H
Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας θέτει σήμερα σε δημόσια
διαβούλευση πρόταση τροποποίησης του Κώδικα Διαχείρισης του
Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΚΔΕΣΜΗΕ). H παρούσα Δημόσια Διαβούλευση λήγει την Τετάρτη 25.11.2015.
Α.
Τροποποίηση Άρθρου 116 του ΚΔΕΣΜΗΕ
Η
ΡΑΕ, κατόπιν υποβολής
σχετικών αιτημάτων από λειτουργούς Κατανεμόμενων Μονάδων, διαπίστωσε
ότι o
ΑΔΜΗΕ έχει τη δυνατότητα να προχωρά σε έκδοση εντολών κατανομής που
διαφοροποιούν το επίπεδο λειτουργίας των μονάδων σε σχέση με το επίπεδο
που
προέκυψε από την επίλυση του ΗΕΠ, σε χρόνο μεταγενέστερο της προθεσμίας
που
έχει τεθεί στους λειτουργούς των μονάδων ως Χρήστες ΕΣΦΑ, τόσο για
υποβολή των
σχετικών δηλώσεων για δέσμευση μεταφορικής δυναμικότητας του ΕΣΦΑ, όσο
και για
την υποβολή Ημερήσιας Δήλωσης για την Ημέρα Φυσικού Αερίου. Η ως άνω
πρακτική
έχει ως αποτέλεσμα οι λειτουργοί των μονάδων να επιβαρύνονται με
Χρεώσεις
Ημερήσιου Προγραμματισμού και Χρεώσεις Αποκλίσεων από τη Δεσμευμένη
Μεταφορική
Ικανότητα Παραλαβής, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να ενσωματώσουν το
σχετικό
κόστους στις προσφορές τους. Για το λόγο αυτό, και μέχρι να ολοκληρωθεί
η
αναδιοργάνωση της εγχώριας αγοράς ηλεκτρισμού η οποία προβλέπει τη
λειτουργία
διακριτής ενδοημερήσιας αγοράς και αγοράς εξισορρόπησης, η ΡΑΕ έκρινε
εύλογο,
στο πλαίσιο του Άρθρου 116 του ΚΔΕΣΜΗΕ, οι λειτουργοί Καταναμόμενων
Μονάδων να
αποζημιώνονται για το πρόσθετο κόστος φυσικού αερίου που αντιμετωπίζουν
εξ’
αιτίας των ως άνω συνθηκών λειτουργίας της αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό, η
Αρχή
έχει ήδη θέσει προς το Διαχειριστή του Συστήματος ΑΔΜΗΕ τις βασικές
αρχές για
την αντιμετώπιση του ζητήματος, και τον κάλεσε να εκθέσει τις απόψεις
του επί
των τεχνικών παραμέτρων και λεπτομερειών της προτεινόμενης διαδικασίας
και να
δρομολογήσει τις απαιτούμενες ενέργειες ώστε να είναι εφικτή η
αποζημίωση
κατανεμόμενων μονάδων για πρόσθετο κόστος φυσικού αερίου χωρίς να
απαιτείται
κάθε φορά έγκριση από τη ΡΑΕ όπως προβλέπεται στο Άρθρο 116.
Η
ΡΑΕ θέτει σε Δημόσια
Διαβούλευση την σχετική εισήγηση
του ΑΔΜΗΕ
στην
οποία εκθέτει τις απόψεις και τους προβληματισμούς του και καταλήγει σε
συγκεκριμένη μεθοδολογία για την αποζημίωση του πρόσθετου κόστους
φυσικού
αερίου. Εναλλακτικά, στην συνοδευτική επιστολή του, ο ΑΔΜΗΕ προτείνει
μια
απλουστευμένη προσέγγιση την οποία και προκρίνει η ΡΑΕ.
