Η διατήρηση
των δεικτών ανταγωνιστικότητας των ΕΛΠΕ στο 25% των πλέον ανταγωνιστικών
διυλιστηρίων, σύμφωνα με την κατά Solomon κατάταξη, αποτελεί για την εταιρεία
πρωταρχικό στόχο και βασική υποχρέωση προς τους μετόχους της. Αυτό τόνισε από
το βήμα του συνεδρίου «Ενέργεια & Ανάπτυξη 2015» του ΙΕΝΕ ο Πρόεδρος του
Ομίλου ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ κ. Στάθης Τσοτσορός.
Όπως
τόνισε ο κ. Τσοτσορός, οι ισχυρότατες πιέσεις στον κλάδο της διύλισης αναδεικνύουν, αλλά και επιβάλλουν, ως
κεντρικό μεσοπρόθεσμο στόχο του Ομίλου των ΕΛΠΕ, την διασφάλιση της διεθνούς
ανταγωνιστικής παρουσίας του κλάδου της διύλισης, που αποτελεί προαπαιτούμενο
για οποιοδήποτε σχεδιασμό ή αναζήτηση ρόλου στο εγχείρημα της ανάκαμψης.
Στη
συνέχεια, επισήμανε ότι, υπό την πίεση των άμεσων συνεπειών της κρίσης που είχε
ως αποτέλεσμα την σημαντικότατη μείωση της εγχώριας κατανάλωσης πετρελαιοειδών
(-39 % η δασμολογημένη και -34 % η αδασμολόγητη αγορά), ο Όμιλος ΕΛΠΕ αναζήτησε
διεξόδους στην διεθνή αγορά αυξάνοντας τον όγκο των εξαγωγών κατά 99,85 %
μεταξύ των ετών 2008 και 2015, με
συνέπεια την αύξηση της συμμετοχής των εξαγωγών στις συνολικές ετήσιες πωλήσεις
από 20,82 % το 2008 σε 50,28 % το 2015.
Ο Πρόεδρος των ΕΛΠΕ επισήμανε ότι η οικονομική
κρίση είχε ως συνέπεια την κατακόρυφη πτώση στη ζήτηση των πετρελαιοειδών και
στα περιθώρια διύλισης, με άμεση επίπτωση στην κερδοφορία του κλάδου παγκοσμίως,
ενώ πρόσθεσε ότι ο τομέας διύλισης τα τελευταία χρόνια έχει εισέλθει σε μια
περίοδο αναδιοργάνωσης και ανακατάταξης σε παγκόσμιο επίπεδο.
Κι αυτό γιατί, όπως ανέλυσε ο κ. Τσοτσορός στη συνέχεια, η οικονομική κρίση
έχει αναγκάσει πολλές μεγάλες εταιρίες του χώρου (όπως ENI, Shell, Total, INEOS)
να επαναξιολογήσουν τη στρατηγική τους λαμβάνοντας την απόφαση να μειώσουν τη έκθεση
τους στη δραστηριότητα σε ορισμένες χώρες είτε, κλείνοντας/πωλώντας λιγότερο
ανταγωνιστικά διυλιστήρια είτε, μετατρέποντάς τα σε αποθηκευτικούς χώρους. Ειδικά
στην Ευρώπη έχουν διακόψει τη λειτουργία τους ή αλλάξει χρήση από το 2008,22
διυλιστήρια συνολικής δυναμικότητας 2,6 εκατ. βαρελιών ημερησίως, δηλαδή το 13%
της συνολικής διυλιστικής δυναμικότητας της Ευρώπης, εκ των οποίων τα 15
συνολικής δυναμικότητας 1,8 εκατ. βαρελίων ημερησίως αφορούν χώρες της ΕΕ. Σύμφωνα με τις προβλέψεις των αναλυτών, θα
πρέπει να αποσυρθεί επιπλέον διυλιστική ικανότητα ύψους 1,5-2 εκατ. βαρελιών
ημερησίως για να επέλθει ισορροπία στο ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης.
Οι
πιέσεις προς την κατεύθυνση απόσυρσης διυλιστικής ικανότητας αυξήθηκαν από τον ολοένα
και εντεινόμενο ανταγωνισμό στη Μεσόγειο, υπογράμμισε ο Πρόεδρος των ΕΛΠΕ και
υπενθύμισε ότι στην γειτονική Τουρκία έχει ήδη ολοκληρωθεί ένα σημαντικό έργο
αναβάθμισης του διυλιστηρίου Izmit με επένδυση μεγαλύτερη των $3,0 δισ., ενώ ξεκινά η κατασκευή του
διυλιστηρίου STAR στη Σμύρνη συνολικής επένδυσης $ 5 δισ.
Επιπλέον,
μεγάλα έργα που θα προσθέσουν σημαντική διυλιστική ικανότητα, είναι σε εξέλιξη στη Μ. Ανατολή. Ήδη έχουν
ολοκληρωθεί 3 νέα μεγάλα διυλιστήρια (Jubail, Yanbou, Ruwais) συνολικής
δυναμικότητας 1,2 εκατ. Βαρέλια/ημέρα, τα οποία εξάγουν, κυρίως ενδιάμεσα
κλάσματα, τόσο στην Ασία όσο και στην Ευρώπη και αναμένεται να καλύψουν μέρος
του ελλείμματος προσφοράς στη Μεσόγειο. Τέλος, σημαντική αύξηση δυναμικότητας,
αλλά και αναβάθμισης διυλιστηρίων, πραγματοποιηθήκαν στη Ρωσία.
Σύφωνα
με τον κ. Τσοτσορό, ο εντεινόμενος ανταγωνισμός στη Μεσόγειο, είναι ιδιαίτερα
σημαντικός για την ανταγωνιστική παρουσία των ελληνικών διυλιστηρίων, πέραν των
άλλων και δεδομένου ότι, και υπό την πίεση της συρρίκνωσης της εσωτερικής
αγοράς, ήδη περισσότερο από το 50 % της παραγωγής εξάγεται.
Επιπλέον,
τα εκτός ΕΕ διυλιστήρια δεν επιβαρύνονται με το κόστος συμμόρφωσης με τις
ποιοτικές προδιαγραφές των προϊόντων και τις αποδεκτές περιβαλλοντικές
επιδόσεις της παραγωγικής διαδικασίας που ισχύουν στην ΕΕ. Αυτό το γεγονός, σε
συνδυασμό με την απουσία παρόμοιων προδιαγραφών στις εκτός ΕΕ αγορές, στις
οποίες απευθύνεται η πλειονότητα των προϊόντων που παράγει ο κλάδος, θέτει τα ευρωπαϊκά και τα ελληνικά διυλιστήρια σε
μειονεκτική ανταγωνιστική θέση, με τη δυσμενή προοπτική, η θέση αυτή να
χειροτερεύσει στο άμεσο μέλλον.
Ωστόσο, όπως επισήμανε ο Πρόεδρος του Ομίλου
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, τους τελευταίους 12 μήνες τα περιθώρια διύλισης έχουν
σημειώσει σημαντική αύξηση ιδιαίτερα στην Ευρώπη και την Βόρειο Αμερική. Κύριοι
παράγοντες είναι η κατακόρυφη πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου που
συμβάλλει στο χαμηλότερο κόστος ενέργειας για τα διυλιστήρια, αλλά και η
σημαντική αύξηση της ζήτησης βενζίνης στις ΗΠΑ.
Επιπλέον, η περιοχή της Μεσογείου έχει ωφεληθεί από
αύξηση της ζήτησης βενζίνης από τη Δυτική & Βόρεια Αφρική και τον Περσικό
κόλπο, αλλά από τη αυξημένη ζήτησης σε ντήζελ κίνησης των Ευρωπαϊκών χωρών της
λεκάνης της Μεσογείου, μέρος της οποίας όμως ολοένα και περισσότερο καλύπτεται
από εισαγωγές από την Βόρειο Αμερική, τη Ρωσία και τη Μέση Ανατολή, τόνισε ο κ.
Τσοτσορός.
Δείτε εδώ το πλήρες κείμενο της ομιλίας του
Προέδρου του ΔΣ του Ομίλου Ελληνικών Πετρελαίων κ. Στάθη Ν. Τσοτσορού
στο 20ο Εθνικό Συνέδριο «Ενέργεια και Ανάπτυξη 2015»