Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ αναφέρει ότι τα μέτρα ήδη αποδίδουν καρπούς, επικαλούμενο την πτώση στη ζήτηση και τις μεγαλύτερες εκπτώσεις στις ρωσικές ποικιλίες αργού.
Τα ασιατικά διυλιστήρια σε αγώνα δρόμου ενάντια στον χρόνο
Με την προθεσμία να λήγει εντός της ημέρας, αγοραστές από την Ασία, και ιδίως τα ινδικά διυλιστήρια, αναζητούν εναλλακτικές λύσεις στο ρωσικό πετρέλαιο, πυροδοτώντας τη ζήτηση για φορτία από τη Μέση Ανατολή. Οι ναύλοι μεταφοράς σε βασικές διαδρομές έχουν εκτοξευθεί σε σχεδόν υψηλά πενταετίας, καθώς τα τάνκερ στέλνονται σε νέους προορισμούς ώστε να καλύψουν τα κενά εφοδιασμού.
Οι traders παρακολουθούν στενά πού μπορεί τελικά να καταλήξουν τα βαρέλια της Rosneft και της Lukoil που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στη θάλασσα. «Οι ρωσικές εξαγωγές αντέχουν, αλλά δεν φτάνουν ακόμη στους προορισμούς τους», δήλωσε ο Warren Patterson της ING Groep. «Εάν αυτό συνεχιστεί, η προσφορά θα μπορούσε να αρχίσει να μειώνεται, γεγονός που αποτελεί σημαντική ανησυχία για τις αγορές».
48 εκατομμύρια βαρέλια βρίσκονται φορτωμένα σε πλοία -Αβέβαιο το μέλλον τους
Στοιχεία από την εταιρεία ανάλυσης Kpler δείχνουν ότι σχεδόν 48 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου παραγωγής Rosneft και Lukoil, ποικιλιών κυρίως Urals και ESPO, βρίσκονται είτε σε διαμετακόμιση είτε σε φόρτωση, ανάμεσα στα οποία και περίπου 50 πλοία που κατευθύνονται προς την Κίνα και την Ινδία.
Ωστόσο, άλλα τάνκερ δεν έχουν σαφείς προορισμούς και πλέουν μεταξύ της Βαλτικής και της Νότιας Σινικής Θάλασσας, καθώς οι μεσάζοντες αποσύρονται ώστε να αποφύγουν τον κίνδυνο κυρώσεων. Παρά ταύτα, η Ρωσία δίνει προτεραιότητα στις αποστολές, διατηρώντας τις εξαγωγές μέσω θαλάσσης σε υψηλό επίπεδο και συγκεκριμένα σε περίπου 3,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων του Bloomberg.
Κίνα και Ινδία επιφυλακτικές εν μέσω απειλής δευτερογενών κυρώσεων
Η Κίνα και η Ινδία, οι μεγαλύτεροι αγοραστές ρωσικού πετρελαίου από το 2022, παραμένουν στενά συνδεδεμένες με τη Μόσχα, αλλά είναι ολοένα και πιο επιφυλακτικές για το ενδεχόμενο να παραβιάσουν τις δευτερογενείς κυρώσεις των ΗΠΑ.
Οι αναλυτές λένε ότι η αυστηρότητα της επιβολής των ΗΠΑ θα καθορίσει πόσο ρωσικό αργό πετρέλαιο θα φτάσει τελικά στα διυλιστήρια.
«Είναι επώδυνο, αλλά μόνο για λίγους μήνες», δήλωσε ο Adam Lanning της SSY και προσθέτει ότι «οι αγορές θα προσαρμοστούν και θα βρουν λύσεις, όπως κάνουν πάντα».
Τα δεξαμενόπλοια γυρίζουν, αλλάζουν πορεία και κρύβουν την προέλευσή τους
Πρόσφατες κινήσεις πλοίων δείχνουν την αυξανόμενη αναστάτωση: Δύο δεξαμενόπλοια φορτωμένα με πετρέλαιο τη ρωσικής ποικιλίας Urals που πραγματοποίησαν μεγάλες αλλαγές πορείας λόγω ανησυχιών για κυρώσεις κατευθύνονται ξανά προς την Ινδία, αλλά είναι απίθανο να φτάσουν πριν από την προθεσμία επιβολής των κυρώσεων.
Συγκεκριμένα, το Spirit 2, που μετέφερε 730.000 βαρέλια από τη Rosneft, άλλαξε πορεία κοντά στη Διώρυγα του Σουέζ πριν συνεχίσει την πορεία του προς την Ινδία. Το Furia, ένα άλλο δεξαμενόπλοιο κατηγορίας Aframax, φορτωμένο με 730.000 βαρέλια, έκανε αναστροφή στη Βαλτική και στη συνέχεια κατευθύνθηκε προς το Σουέζ.
Στην Άπω Ανατολή, το Cindy σάλπαρε από το Kozmino, της Ρωσίας, νοτίως του Βλαδιβοστόκ, με 770.000 βαρέλια ποικιλίας ESPO, αλλά στη συνέχεια έπλευσε προς την περιοχή της Σιγκαπούρης-Μαλαισίας, κομβικό σημείο για μεταφορές φορτίων από πλοίο σε πλοίο, πρακτική που χρησιμοποιείται για την απόκρυψη της προέλευσής τους. Το Fortis, με 720.000 βαρέλια Ουράλια, εκτράπηκε από την Κίνα προς το Γιεοσού της Νότιας Κορέας μετά τη μεταφορά φορτίου από την Ινδία.
Οι παγκόσμιες ροές πετρελαίου προετοιμάζονται για μια ακόμη αλλαγή
Καθώς οι κυρώσεις τίθενται σε πλήρη ισχύ, οι παγκόσμιες αγορές αντιμετωπίζουν μια ακόμη αναδιάταξη των οδών εφοδιασμού αργού πετρελαίου από τη Ρωσία. Το αν οι Ασιάτες αγοραστές θα συνεχίσουν να απορροφούν βαρέλια με έκπτωση ή θα υποχωρήσουν υπό την πίεση των ΗΠΑ θα καθορίσει πόσο μεγάλες θα είναι οι αλλαγές που θα επιφέρουν οι κυρώσεις Τραμπ.