Με ένα κοινοπρακτικό σχήμα ευρωπαϊκών εταιρειών επιχειρείται να λυθεί
ο γόρδιος δεσμός για την ολοκληλρωση της μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ. Ως το
τέλος του χρόνου αναμένεται να γίνουν τα επόμενα βήματα που θα
επιτρέψουν στην κρατική εταιρεία του Αζερμπαιτζάν Socar να εξαγοράσει το
66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ και στη συνέχεια να μεταπωλήσει το 17% σε μια
άλλη ή σε άλλες εταιρείες, προκειμένου η εξαγορά να είναι σύννομη με τα
κριτήρια της Κομισιόν.
Στη συνάντηση που είχε την περασμένη Τετάρτη ο υπουργός Περιβάλλοντος
- Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης με τον σύμβουλο του προέδρου της αζέρικης
εταιρείας Murat Heydarov και τον διευθύνοντα σύμβουλο της SOCAR Energy
Greece, Anar Mammadov, παρουσία του πρέσβη του Αζερμπαϊτζάν στην Ελλάδα,
φάνηκε να υπάρχει προσέγγιση όλων των πλευρών ως προς τους χειρισμούς
που θα ακολουθήσουν.
Το σχέδιο για τη μεταπώληση από τη Socar του 17% φαίνεται ότι είναι
τελικά ο μόνος τρόπος για να εγκρίνει τη μεταβίβαση η Κομισιόν, η οποία
έχει μπλοκάρει εδώ και πάνω από ένα χρόνο την εξαγορά. Αλλωστε ήταν και
δική της η πρόταση, καθώς οι ευρωπαϊκές αρχές θεωρούν ότι η απόκτηση
πλειοψηφικού μεριδίου από τους Αζέρους στον ΔΕΣΦΑ μπορεί να περιορίσει
τον ανταγωνισμό στην ελληνική αγορά αερίου. Οι αρχικές ενστάσεις της
Socar, όπως και η θέση που είχε διατυπώσει ο τέως υπουργός Παναγιώτης
Λαφαζάνης για πώληση του 49% του ΔΕΣΦΑ αντί του 66% δείχνουν να έχουν
καμφθεί.
ΤΑΙΠΕΔ
Πλέον αναζητείται η εταιρεία ή οι
εταιρείες που θα αγοράσουν το 17% και ήδη το ΤΑΙΠΕΔ στο οποίο έχουν
περιέλθει οι προς πώληση μετοχές του δημοσίου και των ΕΛΠΕ έχει
βολιδοσκοπήσει αρκετούς ευρωπαϊκούς ομίλους-διαχειριστές δικτύων, μία
διαδικασία που ξεκίνησε πριν από τις εκλογές.
Σε ανάλογες κινήσεις έχει προχωρήσει η Socar, αναφέρουν έγκυρες
πηγές, προσθέτοντας ότι βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία και με την
Κομισιόν για τη διευθέτηση των όρων της νέας συμφωνίας και κυρίως του
ρόλου που θα μπορούν να έχει η αζέρικη εταιρεία στο νέο σχήμα, δεδομένων
των περιορισμών του τρίτου ενεργειακού πακέτου.
Η Socar είναι κορυφαία παραγωγός αερίου και βάσει της σχετικής
ευρωπαϊκής οδηγίας δεν μπορεί να μετέχει σε εταιρεία διαχείρισης αερίου,
παρά μόνον κάτω από πολύ αυστηρές προϋποθέσεις.
Τα ονόματα των Ευρωπαίων παικτών που έχουν «ακουστεί» περισσότερο για
το πακέτο του 17% είναι ο βελγικός Διαχειριστής αερίου Fluxys, ο
ολλανδικός Gasunie, ο αντίστοιχος της Ρουμανίας TRansgaz και o ιταλικός
Snam. Ωστόσο η αβεβαιότητα για τις εξελίξεις στην ελληνική οικονομία
έχουν κάνει πολλές εταιρείες να υπαναχωρούν κατά καιρούς... αλλά και να
επανακάμπτουν.
Εξαγορά
Η Fluxys, για παράδειγμα, που πριν από
ενάμιση χρόνο εδειχνε ζωηρό ενδιαφέρον, μετά αποτραβήχτηκε για να
επανέλθει τελευταία, όχι όμως για όλο το πακέτο του 17% αλλά για το 8%,
σύμφωνα τουλάχιστον με επιστολή, που φέρεται να έχει στείλει στο ΤΑΙΠΕΔ.
Από την άλλη πλευρά, η Snam φαίνεται ότι θα λάβει την τελική της
απόφαση ανάλογα με την κατάληξη που θα έχει το «φλερτ» με τον αγωγό ΤΑΡ.
Οι Ιταλοί έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά του μεριδίου 20%
που έχει σήμερα η νορβηγική Statoil στον αγωγό. Οι Νορβηγοί έχουν
ανακοινώσει την πρόθεση να πουλήσουν τη συμμετοχή τους στον
Transadriatic Pipeline, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της Snam έχει δηλώσει
ότι η εταιρεία θα λάβει τις τελικές αποφάσεις στο τέλος του χρόνου.
Είναι προφανές πως αν η Fluxys μείνει στο 8% θα χρειαστεί να
εξαγοράσουν μερίδια και άλλες εταιρείες, ενώ κρίσιμο παραμένει το
ερώτημα ποιος θα αναλάβει το μάνατζμεντ, εφόσον η Socar δεν μπορεί να το
ασκήσει λόγω των προϋποθέσεων που θέτει το τρίτο ενεργειακό πακέτο,
παρότι θα είναι ο μεγαλύτερος μελτοχος με 49%.
Πολλά θα εξαρτηθούν από τις οικονομικές εξελίξεις στην Ελλάδα, την
αξιολόγηση και εν γένει τη σταδιακή εξάλειψη της αβεβαιότητας, που θα
δώσει άλλη δυναμική στη συμμετοχή των ευρωπαϊκών εταιρειών.
Όσο για το τίμημα που φέρεται να ζητά η Socar για να πουλήσει το 17%
τοποθετείται κοντά στα 100 εκατ. ευρώ. Το συνολικό τίμημα που έχει
προσφέρει η εταιρεία για την εξαγορά του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ
ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ.
(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 03/10/2015)