Τα ΙΧ αυτοκίνητα, τα φορτηγά, τα λεωφορεία και τα άλλα οχήματα που κινούνται με πετρέλαιο (ντίζελ), εκπέμπουν κάθε χρόνο 4,6 εκατομμύρια τόνους επιβλαβών οξειδίων του αζώτου πάνω από τις επίσημες προδιαγραφές τους, σύμφωνα με μία νέα διεθνή επιστημονική μελέτη

Τα ΙΧ αυτοκίνητα, τα φορτηγά, τα λεωφορεία και τα άλλα οχήματα που κινούνται με πετρέλαιο (ντίζελ), εκπέμπουν κάθε χρόνο 4,6 εκατομμύρια τόνους επιβλαβών οξειδίων του αζώτου πάνω από τις επίσημες προδιαγραφές τους, σύμφωνα με μία νέα διεθνή επιστημονική μελέτη.

Όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εξαιτίας αυτών των πρόσθετων ρύπων κατά την κυκλοφορία των οχημάτων, οι επιστήμονες εκτιμούν ότι υπάρχουν κάθε χρόνο περίπου 38.000 παραπάνω πρόωροι θάνατοι. Απ' αυτούς, οι 11.500 θάνατοι αφορούν τις χώρες της ΕΕ και οι 10.700 την Κίνα.

Η έρευνα αναδεικνύει μία μεγάλη απόκλιση -άνω του 50%- ανάμεσα σε αυτό που επίσημα εκπέμπουν τα οχήματα στα τεστ και αυτό που εκπέμπουν σε πραγματικές συνθήκες στον δρόμο. Το πρόβλημα, κατά τους ερευνητές, είναι πιο σοβαρό από το σκάνδαλο ντίζελ της Volkswagen, που αποκαλύφθηκε το 2015.

Σύμφωνα με τη μελέτη, σχεδόν το ένα τρίτο των εκπομπών των κάθε είδους οχημάτων με ντίζελ ξεπερνούν στην πραγματικότητα τα όρια ασφαλείας για τα οξείδια του αζώτου. Εκτιμάται ότι τα πετρελαιοκίνητα οχήματα παράγουν περίπου το ένα πέμπτο (20%) των συνολικών παγκόσμιων ανθρωπογενών εκπομπών οξειδίων του αζώτου.

Αυτή η απόκλιση οφείλεται στην αναποτελεσματικότητα των σχετικών εργαστηριακών ελέγχων, στην ανεπαρκή συντήρηση των οχημάτων, σε ελαττωματικό εξοπλισμό, σε «πείραγμα» του κινητήρα από τους ιδιοκτήτες των οχημάτων και σε άλλους παράγοντες, που έχουν ως συνέπεια τα οχήματα ντίζελ, όταν κυκλοφορούν, να ρυπαίνουν στην πραγματικότητα περισσότερο από ό,τι δείχνουν τα εργαστηριακά τεστ.