Επιπρόσθετα
της ως άνω
μεθοδολογίας, η οποία θα πρέπει να ενσωματωθεί στο Εγχειρίδιο του
ΚΔΕΣΜΗΕ, η
ΡΑΕ προτείνει αλλαγές στην σχετική παράγραφο του Άρθρου 116 ως εξής:
«8. Στην περίπτωση κατά την οποία
Κατανεμόμενη Μονάδα με καύσιμο φυσικό αέριο λειτουργεί κατόπιν Εντολής
Κατανομής που διαφοροποιεί τη λειτουργία της συγκριτικά με την
αναμενόμενη βάσει
του Προγράμματος ΗΕΠ ή του τελευταίου διαθέσιμου Προγράμματος Κατανομής
που
έχει δημοσιευθεί πριν την προθεσμία υποβολής των σχετικών δηλώσεων στον
ΔΕΣΦΑ,
με αποτέλεσμα την αυξημένη ή μειωμένη κατανάλωση φυσικού αερίου,
δύναται να
καταβάλλεται πρόσθετη πληρωμή εφόσον προκαλείται πρόσθετο κόστος
προμήθειας
καυσίμου λόγω ειδικών όρων του αντίστοιχου συμβολαίου. Η πληρωμή αυτή
καταβάλλεται μόνον κατόπιν έγκρισης της ΡΑΕ, η οποία χορηγείται κατόπιν
αίτησης
του κατόχου άδειας παραγωγής της Μονάδας στην οποία επισυνάπτονται τα
σχετικά
δικαιολογητικά αναφορικά με την κατανάλωση φυσικού αερίου της
συγκεκριμένης
Μονάδας καθώς και των λοιπών Μονάδων του ιδίου κατόχου άδειας
παραγωγής. Με
βάση τα δικαιολογητικά αυτά πρέπει να τεκμηριώνεται η καταβολή
πρόσθετης
πληρωμής για την προμήθεια καυσίμου από τον κάτοχο άδειας παραγωγής
λόγω μη
προγραμματισμένης λειτουργίας των Μονάδων του με καύσιμο φυσικό αέριο.
Ειδικότερα στις περιπτώσεις που έχουν επιβληθεί χρεώσεις από τον ΔΕΣΦΑ
σύμφωνα
με τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού
Αερίου είτε
για την Χρέωση Ημερήσιου Προγραμματισμού, είτε πρόσθετη χρέωση
απόκλισης για το
σκέλος της δυναμικότητας του τιμολογίου μεταφοράς φυσικού αερίου, δεν
απαιτείται πρότερη έγκριση της ΡΑΕ και οι πληρωμές γίνονται κατά τα
προβλεπόμενα στο Εγχειρίδιο του παρόντος Κώδικα.»
Β.
Τροποποίηση Άρθρου 280 του ΚΔΕΣΜΗΕ
Στο
πλαίσιο του
Κανονισμού
714/2009 της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο υπολογισμός της εκχωρούμενης μεταφορικής
ικανότητας
πραγματοποιείται από τους Διαχειριστές των Συστημάτων Μεταφοράς των
γειτονικών
κρατών, σύμφωνα με συγκεκριμένη μεθοδολογία, την οποία οφείλουν να
ελέγχουν οι
Ρυθμιστικές Αρχές.
Σύμφωνα
με τις διατάξεις
του ΚΔΕΣΜΗΕ, όπως ισχύουν, η ΡΑΕ οφείλει επιπρόσθετα να εγκρίνει την
μεταφορική
ικανότητα που τελικά εκχωρείται προς δέσμευση με τις δημοπρασίες του
ΑΔΜΗΕ σε
μακροχρόνια βάση από ένα (1) μήνα έως και ένα (1) έτος, παρόλο που η
αρμοδιότητα αυτή δεν προβλέπεται ρητά από τον Κανονισμό. Η
έγκριση αυτή πραγματοποιείται συνήθως υπό ένα
ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα, καθώς ο καθορισμός του ύψους της εκχωρούμενης
μεταφορικής ικανότητας από τους γειτονικούς Διαχειριστές λαμβάνει χώρα
μόλις
μερικές μέρες πριν τη διενέργεια των αντίστοιχων δημοπρασιών. Συνεπώς,
η ΡΑΕ
προτείνει την τροποποίηση της παραγράφου 4 του Άρθρου 280 έτσι ώστε να
μην
απαιτείται έγκριση ΡΑΕ για την διαθέσιμη προς εκχώρηση, μέσω
μακροχρόνιων
δημοπρασιών, ικανότητα μεταφοράς στις διασυνδέσεις αλλά το αντίστοιχο
μέγεθος
να καθορίζεται με απόφαση του Διαχειριστή, η οποία θα κοινοποιείται
αμελλητί
στη ΡΑΕ.
Σε κάθε περίπτωση, στο
πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της που απορρέουν από το ν. 4001/2011, η ΡΑΕ «παρακολουθεί τη δημοσίευση των
απαραίτητων
πληροφοριών από τους διαχειριστές των Συστημάτων Μεταφοράς και σχετικά
με τις
Διασυνδέσεις, τη διαχείριση των Συστημάτων Μεταφοράς και την κατανομή
του
δυναμικού στους ενδιαφερομένους και δύναται να ζητήσει από τους
Διαχειριστές
των Συστημάτων Μεταφοράς κάθε πληροφορία σχετική με την εκτέλεση των
καθηκόντων
τους».
Προτεινόμενη
τροποποίηση (παρατίθεται όλο το άρθρο προς διευκόλυνση):
«Άρθρο 280
Εκχώρηση
Ικανότητας Μεταφοράς στις Διασυνδέσεις
1.
