Παρενέργειες στη μεταφορά containers από την επέκταση της ζώνης κινδύνου

Σημαντικές παρενέργειες στο εμπόριο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δημιουργούν οι νέες απειλές των Χούθι για επέκταση των επιθέσεων σε ευρύτερη γεωγραφική εμβέλεια από την περιοχή δράσης τους, αλλά και η απόφαση της Τουρκίας για αναστολή των εμπορικών συναλλαγών με το Ισραήλ.

Η δανέζικη ναυτιλιακή εταιρεία AP Moller-Maersk ενημέρωσε ήδη τους πελάτες της ότι θα συνεχίσει, επ’ αόριστον, να εκτρέπει τα πλοία γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Αφρικής, καθώς η ζώνη κινδύνου έχει επεκταθεί, ενώ ανέστειλε όλες τις κινήσεις φορτίων, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και τα κενά εμπορευματοκιβώτια μεταξύ Τουρκίας και Ισραήλ (και από τις δύο πλευρές) αλλά και τις μεταφορτώσεις όλων των φορτίων που σχετίζονται με το Ισραήλ από τρίτες χώρες στα τουρκικά λιμάνια.

«Θα στοχεύσουμε κάθε πλοίο που κατευθύνεται προς ισραηλινά λιμάνια στη Μεσόγειο Θάλασσα σε οποιαδήποτε περιοχή είμαστε σε θέση να φτάσουμε», δήλωσε πρόσφατα ο στρατιωτικός εκπρόσωπος των Χούθι, Yahya Saree.

Ο δανέζικος γίγαντας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εκτίμησε ότι, λόγω της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί με την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, η απώλεια χωρητικότητας των πλοίων όλου του κλάδου μεταξύ Ασίας και Ευρώπης θα φτάσει έως και 20% κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους.

Περισσότερα καύσιμα

Επίσης, ανέφερε ότι το κόστος των καυσίμων στις επηρεαζόμενες γραμμές μεταξύ Ασίας και Ευρώπης είναι πλέον κατά 40% υψηλότερο ανά ταξίδι.

Αυτή την εβδομάδα ο παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Drewry αυξήθηκε κατά 1% στα 2.725 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, που είναι 92% υψηλότερος από τις μέσες τιμές του 2019 (προ πανδημίας) στα 1.420 δολ. ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 FEUs.

Οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα αυξήθηκαν κατά 3% ή 102 δολάρια στα 3.717 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft. Ομοίως, οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ αυξήθηκαν κατά 2% ή 47 δολάρια στα 3.103 δολάρια ανά FEU.

Ευνοείται ο Πειραιάς

Στο μεταξύ, η πρόσφατη απόφαση της Τουρκίας να αναστείλει όλες τις εμπορικές συναλλαγές με το Ισραήλ δημιουργεί μια σειρά σημαντικών προβλημάτων στις μεταφορτώσεις εμπορευματοκιβωτίων, με αποτέλεσμα να ευνοούνται άλλα λιμάνια, μεταξύ αυτών και το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου, ο Πειραιάς.

Ο Lars Jensen, εμπειρογνώμονας στη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων και διευθύνων σύμβουλος της Vespucci Maritime, με ανάρτησή του στο διαδίκτυο ανέφερε ότι η κίνηση της Τουρκίας να διακόψει τις εμπορικές συναλλαγές με το Ισραήλ φαίνεται να δημιουργεί ευκαιρίες για τα λιμάνια του Πειραιά, του Πορτ Σάιντ και της Νταμιέτα.

Επεσήμανε ότι η επιχειρησιακή ενημέρωση της Hyundai Merchant Marine HMM την περασμένη εβδομάδα έδειξε τον Πειραιά σε κίτρινο χρώμα με μέσο χρόνο ελλιμενισμού 1,4 ημέρα και την πυκνότητα των φορτίων να έχει αυξηθεί στο 70%. Η Νταμιέτα εμφανιζόταν «πράσινη» με λιγότερο από 1 ημέρα χρόνο αναμονής ελλιμενισμού και πυκνότητα φορτίων 53%.

Σημειώνεται ότι οι περισσότερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μετά τις πρόσφατες εξελίξεις αναμένεται να προχωρήσουν σε ενημέρωση των πελατών τους, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των containerships πραγματοποιούν τον διάπλου γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Αφρική προκειμένου να αποφύγουν τις επιθέσεις των μαχητών Χούθι που πρόσκεινται στο Ιράν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγαλύτεροι χρόνοι στα ταξίδια των πλοίων, με τις τιμές των ναύλων να ωθούνται σε υψηλότερα επίπεδα.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")