Σημαντικές μειώσεις στα τιμολόγια ρεύματος αναμένονται εντός της επόμενης διετίας, όταν δηλαδή θα έχει ολοκληρωθεί η τρίτη φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων και η μικρή διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα.

Σημαντικές μειώσεις στα τιμολόγια ρεύματος αναμένονται εντός της επόμενης διετίας, όταν δηλαδή θα έχει ολοκληρωθεί η τρίτη φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων και η μικρή διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα.

Η διαφορά στους λογαριασμούς θα προκύψει από τον σταδιακό περιορισμό των χρεώσεων που αφορούν τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), οι οποίες σήμερα «χρηματοδοτούν» το υψηλότερο κόστος της ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά.

Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε χθες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) κ. Μανούσος Μανουσάκης η τρίτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα επιταχυνθεί κατά μία διετία. Έτσι, αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2020 αντί για το 2022. Η σχετική απόφαση ελήφθη την περασμένη Τρίτη από το Διοικητικό Συμβούλιο του Διαχειριστή.

Όσον αφορά στην πρώτη φάση του έργου των Κυκλάδων, στις 28 Ιανουαρίου ξεκίνησε η δοκιμαστική λειτουργία του υποθαλάσσιου καλωδίου που συνδέει τη Σύρο με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας μέσω του υποσταθμού του Λαυρίου. Έως τις 20 Φεβρουαρίου, οι κάτοικοι του νησιού θα ηλεκτροδοτούνται από το διασυνδεδεμένο σύστημα. Εντός του μήνα θα ηλεκτριστούν τα καλώδια που συνδέουν την Σύρο με την Τήνο και την Πάρο. Από το Μάρτιο θα αρχίσει να παίρνει ρεύμα από το διασυνδεδεμένο σύστημα και η Μύκονος, κλείνοντας τον κύκλο του έργου, συνολικού προϋπολογισμού 245 εκατ. ευρώ.

Οπως υπογράμμισε ο κ. Μανουσάκης, «με δεδομένο ότι ήδη από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της διασύνδεσης το συνολικό κοινωνικοοικονομικό όφελος εκτιμάται στα 80 εκατ. ευρώ, αυτό σημαίνει ότι το έργο θα έχει αποσβεστεί σε τρία χρόνια και θα προσφέρει περαιτέρω αξία στην οικονομία και την κοινωνία μέσω της μείωσης του κόστους των ΥΚΩ, της βελτίωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των νησιών και της ώθησης στον τουρισμό δια της ενίσχυσης της ασφάλειας εφοδιασμού κατά τους θερινούς μήνες».

Στη Β’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων περιλαμβάνεται αφενός η ένταξη της Νάξου στο σύμπλεγμα των νησιών που θα ηλεκτροδοτούνται μέσω του ΕΣΜΗΕ και αφετέρου η αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων Άνδρου-Τήνου και Άνδρου-Λιβαδιού (Εύβοια). Η αξιολόγηση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών για την ανάθεση των επιμέρους υποέργων (συνολικού προϋπολογισμού 71 εκατ. ευρώ) βρίσκεται σε προχωρημένη φάση. Θα ακολουθήσει η συμβολαιοποίηση των έργων και η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, με στόχο το έργο να ολοκληρωθεί εντός του 2019.

Η τέταρτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, αναμένεται να ενταχθεί στο δεκαετές επιχειρησιακό σχέδιο του ΑΔΜΗΕ 2019-2028, του οποίου η διαβούλευση μόλις ολοκληρώθηκε. Η σχετική μελέτη ολοκληρώθηκε πριν λίγο καιρό και περιλαμβάνει τη διασύνδεση Λαυρίου – Σερίφου, Σερίφου – Μήλου, Μήλου – θήρας και Θήρας με Πάρο ή Νάξο.

 

Το 2020 η διασύνδεση της Κρήτης

Εξελίξεις υπάρχουν και με τη μικρή και μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης. Εντός του Φεβρουαρίου προβλέπεται να βγουν τα τεύχη δημοπράτησης της μικρής διασύνδεσης (με την Πελοπόννησο) ύψους 330 εκατ. ευρώ. Το έργο αναμένεται να είναι έτοιμο εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020. Για την μεγάλη διασύνδεση (Αττική – Κρήτη), όπως σημείωσε ο κ. Μανουσάκης, έχει υπογραφεί συμφωνία με τον φορέα υλοποίησης του EuroΑsia Interconnector (διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου – Ισραήλ) προκειμένου το έργο να κατασκευαστεί από κοινή εταιρεία, στην οποία ο ΑΔΜΗΕ θα ελέγχει το 51% και θα αναλάβει και τη διαχείριση του καλωδίου. Αν η συμφωνία δεν προχωρήσει το έργο της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης θα «τρέξει» ανεξάρτητα από τον ΑΔΜΗΕ.