Ισχυρές αντιστάσεις βρίσκουν οι Ηνωμένες Πολιτείες στην προσπάθεια που καταβάλλουν να πείσουν τα κράτη-μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού να καταψηφίσουν, στην προσεχή σύνοδο, την επί της αρχής συμφωνία για τον οδικό χάρτη απανθρακοποίησης της ναυτιλίας.
Οι Αρχές των ΗΠΑ τάραξαν τα νερά της ναυτιλίας στα μέσα στου καλοκαιριού, όταν δημοσιοποίησαν τις θέσεις τους σε σχέση με τη συμφωνία που επιτεύχθηκε στο Λονδίνο τον περασμένο Απρίλιο. Σε μια συνεδρίαση στην οποία οι εκπρόσωποι της Αμερικής απείχαν. Στο ενδιάμεσο όμως επανήλθαν και με δηλώσεις τους θέτουν προ των ευθυνών τους τα κράτη-μέλη του ΙΜΟ, προειδοποιώντας ότι θα προβούν σε αντίποινα εναντίον των χωρών που θα υποστηρίξουν την υιοθέτηση του Net-Zero Framework, σημειώνοντας ότι θα ωφελήσει την Κίνα.
Στην πράξη όμως και μέχρι στιγμής δεν φαίνεται να έχουν «χειροπιαστά» αποτελέσματα. Πληροφορίες που συνέλεξε η «Ν» από ανθρώπους που παρακολουθούν τις εξελίξεις από κοντά, αναφέρουν ότι οι χώρες που εκπροσωπούν τα μεγαλύτερα νηολόγια βρίσκονται σε δίλημμα (Νήσοι Μάρσαλ - Λιβερία). Από τη μια, αναφέρουν στη «Ν» σχετικές πηγές, αναγνωρίζουν ότι πρέπει να προχωρήσει μια συμφωνία στο πλαίσιο του ΙΜΟ για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Από την άλλη όμως δεν παραγνωρίζουν τις πιέσεις των ΗΠΑ, αλλά και το γεγονός ότι δεν είναι σαφές το αν τα χρήματα που θα συγκεντρωθούν στο ταμείο που θα συστήσει ο ΙΜΟ θα κατευθυνθούν στη ναυτιλία. Αυτή τη στιγμή προβάλλει σαν ενδεχόμενο να απέχουν από την ψηφοφορία, χωρίς όμως να έχει ληφθεί καμία τελική απόφαση. Όσον αφορά το άλλο μεγάλο νηολόγιο, αυτό του Παναμά, βρίσκεται ίσως σε πιο δύσκολή θέση. Και αυτό γιατί γενικός γραμματέας του ΙΜΟ σήμερα είναι ο Arsenio Dominguez, ο οποίος είναι Παναμέζος και ο άνθρωπος ο οποίος έχει καταβάλει πολύ μεγάλες προσπάθειες για την επίτευξη αυτής της συμφωνίας. Από την άλλη όμως, η κυβέρνηση του Παναμά δέχεται ήδη πολύ μεγάλες πιέσεις από την κυβέρνηση Τραμπ για τα δύο λιμάνια (στις δύο άκρες της διώρυγας, που ελέγχονται από κινεζική εταιρεία) προκειμένου να αλλάξουν ιδιοκτησία, και τώρα, με φόντο την κρίσιμη συνεδρίαση του ΙΜΟ στα μέσα Οκτωβρίου, η πίεση αναμένεται να ενταθεί.
Πέραν όμως των top νηολογίων, οι Αμερικανοί φαίνεται ότι βρίσκουν ισχυρές αντιστάσεις και σε επίπεδο Ε.Ε., αφού οι προσπάθειές τους να αλλάξει στάση η Ε.Ε., η οποία έχει προχωρήσει σε συμβιβαστική συμφωνία με την Κίνα, δεν έχει αποφέρει καρπούς. Ωστόσο άνθρωποι της αγοράς αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο να υπάρξει αλλαγή ρότας, εφόσον οι ΗΠΑ προειδοποιήσουν με αναζωπύρωση του «πολέμου δασμών».
Ο αμερικανικός νηογνώμονας
Τη θέση του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ υιοθετεί και ο αμερικανικός νηογνώμονας (ABS). Ο Christopher Wiernicki, διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος του αμερικανικού νηογνώμονα, δήλωσε ότι ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) πρέπει να «πατήσει παύση και να επανεξετάσει» το πλαίσιο net zero.
«Ο ΙΜΟ χρειάζεται ένα timeout», ανέφερε σε δήλωση που εκδόθηκε στο περιθώριο του London International Shipping Week. «Πρέπει να το κάνουμε σωστά». Η τοποθέτηση του Wiernicki έρχεται λίγο πριν από τη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) του IMO, στα μέσα Οκτωβρίου, η οποία αναμένεται να οριστικοποιήσει το Net-Zero Framework - ένα πακέτο μέτρων που συνδυάζει ανώτατο όριο εκπομπών, τιμολόγηση άνθρακα και κίνητρα για υπερ-συμμόρφωση. Ο Wiernicki εστίασε στο ζήτημα της διάθεσης εναλλακτικών καυσίμων, τονίζοντας ότι η ώθηση της ναυτιλίας προς τα «πράσινα» καύσιμα γίνεται σε μια περίοδο που αυτά παραμένουν περιορισμένα.
«Η ναυτιλία και ο ΙΜΟ κινούνται σε διαφορετικές τροχιές», σημείωσε. «Δεν υπάρχει σαφής οδικός χάρτης για τη διαθεσιμότητα, την κλιμάκωση και την υποστήριξη υποδομών για τα “πράσινα” καύσιμα». Ο ίδιος υπογράμμισε ότι το LNG και τα βιοκαύσιμα είναι καθοριστικά για την επιτυχία του Net-Zero Framework και δεν πρέπει να τιμωρούνται υπέρμετρα ή να αποκλείονται από τις διεθνείς ρυθμίσεις. Πρόκειται για άποψη που αντανακλά ευρύτερες ανησυχίες της ναυτιλιακής βιομηχανίας, σύμφωνα με τις οποίες το πλαίσιο επιβάλλει υψηλό κόστος στο LNG - ενώ περιβαλλοντικές οργανώσεις και ακαδημαϊκοί συνεχίζουν να το απορρίπτουν, καθώς το βασικό του συστατικό, το μεθάνιο, είναι ισχυρό αέριο του θερμοκηπίου.
Τι ισχυρίζονται οι ΗΠΑ
Σύμφωνα με την ανακοίνωση των Αμερικανών αξιωματούχων: «Ο πρόεδρος Τραμπ έχει καταστήσει σαφές ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν θα αποδεχθούν καμία διεθνή περιβαλλοντική συμφωνία που επιβαρύνει αδικαιολόγητα ή άδικα τις ΗΠΑ ή βλάπτει τα συμφέροντα του αμερικανικού λαού».
«Τον Οκτώβριο, τα μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) είναι έτοιμα να εξετάσουν την υιοθέτηση του λεγόμενου "Πλαισίου Net Zero", που αποσκοπεί στη μείωση των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τον διεθνή ναυτιλιακό τομέα.
Ανεξάρτητα από τους δηλωμένους στόχους του, το προτεινόμενο πλαίσιο αποτελεί ουσιαστικά έναν παγκόσμιο φόρο άνθρακα για τους Αμερικανούς, ο οποίος επιβάλλεται από έναν οργανισμό του ΟΗΕ που δεν λογοδοτεί σε κανέναν.
Αυτά τα πρότυπα καυσίμων θα ωφελήσουν την Κίνα, καθώς απαιτούν τη χρήση ακριβών καυσίμων που δεν είναι διαθέσιμα σε παγκόσμια κλίμακα».
(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")