την πρόταση «made in Europe» ως «πολύ επικίνδυνη» και έχουν δηλώσει ότι θα μπορούσε να επιβραδύνει τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα. Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος της Seat-Cupra δήλωσε ότι τέτοιοι κανόνες για τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων ήταν απαραίτητοι για να παραμείνει η Ευρώπη ανταγωνιστική, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία άνοιξε το εργοστάσιο συναρμολόγησης μπαταριών στη Βαρκελώνη την περασμένη εβδομάδα.
«Νομίζω ότι η φυσική απάντηση είναι να υπάρχει μια ελάχιστη ποσότητα ανταλλακτικών και υλικών που θα προέρχονται από την Ευρώπη για την Ευρώπη», δήλωσε ο Markus Haupt, επικεφαλής της ισπανικής μάρκας μαζικής αγοράς που αποτελεί μέρος του ομίλου Volkswagen. «Είναι επίσης η βάση που πρέπει να δημιουργήσουμε για να επιτρέψουμε στους Ευρωπαίους να παραμείνουν ανταγωνιστικοί στην Ευρώπη».
Οι φιλοδοξίες της Ευρώπης να δημιουργήσει μια εγχώρια βιομηχανία μπαταριών δέχτηκαν πλήγμα με την κατάρρευση της σουηδικής Northvolt τον Μάρτιο. Άλλα έργα μπαταριών έχουν προχωρήσει και σε άλλα μέρη της Ευρώπης, αλλά αντιμετωπίζουν σκληρό ανταγωνισμό από Ασιάτες ανταγωνιστές που ηγούνται στον τομέα.
Οι υποστηρικτές των κανόνων λένε ότι η χρήση υλικών τοπικής προέλευσης θα συμβάλει στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας και των θέσεων εργασίας, μειώνοντας την εξάρτηση της ηπείρου από την Κίνα. Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές εξακολουθούν να εξαρτώνται ιδιαίτερα από την Κίνα για την κατασκευή κυψελών μπαταριών, καθώς και για την αλυσίδα εφοδιασμού μετάλλων μπαταριών.
Οι στόχοι της ΕΕ για την τοπική προμήθεια εξαρτημάτων σε προϊόντα όπως αυτοκίνητα και ηλιακούς συλλέκτες αποτελούν μέρος μιας δέσμης προτάσεων που θα παρουσιαστούν στα τέλη Ιανουαρίου με στόχο την ενίσχυση της φθίνουσας βιομηχανικής βάσης της ΕΕ.
Απηχώντας την Seat-Cupra, η οποία αποτελεί μέρος του ομίλου Volkswagen, η γαλλική εταιρεία κατασκευής μπαταριών Verkor ζήτησε επίσης αυστηρούς τοπικούς κανόνες περιεχομένου για την ενίσχυση του νεοσύστατου ευρωπαϊκού τομέα μπαταριών, καθώς η εταιρεία εγκαινίασε το πρώτο της γιγαεργοστάσιο στη Δουνκέρκη την περασμένη εβδομάδα.
Ο Μπενουά Λεμένιαν, διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της νεοσύστατης επιχείρησης Verkor, δήλωσε ότι για την προστασία του νεοσύστατου τομέα των μπαταριών, οι κανόνες «κατασκευασμένου στην Ευρώπη» είναι απαραίτητοι. Η ύπαρξη μιας ελάχιστης χωρητικότητας εξαρτημάτων ευρωπαϊκής κατασκευής όχι μόνο θα προστάτευε τη «βιομηχανική δραστηριότητα στην Ευρώπη και τη Γαλλία», αλλά θα απέτρεπε και την υπερβολική εξάρτηση της Ευρώπης από τις κινεζικές εισαγωγές.
Η γαλλική κυβέρνηση ηγείται των εκκλήσεων για τους κανόνες περιεχομένου και στην εκδήλωση στη Δουνκέρκη, ο υπουργός Βιομηχανίας Σεμπαστιάν Μαρτέν δήλωσε ότι η Ευρώπη θα πρέπει να ακολουθήσει τις ΗΠΑ και την Κίνα επιμένοντας στην τοπική παραγωγή περιεχομένου στα οχήματα. «Στην Ευρώπη, χρειαζόμαστε ένα εξαιρετικά σημαντικό επίπεδο τοπικής παραγωγής περιεχομένου στα οχήματά μας — 75% — για να σώσουμε τη βιομηχανία μας».
