Σε περιφερειακό κόμβο διανομής υγροποιημένου αερίου (LNG) ως ναυτιλιακό καύσιμο στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο επιδιώκει να αναδείξει την Ελλάδα ο ΔΕΣΦΑ, μέσω των τερματικών εγκαταστάσεων στη Ρεβυθούσα. Το πρότζεκτ έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα Poseidon- Med ΙΙ, συνολικής χρηματοδότησης 53,3 εκατ. ευρώ, για τη δημιουργία ενός δικτύου λιμανιών κυρίως στην Ιταλία, την Ελλάδα και την Κύπρο που θα τροφοδοτεί τα πλοία με LNG ως καύσιμο κίνησης

Σε περιφερειακό κόμβο διανομής υγροποιημένου αερίου (LNG) ως ναυτιλιακό καύσιμο στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο επιδιώκει να αναδείξει την Ελλάδα ο ΔΕΣΦΑ, μέσω των τερματικών εγκαταστάσεων στη Ρεβυθούσα. Το πρότζεκτ έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα Poseidon- Med ΙΙ, συνολικής χρηματοδότησης 53,3 εκατ. ευρώ, για τη δημιουργία ενός δικτύου λιμανιών κυρίως στην Ιταλία, την Ελλάδα και την Κύπρο που θα τροφοδοτεί τα πλοία με LNG ως καύσιμο κίνησης. Το Poseidon- Med ΙΙ ξεκίνησε επίσημα την περασμένη Τετάρτη στις Βρυξέλλες, σε συνέχεια του προγράμματος Poseidon Med, το οποίο έληξε και είχε στόχο τη στρατηγική προώθησης του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου. Πρόκειται για μέτρο ενταγμένο στην πολιτική της Ε.Ε. για τη μείωση της εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα στην ανατολική Μεσόγειο, το οποίο στους στόχους του περιλαμβάνει και τη μείωση των εκπομπών θείου από τις ναυτιλιακές μεταφορές κατά 0,5%.

Στις Βρυξέλλες, σύμφωνα με πληροφορίες, συγκεντρώθηκαν την περασμένη εβδομάδα για το θέμα αυτό υψηλόβαθμα στελέχη από τα λιμάνια του Πειραιά, της Τεργιέστης, της La Spezia, της Βενετίας, της Γένοβας, του Koper (Σλοβενία), της Ριέκα (Κροατία) και της Λεμεσού, ενώ ειδική εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στην οποία συμμετείχε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Κωνσταντίνος Ξιφαράς. Σύμφωνα με μελέτες η ζήτηση για LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο στην Αδριατική μπορεί να φθάσει στα 950.000 τόνους ετησίως ως το 2030, αλλά η έλλειψη των κατάλληλων λιμενικών υποδομών δρα ακόμα ανασταλτικά για την ανάπτυξη του κλάδου.

Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2020 το δίκτυο των λιμανιών που συμμετέχουν στο Poseidon Med II θα πρέπει να έχουν υιοθετήσει το ρυθμιστικό πλαίσιο για τον εφοδιασμό πλοίων με LNG, να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα στη Ρεβυθούσα, να έχει κατασκευαστεί ένα προτότυπο ειδικό πλοίο φόρτωσης- μεταφοράς LNG (έργο που ανέλαβε το λιμάνι της Βενετίας) κ.λπ. Το δίκτυο των λιμανιών, που συμμετέχουν στο πρόγραμμα θα πρέπει να ολοκληρώσουν τα τεχνικά σχέδια για τα πλοία που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG , καθώς και για τη δημιουργία αντίστοιχων υποδομών σε άλλα λιμάνια και τον προσδιορισμό των συνεργιών με άλλες χρήσεις του υγροποιημένου αερίου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τον περασμένο Οκτώβριο η Shell ανακοίνωσε ότι διαπραγματεύεται με την κυβέρνηση του Γιβραλτάρ για την προμήθεια LNG, καθώς και για την ανάδειξη του Γιβραλτάρ σε κέντρο ναυτιλιακού LNG της περιοχής. Στη Ρεβυθούσα βρίσκονται σε εξέλιξη έργα αναβάθμισης τόσο της χωρητικότητας όσο και των λιμενικών εγκαταστάσεων. Παράλληλα ο ΔΕΣΦΑ εκπονεί μελέτες για έργα LNG μικρής κλίμακος, όπως οι υποδομές για την φόρτωση μικρών πλοίων και βυτιοφόρων, με στόχο τη διεύρυνση του πλέγματος των συνεργιών και τη μεταφορά υγροποιημένου αερίου σε περιοχές εκτός δικτύου.

Η δεύτερη αναβάθμιση του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας περιλαμβάνει την κατασκευή τρίτης δεξαμενής αποθήκευσης LNG, την αύξηση του ρυθμού αεριοποίησης του σταθμού και την αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 156,25 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 80 εκατ. ευρώ προέρχονται από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Το υπόλοιπο κόστος καλύπτεται κατά 35% από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ και κατά 15% από τα ίδια κεφάλαια του ΔΕΣΦΑ.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 23/02/2016)

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr