Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla, Έλον Μασκ, αφιέρωσε μεγάλο μέρος του τρέχοντος έτους επικεντρωμένος στις ρομποτικές δραστηριότητες της αυτοκινητοβιομηχανίας και στην εξασφάλιση της έγκρισης των μετόχων για το πρόσφατα δημιουργημένο πακέτο αποδοχών του ύψους 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων. Εν τω μεταξύ, οι προοπτικές για την κύρια δραστηριότητα της Tesla - την πώληση αυτοκινήτων - επιδεινώνονται.

Η Tesla αντιμετωπίζει πιέσεις στις πωλήσεις της στις τρεις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων στον κόσμο: την Ευρώπη, την Κίνα και τις Ηνωμένες Πολιτείες, αναφέρει το Reuters. Οι πωλήσεις της κατασκευάστριας ηλεκτρικών οχημάτων μειώθηκαν κατά 48,5% σε όλη την Ευρώπη τον Οκτώβριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε την Τρίτη ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων. Για το έτος, οι πωλήσεις της μειώθηκαν κατά περίπου 30% στην περιοχή, ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων σε ολόκληρο τον κλάδο αυξήθηκαν κατά 26%.

Οι παγκόσμιες παραδόσεις οχημάτων της Tesla αναμένεται να μειωθούν κατά 7% φέτος, σύμφωνα με το Visible Alpha, μετά από πτώση 1% το 2024. Αυτό συμβαίνει παρά τις παραδόσεις ρεκόρ του τρίτου τριμήνου, οι οποίες αξιοποιήθηκαν από τους Αμερικανούς αγοραστές αυτοκινήτων που έσπευσαν να προλάβουν τη λήξη της φορολογικής πίστωσης για ηλεκτρικά οχήματα στις 30 Σεπτεμβρίου.

Τα αδύναμα ευρωπαϊκά αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι δεν θα υπάρξει γρήγορη ανάκαμψη από την αναταραχή στις πωλήσεις που ξεκίνησε στα τέλη του περασμένου έτους, αφότου ο Μασκ επαίνεσε δημόσια ακροδεξιές προσωπικότητες, πυροδοτώντας διαμαρτυρίες σε όλη την περιοχή. Ο Μασκ έχει μείνει σχετικά σιωπηλός σε θέματα πολιτικής τους τελευταίους μήνες - αλλά οι ευρωπαϊκές δραστηριότητες της Tesla δεν έχουν ανακάμψει, σηματοδοτώντας πιο θεμελιώδη προβλήματα.

 Μόλις το 2023, το Model Y SUV της Tesla ήταν το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο, είτε πρόκειται για βενζινοκίνητο είτε για ηλεκτρικό. Ωστόσο, η Tesla έχει υποχωρήσει στους πίνακες πωλήσεων, καθώς οι αντίπαλοί της έχουν εισαγάγει μια ευρεία γκάμα βελτιωμένων ηλεκτρικών οχημάτων - συχνά σε χαμηλότερες τιμές - ενώ η περιορισμένη γκάμα μοντέλων της Tesla έχει γίνει ξεπερασμένη, λένε οι αναλυτές.

Η Tesla δεν απάντησε σε αιτήματα για σχολιασμό.

Στα τέλη του περασμένου έτους, ο Musk δήλωσε στους μετόχους ότι ανέμενε αύξηση των πωλήσεων οχημάτων κατά 20-30% το 2025. Τον Ιανουάριο, η εταιρεία δήλωσε ότι ανέμενε επιστροφή στην ανάπτυξη, χωρίς να προσφέρει εκτίμηση, πριν αποσύρει αυτήν την πρόβλεψη το επόμενο τρίμηνο. Τον Οκτώβριο, η Tesla δήλωσε ότι οποιαδήποτε ανάπτυξη θα εξαρτηθεί από μακροοικονομικούς παράγοντες και από το πόσο γρήγορα θα μπορούσε να προσθέσει αυτονομία στα αυτοκίνητά της και να αυξήσει την παραγωγή στο εργοστάσιο.

Τα προβλήματα της Tesla είναι πιο έντονα στην Ευρώπη, όπου περισσότερα από δώδεκα ηλεκτρικά μοντέλα πωλούνται σε τιμές κάτω των 30.000 δολαρίων, ενώ περισσότερα είναι καθ' οδόν. Ένα κύμα κινεζικών εμπορικών σημάτων εισέρχεται στην Ευρώπη με εντυπωσιακά σχέδια και ευρύτερες επιλογές, από ηλεκτρικά οχήματα μέχρι βενζινοκίνητα αυτοκίνητα και υβριδικά.

Αναλυτές που έδωσαν συνέντευξη στο Reuters δεν βλέπουν κάποια γρήγορη λύση για την Tesla στην Ευρώπη, όπου προσφέρει μόνο δύο μοντέλα μαζικής αγοράς: το sedan Model 3 και το Model Y. Η Tesla παρουσίασε πρόσφατα μια πιο απλή, φθηνότερη έκδοση του Model Y για να ενισχύσει τις πωλήσεις.

Εν τω μεταξύ, τα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων από άλλους κατασκευαστές πολλαπλασιάζονται. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, προσφέρονται περισσότερα από 150 ηλεκτρικά μοντέλα από μια σειρά από μάρκες, συμπεριλαμβανομένων πολλών νέων Κινέζων ανταγωνιστών. Τουλάχιστον 50 νέα ηλεκτρικά μοντέλα αναμένονται να κυκλοφορήσουν τον επόμενο χρόνο, σύμφωνα με την ιστοσελίδα συμβουλών αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων.

«Από αυτά τα 50, κανένα δεν είναι Tesla», δήλωσε η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Electrifying.com, Ginny Buckley.

Σε όλη την Ευρώπη, η κινεζική BYD πούλησε 17.470 αυτοκίνητα τον Οκτώβριο, πάνω από το διπλάσιο των πωλήσεων της Tesla. Εν τω μεταξύ, σε μια έντονη ένδειξη της εξασθένισης της κυριαρχίας της Tesla στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Ευρώπης, η γερμανική Volkswagen σημείωσε αύξηση πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων κατά 78,2% έως τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους, φτάνοντας τις 522.600 μονάδες, τριπλάσιες πωλήσεις της Tesla.

Οι προσπάθειες της VW για ηλεκτρικά οχήματα ναυάγησαν για χρόνια, παρά την ολόψυχη υιοθέτηση της τεχνολογίας μετά το σκάνδαλο απάτης για τις εκπομπές ρύπων ντίζελ το 2017. Κάποτε υστερούσε τόσο πολύ σε σχέση με την Tesla που ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της VW ανησυχούσε ανοιχτά για τον κίνδυνο που αποτελούσε η εταιρεία του Μασκ.

«Το πρόβλημα για τον Έλον Μασκ δεν είναι μόνο τα δικά του αυτοκίνητα και οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες», δήλωσε ο Φέρντιναντ Ντουντενχέφερ, επικεφαλής του think tank CAR στο Πανεπιστήμιο του Ντούισμπουργκ-Έσσεν. «Το πρόβλημα για τον Έλον Μασκ είναι επίσης ότι οι Ευρωπαίοι έχουν προλάβει να τον καλύψουν».

Στην Κίνα, οι πωλήσεις και το μερίδιο αγοράς της Tesla μειώνονται επίσης, αν και όχι τόσο απότομα όσο στην Ευρώπη. Οι παραδόσεις της Tesla στην Κίνα μειώθηκαν σε χαμηλό τριών ετών τον Οκτώβριο, σημειώνοντας πτώση 35,8%. Για φέτος, οι πωλήσεις της Tesla στην Κίνα μειώθηκαν κατά 8,4% έως τον Οκτώβριο.

Η Tesla αντιμετωπίζει μια πληθώρα ανανεωμένων κινεζικών μαρκών, όπως η Chery, μαζί με νεοφερμένες εταιρείες όπως η Xiaomi, της οποίας το YU7 έχει αναδειχθεί γρήγορα σε αντίπαλο του Model Y από την κυκλοφορία του τον Ιούνιο.

Στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις της Tesla αυξήθηκαν κατά 18% τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ερευνητικής εταιρείας Motor Intelligence, χάρη στην ορμή της τελευταίας στιγμής από αγοραστές αυτοκινήτων που προσπαθούσαν να προλάβουν τη λήξη της φορολογικής πίστωσης των 7.500 δολαρίων στις 30 Σεπτεμβρίου. Η τάση αυτή αντιστράφηκε τον Οκτώβριο, με πτώση 24%. Τα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας αναμένουν ότι η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων θα παραμείνει «κρύα».

Η Tesla θα μπορούσε να επωφεληθεί, καθώς αρκετές παλαιές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των General Motors, Ford και Honda, μειώνουν τις επενδύσεις σε ηλεκτρικά μοντέλα και εργοστάσια. Επίσης, η πρόσφατη κυκλοφορία νέων, φθηνότερων εκδόσεων των Model Y και Model 3, με τιμή περίπου 5.000 δολάρια χαμηλότερη, θα μπορούσε να βοηθήσει στην ενίσχυση του μεριδίου αγοράς της, σύμφωνα με αναλυτές.

Ορισμένοι αναλυτές έχουν δηλώσει ότι η Tesla χρειάζεται ένα νέο όχημα για να αναζωογονήσει τις πωλήσεις. Ωστόσο, υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία για ένα νέο μοντέλο που θα το οδηγούν οι άνθρωποι, καθώς ο Musk στρέφει την προσοχή του στην αυτόνομη ρομποτική οδήγηση και στα ανθρωποειδή ρομπότ.

Το νέο πακέτο αμοιβών του Musk, ωστόσο, δεν απαιτεί μεγάλη αύξηση των πωλήσεων. Ο Διευθύνων Σύμβουλος μπορεί να ξεκλειδώσει ένα μπόνους πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων εάν η Tesla καταγράψει κατά μέσο όρο 1,2 εκατομμύρια οχήματα ετησίως την επόμενη δεκαετία, μαζί με την αύξηση της μετοχής. Αυτό είναι περίπου μισό εκατομμύριο λιγότερα από ό,τι πούλησε η εταιρεία το 2024.


 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr