Η Βαλτική Θάλασσα είναι ένα διαβόητο σημείο για παρεμβολές GPS, ιδιαίτερα στην περιοχή γύρω από τον ρωσικό θύλακα του Καλίνινγκραντ. Ωστόσο, ο προσδιορισμός της έκτασης και της φύσης του προβλήματος χρειάστηκε μια προσεκτική έρευνα, αναφέρει το Maritime executive. Μια ομάδα από το GPSPatron και το Ναυτικό Πανεπιστήμιο της Γκντύνια πραγματοποίησε αυτό το έργο - αρχικά με συλλογή δεδομένων από την ξηρά και τώρα με δεδομένα από το νερό από ένα ερευνητικό σκάφος στη θάλασσα. 

Μεταξύ Ιουνίου και Οκτωβρίου, η κοινή ομάδα χρησιμοποίησε έναν εξελιγμένο ανιχνευτή παρεμβολών στο ερευνητικό σκάφος Imor σε ταξίδια κοντά στις πολωνικές ακτές, συμπεριλαμβανομένων αρκετών προσεγγίσεων στα θαλάσσια σύνορα με το Καλίνινγκραντ. Η σουίτα αισθητήρων κατασκευάστηκε για την ανίχνευση παρεμβολών με GPS, Galileo και GLONASS - τρεις από τους τέσσερις αστερισμούς δορυφόρων GNSS - προκειμένου να εντοπιστούν ταυτόχρονες επιθέσεις σε πολλαπλά κανάλια. 

Η ένταση των παρεμβολών (και το δρομολόγιο του ερευνητικού σκάφους) ήταν διαφορετική κατά τη διάρκεια της μελέτης. Οι παρεμβολές ήταν πιο έντονες στα τέλη Ιουνίου και Ιουλίου, όταν ο εντοπισμός θέσης GNSS δεν ήταν διαθέσιμος στα ανοιχτά του Γκντανσκ περίπου το 17% του χρόνου. Το επίπεδο ισχύος των παρεμβολών έγινε ισχυρότερο καθώς το σκάφος προχωρούσε πιο μακριά στον κόλπο του Γκντανσκ, μακριά από το λιμάνι. Επιπλέον, εντοπίστηκαν ισχυρά στοιχεία πλαστογράφησης που στόχευαν τα σήματα GPS και BeiDou όταν βρισκόταν στα ανοιχτά - όχι στο λιμάνι. 

«Αυτός ο συνδυασμός πλαστογράφησης-παρεμβολής είναι μια ευρέως χρησιμοποιούμενη τεχνική. Η πλήρης πλαστογράφηση πολλαπλών αστερισμών θα απαιτούσε τη δημιουργία όλων των σημάτων GPS, Galileo, GLONASS και BeiDou σε πολλαπλές ζώνες συχνοτήτων», παρατήρησαν οι ερευνητές. «Στην πράξη, αυτό είναι πολύπλοκο και δαπανηρό. Για αυτόν τον λόγο, τα συστήματα παρεμβολών στον πραγματικό κόσμο συνήθως πλαστογραφούν μόνο το GPS - τον κύριο αστερισμό πλοήγησης - και ταυτόχρονα παρεμβάλλουν όλα τα άλλα σήματα GNSS. Αυτό εμποδίζει τον δέκτη να πραγματοποιήσει διασταυρούμενους ελέγχους αστερισμού και τον αναγκάζει να βασίζεται αποκλειστικά στη πλαστογραφημένη λύση GPS».

Το χαρακτηριστικό σημάδι αυτής της τεχνικής πλαστογράφησης GPS είναι η εκτροπή "πλοίου στην ξηρά"! Ο αισθητήρας GPS του πλοίου λαμβάνει την πλαστογραφημένη θέση και την τροφοδοτεί στον πομποδέκτη AIS στη γέφυρα, ο οποίος στη συνέχεια την αναμεταδίδει - μεταδίδοντας ένα μήνυμα ότι το πλοίο βρίσκεται όπου λέει το πλαστογραφημένο σήμα. Στο AIS, αυτό εμφανίζεται ως ένα σύμπλεγμα "πλοίων" που φαίνεται να μοιράζονται την ίδια ψευδή θέση, μερικές φορές σε τροχιά σε κυκλικές τροχιές, συχνά τοποθετημένα στην ξηρά.

Ο συνδυασμός σήματος δεν αποτελεί κάποια μορφή τυχαίας παρεμβολής, υποστηρίζουν οι ερευνητές. Τα δεδομένα υποδεικνύουν έντονα ένα δίκτυο σταθμών πομπών, οι οποίοι λειτουργούν σε πολλαπλές ζώνες και η ισχύς τους αλλάζει συνεχώς. Ορισμένα από τα καταγεγραμμένα φασματικά μοτίβα των παρεμβολών δείχνουν αντικείμενα συμβατά με τον αναλογικό ραδιοεξοπλισμό, ενώ άλλα είναι πιο εκλεπτυσμένα, υποδεικνύοντας ότι ο χειριστής χρησιμοποιεί αρκετές διαφορετικές γενιές εξοπλισμού πομπού. Επιπλέον, η ομάδα διαπίστωσε ότι το σήμα πλαστογράφησης GPS παρεμβάλλεται εν μέρει από άλλους σταθμούς στο δίκτυο. Το πιο πειστικό από όλα είναι ότι όλες αυτές οι μέθοδοι παρεμβολής ενεργοποιούνται και απενεργοποιούνται ταυτόχρονα.

«Συνολικά, αυτές οι παρατηρήσεις υποδεικνύουν ένα κατανεμημένο σύστημα παρεμβολών πολλαπλών κόμβων, όπου αρκετοί ανεξάρτητα λειτουργούντες πομποί -πιθανώς διαφορετικών γενεών και σκοπών- συγχρονίζονται για να λειτουργούν ως ένα ενιαίο δίκτυο ηλεκτρονικού πολέμου», κατέληξαν οι ερευνητές. 

Αυτό αποτελεί μια συνεχή απειλή για τη ναυτιλία, προειδοποίησε η ομάδα. Με την παραβίαση του GPS και των τριών εναλλακτικών λύσεων δορυφορικής πλοήγησης, το δίκτυο παρεμβολών μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στα συστήματα ECDIS, να μπερδέψει τους παρατηρητές και τους χειριστές VTS, να διαταράξει ορισμένους τύπους συστημάτων αυτόματου πιλότου και γενικά να αυξήσει τον κίνδυνο σύγκρουσης. 

«Τα ευρήματα καταδεικνύουν ότι η πλαστογράφηση GNSS στη νότια Βαλτική δεν αποτελεί θεωρητική απειλή—είναι μια επιχειρησιακή πραγματικότητα που επηρεάζει ήδη τα πλοία καθημερινά. Οι κίνδυνοι για τη θαλάσσια ασφάλεια, τις λιμενικές λειτουργίες και την περιβαλλοντική ασφάλεια είναι άμεσοι και σημαντικοί», κατέληξε η ομάδα.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr