Η Vitol, μεγαλύτερος οίκος εμπορίας πετρελαίου παγκοσμίως, αποφάσισε να παρακάμψει τις κυρώσεις της Ουάσιγκτον και των Βρυξελών και να εμπορευτεί ιρανικό πετρέλαιο, όπως αποκαλύπτει το πρακτορείο Reuters. Η κίνηση αυτή αποτελεί πλήγμα για την στρατηγική της Δύσης απέναντι στην Τεχεράνη και στο πυρηνικό της πρόγραμμα.

Η Vitol, μεγαλύτερος οίκος εμπορίας πετρελαίου παγκοσμίως, αποφάσισε να παρακάμψει τις κυρώσεις της Ουάσιγκτον και των Βρυξελών και να εμπορευτεί ιρανικό πετρέλαιο, όπως αποκαλύπτει το πρακτορείο Reuters. Η κίνηση αυτή αποτελεί πλήγμα για την στρατηγική της Δύσης απέναντι στην Τεχεράνη και στο πυρηνικό της πρόγραμμα.

Τον περασμένο μήνα, η Vitol αγόρασε 2 εκατ. βαρέλια πετρελαίου κατάλληλου για ηλεκτροπαραγωγή από το Ιράν και τα προσέφερε σε κινεζικές εταιρείες, όπως προκύπτει από δηλώσεις στελεχών σε ομίλους της Ασίας και της Μέσης Ανατολής που μίλησαν στο πρακτορείο. Σημειώνεται επίσης ότι η Vitol δεν δεσμεύεται από τις δυτικές κυρώσεις διότι η έδρα της είναι στην Ελβετία, η οποία δεν έχει υιοθετήσει αντίστοιχα αυστηρά μέτρα.

Νωρίτερα φέτος, η Vitol φαινόταν πως είχε διακόψει την εμπορία ιρανικού πετρελαίου, αλλά πλέον αποκαλύπτεται ότι οι δραστηριότητες αυτές συνεχίστηκαν σε ένα βαθμό. Στο άρθρο τονίζεται επίσης ότι ο επικεφαλής της Vitol, Ίαν Τέιλορ, είναι ένας Βρετανός που διατηρεί σχέσεις με το συντηρητικό κόμμα του Ηνωμένου Βασιλείου και τον Ντέιβιντ Κάμερον, γεγονός που συγκεντρώνει αρνητικά σχόλια, δεδομένης της προσήλωσης της χώρας ενάντια στο ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα.

Σχετικά με τα επιμέρους της πώλησης ιρανικού πετρελαίου από την Vitol, η εταιρεία προχώρησε στις αρχές Σεπτεμβρίου σε μια μεταφορά ποσότητας από ένα τάνκερ της ιρανικής κρατικής πετρελαϊκής σε πλοίο που εκμίσθωσε από την Titan Petrochemicals του Χονγκ Κονγκ.

Το ιρανικό τάνκερ αναχώρησε από το τερματικό πετρελαίου του νησιού Χαργκ στο Ιράν στις 23 Αυγούστου και πέρασε από τα στενά της Μάλακα προτού απενεργοποιήσει τον πομπό του και εξαφανιστεί από τα συστήματα παρακολούθησης της ναυσιπλοΐας. Αυτή είναι μια τακτική που ακολουθούν συχνά πλέον τα ιρανικά δεξαμενόπλοια προκειμένου να χάνονται τα ίχνη τους και να μην ξέρουν οι δυτικές δυνάμεις που κατευθύνονται.

Στη συνέχεια, η Vitol χρησιμοποίησε μια σειρά από άλλα πλοία για την αποθήκευση του πετρελαίου, το οποίο και ανέμειξε με πετρέλαιο που προερχόταν από την Ευρώπη, προτού επιχειρήσει να το πουλήσει σε Κινέζους εμπόρους, έναντι τιμής 30$ ακριβότερης από το benchmark της Σιγκαπούρης.

Στη συνέχεια, οι πληροφορίες θέλουν τη Vitol να προσέγγισε κινεζικά διϋλιστήρια, προσφέροντας τιμή ακριβότερη κατά 12-14$, ενώ μέχρι στιγμής δεν είναι σαφές αν κατάφερε να πουλήσει τις ποσότητες και σε ποιους αγοραστές.