Από αύριο, Παρασκευή, στις 7.00 το πρωί, ξεκινά, τελικά, η
δεκαήμερη απεργία των τελωνειακών, η οποία θα διαρκέσει ως τις 7.00 το πρωί της
24ης Οκτωβρίου. Η απόφαση ελήφθη στη συνεδρίαση της Εκτελεστικής
Επιτροπής της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος, που συνεδρίασε χθες. Η
απεργία θα επιφέρει ελλείψεις που αναμένεται να επιτείνουν τα φαινόμενα κερδοσκοπίας
στην αγορά καυσίμων.
Συγκεκριμένα, χθες ελήφθη απόφαση επίσπευσης των δύο 48ωρων
απεργιών για τις οποίες η Εκτελεστική Επιτροπή της ΟΤΥΕ είχε λάβει
εξουσιοδότηση από το Γενικό Συμβούλιο. Υπενθυμίζεται
ότι οι τελωνειακοί απεργούν για το ενιαίο μισθολόγιο και είχαν αρχικά
εξαγγείλει τρεις επαναλαμβανόμενες 48ωρες απεργίες με έναρξη την προσεχή
Δευτέρα και λήξη την Κυριακή 23 Οκτωβρίου.
Η απεργία δημιουργεί κινδύνους ελλείψεων σε τρόφιμα και
κυρίως καύσιμα, ενώ κατά τη διάρκειά της θα εκτελωνίζονται μόνο ευπαθή
προϊόντα, καύσιμα για τα μέσα μαζικής μεταφοράς, φαρμακευτικό και νοσοκομειακό
υλικό, στρατιωτικό υλικό και ζωντανά ζώα.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς καυσίμων, όσοι πρατηριούχοι
μπορέσουν να γεμίσουν τις δεξαμενές τους σήμερα, θα έχουν επάρκεια για δύο-τρεις
ημέρες, μέχρι την Κυριακή. Εκτιμούν ότι το πρόβλημα θα ξεσπάσει μέσα στο
Σαββατοκύριακο, όταν θα έχουν εξαντληθεί τα αποθέματα καυσίμων στις αποθήκες
των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και στις δεξαμενές των πρατηρίων.
Υπενθυμίζεται ότι τα κερδοσκοπικά φαινόμενα που παρατηρήθηκαν
κατά την απεργία των ΕΛΠΕ (η οποία, τελικώς, ανεστάλη), οδήγησαν χθες το υπουργείο
Ανάπτυξης να απειλήσει με την επιβολή
πλαφόν στις τιμές των υγρών καυσίμων σε όλη της χώρα τους πρατηριούχους εάν δεν
συμμορφώνονταν μέχρι χθες το μεσημέρι και δεν μειώσουν τις τιμές της βενζίνης. Τα
φαινόμενα κερδοσκοπίας εντοπίστηκαν από συνεργεία ελέγχου του υπουργείου κατά
τις προχθεσινές τιμοληψίες σε όλη τη χώρα. Συγκεκριμένα, προέκυψε ότι σε
πρατήρια της Αττικής, της Θεσσαλονίκης αλλά και άλλων περιοχών της Ελλάδας
σημειώθηκαν αυξήσεις έως και 6 λεπτά το λίτρο, οι οποίες δεν δικαιολογούνται
από τις τιμές διυλιστηρίου.
Η κινητοποίηση του υπουργείου ήταν άμεση, ενώ προχθές
πραγματοποιήθηκε συνάντηση εκπροσώπων της αγοράς με τον γενικό γραμματέα
Εμπορίου Στέφανο Κομνηνό, οποίος τελεσιγραφικά απαίτησε από τους πρατηριούχους
να μειώσουν αμέσως τις τιμές.
Πάντως, υπαρκτός είναι ο κίνδυνος παράλυσης της αγοράς καυσίμων
από την απεργία των τελωνειακών. Η απεργία θα επηρεάσει την τροφοδοσία της
αγοράς από τα ΕΛΠΕ και τη Μότορ Οιλ, αλλά και από τις εταιρείες καυσίμων, που
διαθέτουν δικές τους αποθήκες καυσίμων. Κι αυτό γιατί είναι απαραίτητη η παρουσία
τελωνειακού κατά τον εκτελωνισμό καυσίμων από τα διυλιστήρια ή τις εταιρείες
καυσίμων. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι αν και σήμερα οι εταιρείες σπεύσουν να
φουλάρουν τις αποθήκες τους με καύσιμα, αν αυτά είναι στην ουσία «άχρηστα», σε
περίπτωση μη εκτελωνισμού.