Μην πυροβολείτε τη ναυτιλία για το περιβάλλον. Είναι σαν να ζητάτε από τον οδηγό να μειώσει τους ρύπους του αυτοκινήτου του, ενώ υπεύθυνος για αυτούς είναι η μηχανή και το καύσιμο

Το καθαρό αυτό μήνυμα αναφορικά με την περιβαλλοντική συμπεριφορά της ναυτιλίας έστειλε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρος Βενιάμης, στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου της Ένωσης που πραγματοποιείται την τελευταία ημέρα της διεθνούς έκθεσης Ποσειδώνια 2018.

«Κατά τη διάρκεια των πολλών διμερών συναντήσεων που είχαμε την περίοδο των Ποσειδωνίων με τον γενικό γραμματέα του ΙΜΟ Kitack Lim, την επίτροπο Μεταφορών Violeta Bulc, καθώς και με κρατικές αντιπροσωπείες και ιδιωτικούς ναυτιλιακούς φορείς, τονίσαμε σε όλους ότι η ναυτιλία ως βιομηχανία καλείται αδικαιολόγητα, αν και είναι το πιο φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς, να εφαρμόσει νομοθετήματα και περιβαλλοντικούς στόχους, των οποίων όμως η επίτευξη εξαρτάται κατά προτεραιότητα από άλλα εμπλεκόμενα μέρη, όπως π.χ. τους κατασκευαστές των μηχανών των πλοίων και τις πετρελαϊκές εταιρείες» είπε ο κ. Βενιάμης και πρόσθεσε ότι «δεν πρέπει να ξεχνάμε το γεγονός ότι οι ανάγκες του παγκόσμιου εμπορίου αυξάνονται συνεχώς προς όφελος της ευημερίας των λαών και επομένως η ναυτιλία καλείται να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορικές υπηρεσίες υψηλού επιπέδου για την κάλυψη αυτών.

Θα χρησιμοποιήσουμε λοιπόν όλους τους ανοικτούς διαύλους επικοινωνίας και επίσημης διαβούλευσης που έχουμε αναπτύξει, για την προώθηση ρεαλιστικών και άρα εφικτών στην εφαρμογή τους και στην αποτελεσματικότητά τους προτάσεων για την αντιμετώπιση των επίκαιρων περιβαλλοντικών προκλήσεων».

Προειδοποίησε πάντως, αναφερόμενος στα καύσιμα μειωμένου θείου, ότι μετά το 2020 που αρχίζει η εφαρμογή τους, τα πλοία μπορεί να μείνουν «καραβοφάναρο», γιατί δεν είναι σίγουρο αν τα νέα καύσιμα επαρκούν και αν ανταποκρίνονται στη διεθνή συνθήκη Solas περί ασφάλειας, καθώς μπορεί να έχουμε και εκρήξεις. Ξεκαθάρισε πάντως ότι οι εφοπλιστές είναι υπέρ του περιβάλλοντος, όμως δεν διαλέγουν αυτοί μηχανές και καύσιμα. «Μην πυροβολείτε τη ναυτιλία για το περιβάλλον» είπε και ζήτησε από τους νομοθέτες να στραφούν στη βιομηχανία κατασκευής μηχανών και διυλιστηρίων.

Επίσης για τα scrubbers σημείωσε ότι παρουσιάζονται προβλήματα, αφού ορισμένες χώρες, όπως το Βέλγιο, απαγόρευσαν τη χρήση κάποιων τεχνολογιών, όπως π.χ. του open loop, γιατί καθαρίζει μεν το καύσιμο από το θείο, αλλά απορρίπτει καύσιμο στη θάλασσα.

«Ζητάμε να δοθεί χρόνος στις εταιρείες πετρελαίου και bunkering για να συμμορφωθούν με τις διεθνείς συνθήκες και όρους» ανέφερε ο κ. Βενιάμης, επισημαίνοντας ότι το 2020 θα εφαρμοστεί η νέα νομοθεσία, ωστόσο η πιστοποίηση με ISO των νέων προδιαγραφών δεν θα γίνει νωρίτερα από το 2023. Μάλιστα, όπως είπε ο κ. Ιωάννης Λύρας, μέλος του Δ.Σ., το θέμα θα απασχολήσει τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό έπειτα από σχετικό έγγραφο που καταρτίσθηκε με πρωτοβουλία της ΕΕΕ σε συνεργασία με το ICS, και φορείς όπως η Intercargo, η Intertanko και η Bimco.

Ο κ. Βενιάμης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της «Ν» με θέμα την τεχνολογία, επεσήμανε ότι πάντα οι Έλληνες επενδύουν όταν είναι απαραίτητο και συνεργάζονται σε θέματα καινοτομίας με το Πολυτεχνείο της Αθήνας, ενώ αναφερόμενος στην τεχνολογία των αυτόνομων πλοίων σημείωσε ότι προς το παρόν αφορά κάποια μικρά καραβάκια και όχι τα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Φορολογικό πλαίσιο

Για το θέμα του ελληνικού θεσμικού πλαισίου φορολόγησης της ναυτιλίας που έχει θέσει η επίτροπος Ανταγωνισμού, ο πρόεδρος της ΕΕΕ σχολίασε πως η κυβέρνηση, η οποία το χειρίζεται, έχει προχωρήσει τις σχετικές διεργασίες με την Επιτροπή και εκτίμησε ότι το ζήτημα θα κλείσει σύντομα. «Είναι θέμα που συζητείται μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Κομισιόν και είμαστε κοντά σε λύση» είπε. Επίσης επανέλαβε ότι «για να συνεχίσουμε την επιτυχή πορεία μας πρέπει να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί. Ο όρος “ανταγωνιστικότητα” είναι το κλειδί για την επιβίωση κάθε ναυτιλίας και πρέπει να αποτελεί κοινό στόχο βιομηχανίας και πολιτείας καθώς και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεδομένου ότι η ναυτιλία μας αποτελεί αναπόσπαστο και στρατηγικό κομμάτι της».

Προσέλκυση ξένων κεφαλαίων

Ο κ. Βενιάμης τόνισε την ανάγκη προσέλκυσης ξένων ναυτιλιακών εταιρειών και εφοπλιστών στη χώρα μας μέσω της δημιουργίας ειδικής πλατφόρμας.

Πρόκειται για μία πρόταση που έχει καταθέσει, και παράλληλα σημείωσε ότι η κυβέρνηση εξετάζει τη δημιουργία ειδικού φορολογικού καθεστώτος, το επονομαζόμενο «non dom», για κατοίκους ξένων χωρών, ένα καθεστώς που όπως είπε θα συμπεριλαμβάνει Έλληνες εφοπλιστές της διασποράς, αλλά και ξένους.  Το εφάρμοσε αυτό το καθεστώς πριν από δύο χρόνια η Ιταλία με θετικά αποτελέσματα, το έχει η Κύπρος, γιατί όχι και η Ελλάδα, όπως είπε ο κ. Βενιάμης.

(www.naftemporiki.gr)