Ο Λεμανιάν εστιάζει τις πρόσφατα εγκαινιασμένες εγκαταστάσεις της Δουνκέρκης σε έναν μόνο πελάτη και ένα μόνο όχημα: το SUV A390 που αναπτύχθηκε από την Alpine της Renault. Είπε ότι αυτή είναι μια παρόμοια προσέγγιση με αυτήν που ακολούθησαν η CATL της Κίνας και η LG της Νότιας Κορέας σε προηγούμενα στάδια ανάπτυξης.
Στην Ισπανία, το άνοιγμα του εργοστασίου συναρμολόγησης μπαταριών της Seat-Cupra στη Βαρκελώνη αποτελεί βασικό πυλώνα της ευρύτερης στρατηγικής της Volkswagen για τη δημιουργία ανεξάρτητων αλυσίδων εφοδιασμού για ηλεκτρικά οχήματα. Στη μέγιστη χωρητικότητα, η εγκατάσταση θα είναι σε θέση να συναρμολογεί 300.000 συστήματα μπαταριών ετησίως και περίπου οι μισές από τις κυψέλες μπαταριών της θα προέρχονται από το τμήμα μπαταριών της VW.
Η Volkswagen ξεκίνησε νωρίτερα αυτόν τον μήνα την αύξηση της παραγωγής στο κορυφαίο εργοστάσιο μπαταριών της στο Salzgitter, κοντά στα κεντρικά της γραφεία στη Γερμανία.
Η νέα εγκατάσταση στο εργοστάσιο του Martorell αποτελεί επίσης μέρος της επένδυσης ύψους 10 δισεκατομμυρίων ευρώ του γερμανικού ομίλου στην ηλεκτρική μετάβαση της Ισπανίας. Ο όμιλος VW σχεδιάζει να ανταγωνιστεί τους Κινέζους ανταγωνιστές του με μια σειρά από οικονομικά προσιτά ηλεκτρικά οχήματα που παράγονται στην Ισπανία και έχει δαπανήσει περίπου το ένα τρίτο του προϋπολογισμού του για να μετατρέψει το Martorell σε κέντρο παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, υβριδικών οχημάτων και οχημάτων με κινητήρα καύσης.
Τα συστήματα μπαταριών θα χρησιμοποιηθούν στο σπορ μικρό ηλεκτρικό Raval της Cupra και στο ID. Polo της Volkswagen, τα οποία θα κυκλοφορήσουν και τα δύο στην αγορά του χρόνου, ξεκινώντας από 25.000 ευρώ.
«Πιστεύουμε ότι αυτή η κατηγορία θα μπορούσε να αλλάξει τα δεδομένα για εμάς», δήλωσε ο Haupt. «Πιστεύουμε ακράδαντα ότι μπορούμε να είμαστε πολύ ανταγωνιστικοί με αυτό το Cupra Raval».
Ο Jordi Hereu, υπουργός Βιομηχανίας της Ισπανίας, χαιρέτισε τα εγκαίνια της εγκατάστασης ως «ένα βήμα προς την εξασφάλιση στρατηγικής αυτονομίας ξεκινώντας από εδώ στην Ευρώπη». Η πρόταση της Ευρώπης για τοπικές προμήθειες έχει διχάσει τη βιομηχανία και τα κράτη μέλη της ΕΕ. Έχει αντιμετωπίσει την αντίθεση των αυτοκινητοβιομηχανιών που προμηθεύονται πολλά ανταλλακτικά από χώρες εκτός της ΕΕ.
Η Verkor έχει λάβει υποστήριξη από το γαλλικό κράτος για την ανάπτυξη του γιγαεργοστασίου της, με γαλλικές επιδοτήσεις ύψους 650 εκατομμυρίων ευρώ, στο πλαίσιο άντλησης κεφαλαίων άνω των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2023.
Η Γαλλία έχει ηγηθεί των προσπαθειών για την ανάπτυξη της βιομηχανίας μπαταριών στην Ευρώπη, με την περιοχή της Δουνκέρκης να χρησιμεύει ως έδρα όχι μόνο του εργοστασίου της Verkor, αλλά και της Stellantis και του κατασκευαστή μπαταριών ACC, που υποστηρίζεται από τη Mercedes-Benz, της Prologium από την Ταϊβάν και της AESC, της σινο-ιαπωνικής εταιρείας κατασκευής μπαταριών της οποίας τα στοιχεία χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα R5 της Renault που κατασκευάζονται στο κοντινό εργοστάσιο της Ντουαί.