«Είναι πολύ μικρά, είναι πραγματικά χαριτωμένα και είπα "Πώς θα τα πήγαινε αυτό σε αυτή τη χώρα;"», δήλωσε ο Τραμπ σε δημοσιογράφους την Τετάρτη στον Λευκό Οίκο, καθώς περιέγραφε τα σχέδιά του για χαλάρωση των αυστηρών προτύπων αποδοτικότητας καυσίμων της εποχής Μπάιντεν.
«Αλλά δεν μας επιτρέπεται να τα κατασκευάζουμε σε αυτή τη χώρα και νομίζω ότι θα τα πάτε πολύ καλά με αυτά τα αυτοκίνητα, οπότε θα τα εγκρίνουμε», είπε, προσθέτοντας ότι έχει εξουσιοδοτήσει τον Υπουργό Μεταφορών Σον Ντάφι να εγκρίνει την παραγωγή.
Ωστόσο, ενώ τα εξαιρετικά συμπαγή αυτοκίνητα είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στην Ασία, προς το παρόν δεν πληρούν τα ομοσπονδιακά πρότυπα για τα νέα οχήματα στις ΗΠΑ.
Ένας νόμος που επιτρέπει την εισαγωγή αυτοκινήτων ηλικίας άνω των 25 ετών στις ΗΠΑ, ακόμη και αν δεν πληρούν τα πρότυπα ασφαλείας σε περίπτωση σύγκρουσης, έχει οδηγήσει σε μια λατρεία μεταξύ των Αμερικανών για αυτά.
Ωστόσο, σε ορισμένες πολιτείες περιορίζονται σε χαμηλές ταχύτητες σε ιδιωτική γη και απαγορεύονται εντελώς σε άλλες, με την κύρια ανησυχία να είναι ότι είναι πολύ μικρά, αργά και αδύναμα για να οδηγούνται ανάμεσα στα ογκώδη φορτηγά και τα SUV που υπάρχουν παντού στους αμερικανικούς δρόμους.
«Ο λόγος που οι Ιάπωνες κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν κατασκευάζουν ούτε πωλούν αυτοκίνητα kei στις ΗΠΑ είναι η επιχειρηματική σκοπιμότητα», δήλωσε ο ανώτερος αναλυτής αυτοκινήτων της Bloomberg Intelligence, Tatsuo Yoshida. Η αγορά υπάρχει αλλά παραμένει εξειδικευμένη, δήλωσε ο Yoshida. «Η τιμολόγηση και το κόστος δεν ταιριάζουν».
Τα αυτοκίνητα Kei, τα οποία είναι προσαρμοσμένα σε στενούς δρόμους με προσιτή τιμή που ταιριάζει στο μέγεθός τους, αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τρίτο όλων των πωλήσεων καινούργιων οχημάτων στην Ιαπωνία.
Απαντώντας στην τελευταία εντολή του Τραμπ, ο Ντάφι δήλωσε ότι το τμήμα του έχει «καθαρίσει την τράπουλα» για την Toyota Motor Corp. και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες να κατασκευάζουν και να πωλούν αυτοκίνητα στις ΗΠΑ που είναι «μικρότερα, πιο αποδοτικά από άποψη καυσίμου».
Ένας εκπρόσωπος της Toyota αρνήθηκε να σχολιάσει.
Η φαινομενική υιοθέτηση των αυτοκινήτων Kei από τον Τραμπ είναι η τελευταία περίπτωση χρήσης επιβατικών οχημάτων ως γεωπολιτικό διαπραγματευτικό χαρτί μεταξύ ΗΠΑ και Ιαπωνίας.
Τα επιβατικά οχήματα ήταν ένα βασικό ζήτημα στις εμπορικές διαπραγματεύσεις ΗΠΑ-Ιαπωνίας νωρίτερα φέτος, αλλά έγιναν χρήσιμο μοχλό πίεσης αφότου η Ιαπωνία έθεσε σε εφαρμογή την ιδέα της εισαγωγής και πώλησης αμερικανικών αυτοκινήτων. Ενώ η προοπτική πώλησης αμερικανικής κατασκευής φορτηγών στην Ιαπωνία ακουγόταν αλλόκοτη, βρήκε απήχηση στον Τραμπ, όπως και η ιδέα της αντίστροφης εισαγωγής αυτοκινήτων που κατασκευάζονται από εταιρείες όπως η Toyota και η Honda στις ΗΠΑ πίσω στην Ιαπωνία.