Η διαχείριση της συμφόρησης στις διασυνδέσεις και η εκχώρηση ικανότητας
μεταφοράς αυτών, η οποία διενεργείται στο πλαίσιο της ανωτέρω
διαχείρισης,
διέπεται από τις αρχές του Κανονισμού (ΕΚ) σχετικά με τους όρους
πρόσβασης στο
δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας, όπως
αυτός
εκάστοτε ισχύει.
2.
Ο Διαχειριστής του Συστήματος εκχωρεί στους ενδιαφερόμενους ικανότητα
μεταφοράς
στις διασυνδέσεις σε χρονικό ορίζοντα έως ένα (1) έτος. Η εκχώρηση
ικανότητας
μεταφοράς στις διασυνδέσεις η οποία ολοκληρώνεται έως και την ημέρα που
προηγείται της Ημέρας Κατανομής πραγματοποιείται μέσω εμφανών
(δυναμικότητας)
δημοπρασιών.
3.
Έως την 1η Νοεμβρίου έκαστου έτους, ο Διαχειριστής του Συστήματος
υποβάλει στη
ΡΑΕ σχέδιο όρων και κανόνων που διέπουν τις δημοπρασίες που
διενεργούνται για
την εκχώρηση ικανότητας μεταφοράς στις διασυνδέσεις το επόμενο
ημερολογιακό
έτος. Οι όροι και οι κανόνες εγκρίνονται με απόφαση της ΡΑΕ, ισχύουν
για το
επόμενο ημερολογιακό έτος και τροποποιούνται εντός αυτού κατόπιν
εισήγησης του
Διαχειριστή του Συστήματος και απόφασης της ΡΑΕ. Με τους όρους και
κανόνες των
δημοπρασιών εκχώρησης ικανότητας μεταφοράς στις διασυνδέσεις
καθορίζονται
ειδικότερα οι χρονικές περίοδοι στις οποίες αφορά η εκχώρηση, το
χρονοδιάγραμμα
και οι διαδικασίες διενέργειας των δημοπρασιών, οι προϋποθέσεις
συμμετοχής, ο
τρόπος καθορισμού των προσφορών που επιτυγχάνουν να δεσμεύσουν
ικανότητα
μεταφοράς, ο τρόπος καθορισμού του ανταλλάγματος που καταβάλλεται για
τη
δέσμευση ικανότητας μεταφοράς και ο τρόπος πληρωμής του, τα δικαιώματα
και οι
υποχρεώσεις του Διαχειριστή του Συστήματος και των Χρηστών οι οποίοι
δεσμεύουν
ικανότητα μεταφοράς, οι λεπτομέρειες λειτουργίας δευτερογενούς αγοράς
για την
εμπορία της εκχωρηθείσας ικανότητας και οι κανόνες χρήσης της.
4.
Η διαθέσιμη ικανότητα μεταφοράς στις διασυνδέσεις, η οποία εκχωρείται
προς
δέσμευση με τις δημοπρασίες της παραγράφου (2) σε μακροχρόνια βάση από
ένα (1)
μήνα έως και ένα (1) έτος καθορίζεται με απόφαση του Διαχειριστή του
Συστήματος
με βάση την μεθοδολογία η οποία περιγράφεται στο Εγχειρίδιο του Κώδικα
Διαχείρισης Συστήματος. Η ως άνω απόφαση κοινοποιείται αμελλητί στη
ΡΑΕ, και σε
κάθε περίπτωση, πέντε (5) ημέρες πριν την διεξαγωγή της δημοπρασίας που
αφορά.
5.
Ο Διαχειριστής του Συστήματος διαχειρίζεται τα έσοδα από το αντάλλαγμα
που
καταβάλλεται για τη δέσμευση ικανότητας μεταφοράς σύμφωνα με τα
οριζόμενα για
το Λογαριασμό Λ-ΙΓ. Ο Διαχειριστής του Συστήματος διαχειρίζεται τις
δαπάνες για
Έκτακτες Εισαγωγές ενέργειας και τις εισπράξεις λόγω Έκτακτων Εξαγωγών
που
γίνονται από τον Διαχειριστή του Συστήματος σε περίπτωση Έκτακτης
Ανάγκης στο
Σύστημα της χώρας και αντιστοίχως σε γειτονικά Συστήματα σύμφωνα με τα
οριζόμενα για το Λογαριασμό Προσαυξήσεων ΛΠ-3.»
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΕ με
ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση [email protected]
ή εγγράφως. Μετά
τη λήξη της παρούσας δημόσιας διαβούλευσης, η ΡΑΕ θα δημοσιοποιήσει
κατάλογο
των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών και
παρεμβάσεών τους,
με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο αποστολέας αιτείται τη μη
δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των απόψεών του.