα της παγκόσμιας πρωτογενούς ενέργειας, έως το 2050. Σε ό,τι αφορά την αποθήκευση ενέργειας, η εταιρία διαπιστώνει πως μέχρι πρόσφατα, η αντλησιοταμίευση ήταν ο κυρίαρχος τρόπος αποθήκευσης ενέργειας στα συστήματα ηλεκτρικής ενέργειας, ωστόσο οι εξελίξεις στην τεχνολογία και η αποθήκευση ενέργειας μέσω μπαταριών αλλάζει τα δεδομένα

Παράλληλα, διαπιστώνει πως η παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση θα οδηγήσει σε μαζική επέκταση των δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργεια, καθώς και σε απότομη αύξηση του αριθμού των μετασχηματιστών και των υποσταθμών του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας. Η ηλεκτροκίνηση είναι ένας από τους σημαντικούς λόγους για την επέκταση των υποδομών δικτύου. Ως εκ τούτου, το κόστος του δικτύου θα τριπλασιαστεί. Ωστόσο, αυτή η έκρηξη κόστους θα αντισταθμιστεί από τη μείωση του κόστους σε άλλους τομείς, όπως το χαμηλότερο κόστος στον τομέα των ορυκτών καυσίμων. Επίσης, η ηλεκτρική ενέργεια θα αυξηθεί από το 19% της τελικής ζήτησης ενέργειας το 2016 στο 45% το 2050. Ταυτόχρονα, το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μίγμα θα αυξηθεί πάνω από 80% μέχρι το 2050.

Η έκθεση καταλήγει ότι κάπου στα μέσα της δεκαετίας του 2030, για πρώτη φορά, η παγκόσμια ζήτηση ενέργειας θα αρχίσει να μειώνεται. «Πιστεύουμε ότι η ανθρωπότητα θα αρχίσει να χρησιμοποιεί λιγότερη ενέργεια από τα μέσα της δεκαετίας του 2030, εξαιτίας αφενός της επιβράδυνσης της οικονομικής ανάπτυξης αφετέρου της προώθησης μέτρων ενεργειακής αποδοτικότητας, υποστηρίζει ο εκπρόσωπος της εταιρείας Sverre Alvik, σε συνέντευξη του στον ιστότοπο EnergyPost.

 Με την ηλιακή και αιολική ενέργεια να κυριαρχούν στο ενεργειακό μίγμα το 2050, μπορεί κανείς να υποθέσει ότι απαιτούνται τεράστιες επενδύσεις στο δίκτυο. Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο η συμβουλευτική εταιρεία προβλέπει μαζική επέκταση της υποδομής του δικτύου, λέει ο Alvik. Το μεγαλύτερο μέρος της ανάγκης για πρόσθετα δίκτυα οδηγείται απλά από την αυξημένη ζήτηση και όχι από την αύξηση της ηλιακής και αιολικής ενέργειας. Μάλιστα στην έκθεση εκτιμάται, ότι το ήμισυ όλων των καινούργιων αυτοκινήτων που θα πωλούνται στην Ευρώπη θα είναι ηλεκτρικά μέχρι το 2027 ενώ μέχρι το 2033 θα αγγίξουν το σύνολο των πωλήσεων. Ο επικεφαλής της συμβουλευτικής εταιρείας συμπεραίνει πως χρειάζονται περισσότερες πολιτικές υποστήριξης για να επιτευχθούν οι στόχοι της Συμφωνίας των Παρισίων, ενώ υποστηρίζει πως το υδρογόνο θα μπορούσε να διαδραματίσει μεγαλύτερο ρόλο στην παγκόσμια αγορά. Επισημαίνει, τέλος, πως χρειάζεται ένα πλέγμα  υποστήριξης του υδρογόνου, όπως για παράδειγμα μέσω της ηλεκτροκίνησης.