Η χώρα μας συμπληρώνει ήδη μία οκταετία υπό καθεστώς μνημονίων και, δυστυχώς, τα capital controls παραμένουν, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία και τράπεζες αυξάνονται, εκατοντάδες χιλιάδες κατασχέσεων επιβάλλονται, νέες επενδύσεις δεν πραγματοποιούνται, παρά την ψήφιση κάποιων μεταρρυθμίσεων η χώρα χάνει θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη ανταγωνιστικότητας, το μέλλον είναι βαριά υποθηκευμένο.

Η χώρα μας συμπληρώνει ήδη μία οκταετία υπό καθεστώς μνημονίων και, δυστυχώς, τα capital controls παραμένουν, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία και τράπεζες αυξάνονται, εκατοντάδες χιλιάδες κατασχέσεων επιβάλλονται, νέες επενδύσεις δεν πραγματοποιούνται, παρά την ψήφιση κάποιων μεταρρυθμίσεων η χώρα χάνει θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη ανταγωνιστικότητας, το μέλλον είναι βαριά υποθηκευμένο.

Η Κύπρος εισήλθε σε μνημονιακό καθεστώς το 2013, με τις δύο μεγαλύτερες τράπεζες πτωχευμένες, με capital controls, κούρεμα καταθέσεων, ύφεση και βαθειά αγωνία για το μέλλον. Τον Μάρτιο του 2016, όμως, σε διάστημα μικρότερο των τριών ετών, βγήκε από το πρόγραμμα, κατάργησε τα capital controls και ήδη σημειώνει ρυθμούς ανάπτυξης της τάξεως του 3% ετησίως. Πού οφείλεται η τεράστια διαφορά στην πορεία των δύο χωρών;

Ο αρχιτέκτων της κυπριακής επιτυχίας υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης, σε ομιλία του στο 11ο συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας αλλά και σε πρόσφατη συνέντευξή του στο "Βήμα", εξήγησε με σαφήνεια τους λόγους. Κατάρτιση ενός αξιόπιστου σχεδίου και ταχύτητα στην υλοποίησή του ήταν τα βασικά συστατικά της επιτυχίας. "Οι αξιολογήσεις ολοκληρώνονταν τάχιστα και δεν μπαίναμε σε κουβέντες με τους δανειστές για την λήψη επιπλέον μέτρων", τόνισε ο Κύπριος υπουργός.

Η σημασία της διάστασης του χρόνου, της έγκαιρης ολοκλήρωσης προγραμμάτων και μεταρρυθμίσεων, είναι κάτι που ουδέποτε αντιλήφθηκαν οι εγχώριοι φωστήρες, από τον Γιάνη – ουάου – Βαρουφάκη ως τον κατ’ εξακολούθηση αυταπατώμενο αλλά πάντοτε αυτάρεσκο εις το έπακρον πρωθυπουργό μας. Καθοριστικής σημασίας για τα εντυπωσιακά επιτεύγματα της κυπριακής οικονομίας ήταν το γεγονός ότι η δημοσιονομική προσαρμογή στηρίχθηκε κυρίως στην περικοπή δαπανών και λιγότερο στην αύξηση φόρων.

"Δώσαμε συγκεκριμένους στόχους ανά υπουργείο και παρακολουθούσαμε την πορεία τους συστηματικά. Δημιουργήσαμε υπερ-πλεονάσματα, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν τόσο για την μείωση των φόρων, συμπεριλαμβανομένης και της πλήρους κατάργησης του ΕΝΦΙΑ, όσο και για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους. Η πολιτική αυτή συνέβαλε τα μέγιστα για την ταχεία αποκλιμάκωση των επιτοκίων και την έκδοση νέων κρατικών ομολόγων, μέσω των οποίων συνεχίζουμε να ανακυκλώνουμε το χρέος μας με καλύτερους όρους".

Εμείς, αντιθέτως, επιμένουμε στην υπερ-φορολόγηση των κερδών αλλά και της εργασίας (πολιτική που η κυβέρνηση βαφτίζει "νεοφιλελεύθερη"), καθώς και στην διανομή "μερισμάτων" σε μία προσπάθεια οικοδόμησης νέων πελατειακών σχέσεων.

"Η χώρα σας έχει απεριόριστες δυνατότητες σε πολλούς τομείς της οικονομίας. Μπροστά σε αυτές, οι προοπτικές της κυπριακής οικονομίας είναι αστείες. Αρκεί να εφαρμοσθεί ένα αξιόπιστο σχέδιο ανασύνταξης που θα πείθει θεσμούς και αγορές και θα δίνει έμφαση στην προσέλκυση επενδύσεων".

Τα λόγια και, κυρίως, τα έργα του Κύπριου αξιωματούχου δείχνουν την κατεύθυνση προς την οποία θα έπρεπε να κινηθεί η χώρα μας. Οι Έλληνες συνάδελφοί του (συχνά δηλώνουν ότι) "ντρέπονται για όσα υπογράφουν". Μήπως χρειαζόμασθε μεταγραφές εκ Κύπρου για να εφαρμόσουμε ένα σχέδιο εθνικής ανόρθωσης με αξιοπιστία και συνέπεια;

 

*Ο Κώστας Χριστίδης είναι Νομικός – Οικονομολόγος.

 

(Πηγή: European Business Review)