Η συμφωνία των χωρών του ΟΠΕΚ να μειώσουν την παραγωγή πετρελαίου βάζει τέλος στις πολιτικές της κατά βούληση αύξησης της παραγωγής που ακολουθούσε η Σαουδική Αραβία, οι οποίες και είχαν "καταποντίσει" τις τιμές, σε όφελος των οδηγών στον δυτικό κόσμο, αλλά για "κακή τύχη" των κεντρικών τραπεζιτών που έδιναν "μάχη" κατά του αποπληθωρισμού. Αυτή η "στροφή" θα σημάνει μία νέα σειρά από νικητές και ηττημένους, όπως παρατηρεί το Bloomberg

Η συμφωνία των χωρών του ΟΠΕΚ να μειώσουν την παραγωγή πετρελαίου βάζει τέλος στις πολιτικές της κατά βούληση αύξησης της παραγωγής που ακολουθούσε η Σαουδική Αραβία, οι οποίες και είχαν "καταποντίσει" τις τιμές, σε όφελος των οδηγών στον δυτικό κόσμο, αλλά για "κακή τύχη" των κεντρικών τραπεζιτών που έδιναν "μάχη" κατά του αποπληθωρισμού. Αυτή η "στροφή" θα σημάνει μία νέα σειρά από νικητές και ηττημένους, όπως παρατηρεί το Bloomberg.

Πάντως, η αρχική "ευφορία" στην αγορά έχει ήδη "ξεθωριάσει". Ο ΟΠΕΚ, άλλωστε, δεν δύναται να ελέγξει το 60% της παγκόσμιας παραγωγής, εκτός του Οργανισμού, ενώ προηγούμενες συμφωνίες είχαν "καταρρεύσει". Ενδεικτικά, η UBS εκτιμά ότι λόγω των υψηλών αποθεμάτων και της αβεβαιότητας γύρω από το εάν η συμφωνία θα έχει ισχύ, δεν αναμένεται "κατακόρυφη άνοδο των τιμών πετρελαίου" και "βλέπει" την τιμή του Brent στα 52 δολ. το βαρέλι, στο δ’ τρίμηνο, από 46 δολ. που την τοποθετούσε πριν τη συνάντηση στην Αλγερία. 

Ιδού, σύμφωνα με το Bloomberg, οι κερδισμένοι και οι χαμένοι της συμφωνίας:

Οι κερδισμένοι

Πετρελαιοπαραγωγές χώρες με ελλείμματα: Οι υψηλές τιμές στο πετρέλαιο "συντηρούσαν" τα κοινωνικά προγράμματα, από τη Βενεζουέλα μέχρι τη Σαουδική Αραβία. Στη συνέχεια, με την πτώση των τιμών, οι συγκεκριμένες χώρες βρέθηκαν να αποπληρώνουν επιχορηγήσεις και μισθούς που δεν μπορούσαν να στηρίξουν οικονομία. Η Σαουδική Αραβία έχει το υψηλότερο έλλειμμα στον προϋπολογισμό της, μεταξύ των 20 μεγαλύτερων οικονομιών, ένας από τους λόγους, για τους οποίους και έκανε τη "στροφή" 180 μοιρών. Το Ιράν αποτελεί έναν από τους νικητές: Δεν θα χρειαστεί καν να μειώσει την παραγωγή, δεδομένου πως οι εξαγωγές του παρέμειναν συγκρατημένες για πολύ καιρό, λόγω των κυρώσεων που είχαν επιβληθεί σε βάρος της. 

Οι παραγωγοί εκτός του ΟΠΕΚ: Χώρες, όπως η Ρωσία και το Μεξικό, θα δουν τις τιμές του πετρελαίου να ανεβαίνουν, ακόμη και εάν δεν μετείχαν στη συμφωνία για μείωση της παραγωγής. Ωστόσο, αυτή είναι και η παγίδα: Εάν δεν παίξουν "μπάλα", θα μπορούσαν να υπονομεύσουν τη συμφωνία παράλληλα με τα δικά τους έσοδα από το πετρέλαιο.

Οι κεντρικές τράπεζες: Τόσο η  Τράπεζα της Ιαπωνίας (BoJ), όσο και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) θέλουν να αυξήσουν τον πληθωρισμό για να επιτύχουν τους στόχους τους, να περιορίσουν τα βάρη λόγω χρέους και τα συμβάλουν στην πρόοδο των οικονομιών που έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση. Οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου στάθηκαν εμπόδια σε αυτές τους τις επιδιώξεις. Ακόμη και στις ΗΠΑ, όπου ο πληθωρισμός γνώρισε άνοδο, κατά το τρέχον έτος, η Federal Reserve αναγκάστηκε να αναβάλει την αύξηση των επιτοκίων.

Οι ενεργειακές επιχειρήσεις: Οι αγορές μετοχών γνώρισαν ράλι, με "οδηγό" τις επιχειρήσεις του ενεργειακού κλάδου, μετά από τη γνωστοποίηση της επίτευξης συμφωνίας: Στο Χονγκ Κονγκ, η China Oilfield Services κέρδισε 11%, ενώ η PetroChina η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου στην Ασία, κατέγραψε τα μεγαλύτερα κέρδη από τον Μάιο. Στην Ευρώπη, η BP ενισχύθηκε κατά 4,8%, η Royal Dutch Shell κατά 4,9% και η γαλλική Total κατά 4,4%.

Οι παραγωγοί σχιστόλιθου στις ΗΠΑ: Όλα εξαρτώνται από το εάν η συμφωνία θα οδηγήσει σε μια άνοδο στις τιμές, η οποία θα έχει διάρκεια. Ένας από τους στόχους της Σαουδικής Αραβίας, τα τελευταία χρόνια, ήταν να αναχαιτίσει τη "φόρα" της βιομηχανίας σχιστόλιθου στις ΗΠΑ, με την "εκρηκτική" παραγωγή και το υψηλό κόστος. Αυτό έχει εν μέρει επιτευχθεί. 

Οι χαμένοι

Οι αεροπορικές εταιρείες: Οι χαμηλές τιμές πετρελαίου διαδραμάτισαν βασικό ρόλο στη βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των αεροπορικών εταιρειών. Σύμφωνα με τις μετρήσεις του Bloomberg, σήμερα γνώρισαν πτώση 0,6%, με τη μετοχή της Deutsche Lufthansa να χάνει 2,9% και της Ryanair 2,4%.

Οι οδηγοί αυτοκινήτων: Η τιμή του φυσικού αερίου διαμορφώθηκε στα 2,22 δολ. ανά γαλόνι στις ΗΠΑ, αυτήν την εβδομάδα, από τα 3,50 δολ., πριν από δύο χρόνια. Στη Γαλλία, εν τω μεταξύ, η τιμή της super φθάνει στα 1,30 ευρώ το λίτρο, προσεγγίζοντας τα χαμηλότερα επίπεδα από το 2009 και κάτω από τα υψηλά των 1,70 ευρώ, τον Απρίλιο του 2002. Η αύξηση θεωρείται αναπόφευκτη, αν και πάλι, εξαρτάται από το πόσο επιτυχημένη θα αποδειχθεί η συμφωνία.

(από www.capital.gr)