Κοντά στα χαμηλότερα επίπεδα του έτους,
στις 560 μονάδες,έχει υποχωρήσει ο δείκτης-βαρόμετρο της ναυλαγοράς
ξηρού φορτίου Baltic Dry Index εν μέσω αυξανομένων ανησυχιών τόσο για
την ζήτηση υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών όσο και για την υπερπροσφορά
τονάζ.
Η απαισιοδοξία που επικρατεί στον κλάδο
είναι έντονη και διάχυτη, με τις παραγγελίες πλοίων μεταφοράς ξηρού
φορτίου να καταγράφουν τη μεγαλύτερη στασιμότητα, τους τελευταίους 9
μήνες, σημειώνοντας στο βιβλίο των παραγγελιών μόνο 4,7 εκατ. τόνους
DWT. Μια εξέλιξη που ενδέχεται να δημιουργήσει κάποια ισορροπία
τουλάχιστον στην πλευρά της προσφοράς.
Ήδη έχουν άλλωστε ξεκινήσει οι αναβολές
στις παραδόσεις αρκετών νέων πλοίων μετά από αίτημα των εταιρειών που τα
έχουν παραγγείλει, με αποτέλεσμα το τέλος τους έτους να κλείνει με το
χαμηλότερο ποσοστό δεκαετίας στην αύξηση του στόλου, μόλις 2,5%.
Η αναντιστοιχία του όγκου φορτίου με το
συνολικό αριθμό πλοίων προς ναύλωση είχε δημιουργήσει την πεποίθηση ότι
οι τιμές των capesize, των μεγαλύτερων δηλαδή πλοίων ξηρού φορτίου, είτε
θα παραμείνουν στάσιμες είτε θα καταγράψουν μία μικρή πτώση. Τα
δεδομένα όμως ανέτρεψαν τα σενάρια αυτά, με το τέταρτο τρίμηνο του έτους
ο βασικός δείκτης ναυλαγοράς BDI να έχει σημειώσει πτώση μεγαλύτερη των
250 μονάδων μέσα σε ένα μήνα.
Συγκεκριμένα από την πρώτη μέρα του
Οκτώβρη μέχρι και τις 10 Νοεμβρίου από τις 13.642 δολάρια τη μέρα ο
ναύλος έφτασε τα 7.543 δολάρια. Την περασμένη εβδομάδα ο δείκτης μερικές
μέρες έπιασε ξανά θετική τροχιά, όμως στο τέλος έκλεισε και πάλι
πτωτικά. Το ίδιο ισχύει και για τις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων. Τα
supramax από τα 7.268 δολάρια ημερήσιο ναύλο κατέληξαν στα 5.792 και τα
Panamax από 5.642 στα 4.593.
Η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας και η μείωση των εισαγωγών και εξαγωγών της έχει δώσει ένα ισχυρό χτύπημα στην ναυλαγορά.
(Πηγή: capital.gr)