Εκτός του νέου αναπτυξιακού νόμου τίθενται τα επενδυτικά σχέδια για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργεια από φωτοβολταϊκά συστήματα, ενώ αναμένεται να εξαιρεθούν και τα αιολικά συστήματα μέχρι ορισμένης ισχύος, όπως ανακοίνωσε χθες στη Βουλή η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη.
Εκτός του νέου αναπτυξιακού νόμου τίθενται τα επενδυτικά σχέδια για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργεια από φωτοβολταϊκά συστήματα, ενώ αναμένεται να εξαιρεθούν και τα αιολικά συστήματα μέχρι ορισμένης ισχύος, όπως ανακοίνωσε χθες στη Βουλή η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη.

Η κα Κατσέλη ανακοίνωσε ότι βρίσκεται σε συνεννόηση με την υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής για την εξαίρεση των φωτοβολταϊκών και των αιολικών συστημάτων από τον υπό κατάθεση αναπτυξιακό νόμο, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι επιτυγχάνουν υψηλές τιμές και κατά συνέπεια «δεν χρειάζεται πρόσθετη επιδότηση».

Η υπουργός ξεκαθάρισε όμως ότι δεν θα εξαιρεθούν από τον αναπτυξιακό νόμο τα σχέδια που αφορούν στην παραγωγή ηλιακών συλλεκτών (πάνελ) για φωτοβολταϊκά συστήματα, καθώς και πυλώνων για τις ανεμογεννήτριες. Επίσης, ανακοίνωσε ότι, από τα 3.163 επενδυτικά σχέδια του προηγούμενου αναπτυξιακού νόμου, που εκκρεμούν προς αξιολόγηση, περισσότερα από 2.000 αφορούν φωτοβολταϊκά συστήματα. Σημειώνεται ότι ο αναπτυξιακός νόμος θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση την επόμενη εβδομάδα στο Διαδίκτυο και θα ενταχθεί προς επεξεργασία στο β' θερινό τμήμα του κοινοβουλίου, την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου.

Η αξιωματική αντιπολίτευση

Κριτική σε χαμηλούς τόνους στο υπό κατάθεση νομοσχέδιο άσκησε η Ν.Δ., διά του βουλευτή Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος, αφού υπογράμμισε ότι μεγάλο μέρος των προβλέψεων υπάρχει και στον προηγούμενο επενδυτικό νόμο της (Ν. 3299), διατύπωσε ενστάσεις για σειρά ρυθμίσεων. Συγκεκριμένα, επισήμανε ότι η κυβέρνηση δεν έχει συγκεκριμένη πρόταση για τις επενδύσεις επιχειρηματικών πάρκων και έκανε λόγο για ενίσχυση της γραφειοκρατίας, με την αύξηση των σταδίων παρέμβασης της δημόσιας διοίκησης.

«Αυξάνεται η δυνατότητα των μανδαρίνων να ευνοούν και να αδικούν», ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης και εξέφρασε επιφυλάξεις για τη συγκριτική αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων, σημειώνοντας ότι θα προκληθούν αδικίες, αν κατατεθούν πολλές καλές προτάσεις στην ίδια περιφέρεια. «Χρειαζόμαστε έναν αναπτυξιακό νόμο, που θα δίνει έμφαση στα φορολογικά κίνητρα για να δοθεί ένα ξεκάθαρο μήνυμα τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα. Δεν θα πρέπει να παραγνωρίζεται όμως και η καινοτομία, η ''πράσινη'' επιχειρηματικότητα και ο τουρισμός», τόνισε ο κ. Χατζηδάκης. Πολύ πιο αυστηρή κριτική στο υπό κατάθεση νομοσχέδιο άσκησαν τα κόμματα της Αριστεράς, υποστηρίζοντας ότι δίνει προβάδισμα στις μεγάλες επιχειρήσεις, δίχως να ενισχύει την εργασία.

Οι μορφές ενίσχυσης

Η σημαντικότερη τομή του νέου αναπτυξιακού, ως προς τις μορφές ενίσχυσης, αφορά στο φορολογικό κίνητρο. Συγκεκριμένα, προτείνεται ως προς τον τρόπο ενίσχυσης η απαλλαγή φόρου από το σύνολο των πραγματοποιούμενων κερδών μέχρι τη συμπλήρωση του ισόποσου της ενίσχυσης που θα λάμβανε η επένδυση, αν εντασσόταν στο καθεστώς της απλής επιχορήγησης, έναντι της υποχρέωσης μη διανομής κερδών με τη δημιουργία αφορολόγητου αποθεματικού που ίσχυε μέχρι σήμερα.

Ως προς την επιλεξιμότητα, ο νέος νόμος προβλέπει τη διενέργεια διαδικασίας αντίστοιχης με αυτή που ακολουθείται σε όλες τις άλλες μορφές ενίσχυσης, με τη διαφορά ότι οι προτάσεις υποβάλλονται καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, αξιολογούνται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που ισχύει στα λοιπά καθεστώτα ενίσχυσης, αλλά έχουν ως μοναδική προϋπόθεση για την υπαγωγή τους στον Αναπτυξιακό νόμο την πλήρωση των κριτηρίων φερεγγυότητας του φορέα και τη συγκέντρωση βαθμολογίας ανώτερης από το 50% της μέγιστης δυνατής βαθμολογίας. Οι προτάσεις αυτές δηλαδή δεν έχουν την υποχρέωση της συγκριτικής αξιολόγησης.

Οι άλλες μορφές ενίσχυσης περιλαμβάνουν την επιχορήγηση κεφαλαίου, την επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης, την επιχορήγηση χρεολυσίου μακροπρόθεσμου δανείου και την επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης.

Η καταβολή των ενισχύσεων πραγματοποιείται σε τέσσερις φάσεις:

α) προκαταβολή μέχρι 25% με την υπαγωγή του επενδυτικού σχεδίου,

β) καταβολή μέχρι 25% επιπλέον με την ολοκλήρωση του 50% της συνολικής επένδυσης,

γ) καταβολή επιπλέον 40% (και ότι δεν έχει εισπραχθεί κατά τις πρώτες δύο φάσεις) μετά τον έλεγχο ολοκλήρωσης του έργου, και

δ) το υπόλοιπο 10% καταβάλλεται μετά το πέρας της τριετίας από την ολοκλήρωση της επένδυσης και εφόσον έχουν τηρηθεί τα προβλεπόμενα.

Οι βασικοί άξονες

Μεταξύ των 4,3 έως και 5,7 δισεκατομμυρίων ευρώ θα κυμανθεί, κατά την τριετία 2011 - 2013, το ποσό που θα διατεθεί για την ενίσχυση των επιχειρήσεων μέσω του νέου Αναπτυξιακού Νόμου, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που παρουσίασε χθες η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (ΥΠΟΙΑΝ), Λούκα Κατσέλη, στην Προπαρασκευστική Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.

Το ποσό αυτό είναι σαφώς χαμηλότερο από αυτό που πρόκειται να διατεθεί για την επιχορήγηση επενδυτικών σχεδίων που εντάχθηκε στο Ν. 3299/2004, καθώς στο πνεύμα του νέου αναπτυξιακού περιλαμβάνονται ως επί το πλείστον φορολογικές απαλλαγές και λιγότερο άμεσες επιδοτήσεις.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΥΠΟΙΑΝ, από το νέο αναπτυξιακό νόμο που θα ενεργοποιηθεί από την 1/1/2011 θα διατεθούν περίπου 1,3 έως 1,7 δισ. ευρώ για το 2011, 1,5 έως 2 δισ. ευρώ για το 2012 και 1,5 έως 2 δισ. ευρώ για το 2013. Κατά την ίδια χρονική περίοδο, εκτιμάται ότι θα διατεθούν άλλα 4,1 δισ. ευρώ, ως ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων που υπήχθησαν στον προηγούμενο νόμο. Με βάση τις διατάξεις του προηγούμενου νόμου, απομένει η αξιολόγηση 3.313 επενδυτικών σχεδίων, η οποία θα ολοκληρωθεί ως το 2013. Σημειώνεται ότι για την κάλυψη των επενδυτικών σχεδίων που υπήχθησαν στο Ν. 3299/2004 θα διατεθούν συνολικά περί τα 10,9 δισ. ευρώ.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ", 30/07/2010)
Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr