Μπορεί η Ελλάδα να παραμένει σταθερά προσηλωμένη στην ολοκλήρωση της κατασκευής του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, που σχεδιάζεται να συνδεθεί με τον TAP, ωστόσο, η Βουλγαρία εμφανίζεται να υιοθετεί διγλωσσία σε ό,τι αφορά την κάλυψη των αναγκών της σε φυσικό αέριο

Μπορεί η Ελλάδα να παραμένει σταθερά προσηλωμένη στην ολοκλήρωση της κατασκευής του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, που σχεδιάζεται να συνδεθεί με τον TAP, ωστόσο, η Βουλγαρία εμφανίζεται να υιοθετεί διγλωσσία σε ό,τι αφορά την κάλυψη των αναγκών της σε φυσικό αέριο. Η συμφωνία στην οποία κατέληξαν στα μέσα του περασμένου Φεβρουαρίου στο Μπακού οι υπουργοί, Παν. Λαφαζάνης και Temenuzhka Petkova, ότι η επενδυτική απόφαση για τον IGB θα ληφθεί ως τα τέλη Μαΐου, κινδυνεύει να μείνει στα χαρτιά, δεδομένου ότι η Βουλγαρία «αλληθωρίζει» στην αναβίωση του Nabucco West και την προμήθεια φυσικού αερίου μέσω του Turkish Stream. Έτσι, δυόμισι μήνες πριν από την καταληκτική ημερομηνία στην οποία συμφώνησαν οι δύο υπουργοί, δεν υπάρχει καμία αποτύπωση στην επίσημη διαδικασία για την προώθηση του έργου, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές στο energia. gr.

Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, ο αντιπρόεδρος της βουλγαρικής κυβέρνησης Ivaylo Kalfin δήλωσε από τη Μόσχα ότι η Βουλγαρία είναι έτοιμη να εξετάσει τους όρους και τις προϋποθέσεις προμήθειας φυσικού αερίου από τη Ρωσία, μέσω του Turkish Stream, υποστηρίζοντας, μάλιστα, ότι δεν υπάρχουν εναλλακτικές πηγές προμήθειας για την Ευρώπη, πέραν του ρώσικου φυσικού αερίου. «Η Ευρώπη προσπαθεί να περιορίσει τις προμήθειες από το ρωσικό φυσικό αέριο. Ωστόσο, δεν υφίσταται άλλη εναλλακτική λύση αυτή τη στιγμή. Αυτή είναι η θέση της βουλγαρικής κυβέρνησης και για αυτό χρειάζεται να εργαστούμε από κοινού (σ.σ. με τη Ρωσία) για να εξασφαλίσουμε τις πιο ώριμες προϋποθέσεις για την προμήθεια ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη», ισχυρίσθηκε ο κ. Kalfin, τη στιγμή που η χώρα του έχει υπογράψει συμφωνία με την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, για την προμήθεια 1 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου, μέσω του TAP.

Οι δηλώσεις αυτές του αντιπροέδρου της βουλγαρικής κυβέρνησης ήρθαν μία ημέρα μετά τις αντίστοιχες του βούλγαρου πρωθυπουργού Μπόϊκο Μπορίσοφ, με την ευκαιρία της επίσημης επίσκεψης στη Βουλγαρία του Αζέρου Προέδρου Ιλχάμ Αλίγιεφ. Ο κ. Μπορίσοφ είπε ότι μαζί με τον κ. Αλίγιεφ, αλλά και τη Socar προτίθενται να παρουσιάσουν στην Ε.Ε. την ιδέα της αναβίωσης του Nabucco West και πιο συγκεκριμένα το τμήμα μέσω του TANAP και του αγωγού αυτού, που θα διέρχεται από τη Βουλγαρία.

Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές που παρακολουθούν το έργο του IGB, μέχρι στιγμής καταγράφεται ανεπίσημη κινητικότητα για το θέμα αυτό, χωρίς, ωστόσο, να έχουν αποδώσει σε τέτοιο βαθμό, ώστε να «ξεπαγώσει» το project. Από το περασμένο καλοκαίρι, οπότε κατατέθηκαν οι αιτήσεις προς τους δύο Ρυθμιστές, της Ελλάδος και της Βουλγαρίας, για τη χορήγηση άδειας ώστε να λειτουργεί ο αγωγός ως ΑΣΦΑ, δεν έχει γίνει καμία άλλη κίνηση. Πιο συγκεκριμένα, τόσο η ΡΑΕ όσο και ο βουλγαρικός Ρυθμιστής δεν έχουν ακόμη επίσημη ενημέρωση για τα αποτελέσματα της δεσμευτικής φάσης του market test, που έχει να κάνει με τη δέσμευση χωρητικότητας στον αγωγό και τη συνακόλουθη υπογραφή συμβολαίων μεταφοράς. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα αποτελέσματα του market test ήταν φτωχά, πράγμα που σημαίνει ότι η εταιρία του αγωγού ( Interconnector Greece Bulgaria EAD, στην οποία συμμετέχουν η IGI Ποσειδών και η Bulgarian Energy Holding), χρειάζεται να δεσμευθεί για το γέμισμα του αγωγού και έτσι να προχωρήσει στην επόμενη φάση, που είναι η λήψη της επενδυτικής απόφασης. Η πλευρά που κωλυσιεργεί, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, είναι η Βουλγαρία.

Αν συνυπολογισθεί, συνεπώς, το πήγαινε-έλα των θέσεων της Βουλγαρίας, που φαίνεται ότι αναζητεί εναγωνίως χρηματοδοτική -αλλά και πολιτική- υποστήριξη για τη συμμετοχή της στα ενεργειακά projects του φυσικού αερίου, καθώς πλήττεται κι αυτή από την οικονομική κρίση, φαίνεται να καθίσταται εξαιρετικά εύθραυστο το σχέδιο για τον IGB, παρά τη σταθερή θέση της Ελλάδος να αποκτήσει επιτέλους «σάρκα και οστά».