Κερδίζει σταθερά, όπως φαίνεται, πόντους ο ITGI στη σκακιέρα
των αγωγών. Στο αμέσως προσεχές διάστημα Αζερμπαϊτζάν και Τουρκία υπογράφουν
συμφωνία για τη διέλευση, τράνζιτ, αζέρικου φυσικού αερίου, μέσω του συστήματος
των αγωγών που διέρχονται από το τουρκικό έδαφος.
Σύμφωνα με πληροφορίες από την ελληνική πλευρά, η συμφωνία
αυτή θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό βήμα για την προώθηση του ITGI, δεδομένου
ότι οι Τούρκοι είχαν «στηλώσει τα πόδια» ως τώρα, απαιτώντας από το
Αζερμπαϊτζάν να πουλά σε αυτούς όλο το αζέρικο αέριο που θα περνά από το έδαφος
τους και στη συνέχεια να το μεταπωλούν αυτοί. Η συμφωνία αυτή, η οποία θα έχει
πολύ σύντομα τις υπογραφές και των δύο μερών, είναι εξαιρετικά γενναιόδωρη προς
την Τουρκία, σύμφωνα με τις πληροφορίες του energia, καθώς η διέλευση τράνζιτ
του φυσικού αερίου θα γίνεται σε πολύ χαμηλές τιμές.
Εν πολλοίς, η
συμφωνία ευνοεί και το Αζερμπαϊτζάν δεδομένου ότι εκτός από τη διασφάλιση της
τράνζιτ μεταφοράς του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, απεμπλέκεται και από την
πίεση της γερμανικής πλευράς, που υποστηρίζει διακαώς τον Nabucco. Έτσι, οι
αζέροι «απελευθερώνονται» με τον τρόπο αυτό και θα μπορούν να διαμορφώνουν τους
όρους τους.
Κατά τη διάρκεια του επίσημου ταξιδιού που ολοκλήρωσε στο
Μπακού η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, με τη συμμετοχή και της διοίκησης της ΔΕΠΑ,
είχαν την ευκαιρία να ακούσουν για άλλη μία το σταθερό ενδιαφέρον της Socar για
την είσοδο της στη ΔΕΠΑ. Το «αγκάθι», ωστόσο, που υπάρχει σε αυτήν την
προοπτική είναι ότι το Αζερμπαϊτζάν δεν είναι εξοικειωμένο με διαδικασίες
διεθνών πλειοδοτικών διαδικασιών και επιθυμεί με κάποιον τρόπο να τις
παρακάμψει.
Πληροφορίες του energia αναφέρουν ότι ήδη η ελληνική πλευρά
και δη το αρμόδιο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων εξετάζει με πολύ προσοχή ένα τέτοιο
ενδεχόμενο, αρκεί να μην θιγούν οι υποχρεώσεις μας έναντι του κοινοτικού
κεκτημένου. Μάλιστα, οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το θέμα αυτό έχει
συζητηθεί και με την τρόϊκα, η οποία, όπως λένε οι ίδιες πληροφορίες, δεν θα
είχε αντίρρηση για μια λύση που θα κινιόταν σε γκρίζα ζώνη, αρκεί να
εξασφαλιζόταν τα πολύτιμα έσοδα από την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ.
Σε αυτήν την περίπτωση, βέβαια, εκτιμάται ότι η Socar δεν θα
μπορούσε να έρθει μόνη της, αλλά σε συνεργασία με μία ευρωπαϊκή εταιρία.
Προοπτική, μάλιστα που δεν αποκλείει η αζέρικη εταιρία.
Ο πιθανότερος εταίρος σε αυτήν την περίπτωση εκτιμάται ότι
θα ήταν η γαλλική Gas de France, που επίσης έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη
ΔΕΠΑ, ενώ η υποψηφιότητα της ισπανικής Gas Natural χάνει πόντους, λόγω του μεγέθους
και των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η τελευταία.
Σε ό,τι αφορά, τέλος, με το θέμα των εξαγωγών από το Σαχ
Ντενίζ 2 φαίνεται ότι η αζέρικη πλευρά θα το τρενάρει για αρκετό χρόνο ακόμη,
στην προσπάθεια τους να εξασφαλίσει μια συνολική λύση και για τη διοχέτευση του
αερίου στην Ευρώπη και για τα γενικότερα γεωστρατηγικά παιχνίδια της.