Οι νέες πιέσεις των ΗΠΑ για κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο φαίνεται να έχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, σύμφωνα με πολλαπλές αναφορές από εμπόρους πετρελαίου και τα συστήματα εντοπισμού δεξαμενόπλοιων αναφέρει το maritime-executive. Οι ρωσικοί όγκοι πετρελαίου που έχουν κολλήσει στη θάλασσα αυξάνονται, τα κινέζικα και ινδικά διυλιστήρια που συνήθως αγοράζουν το προϊόν ενδιαφέρονται λιγότερο

από ό,τι πριν από ένα μήνα και οι εκπτώσεις διευρύνονται γρήγορα. Οι νέες αμερικανικές κυρώσεις στους κορυφαίους παραγωγούς Rosneft και Lukoil έχουν αποκλείσει ένα μεγάλο μέρος των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου από την «συμμορφούμενη» αγορά και η προθεσμία εφαρμογής για την εισαγωγή των κυρώσεων λήγει την Παρασκευή. Μετά από αυτό το σημείο, οι εταιρείες διατρέχουν τον κίνδυνο σοβαρών κυρώσεων από τις ΗΠΑ για συναλλαγές με οποιονδήποτε από τους δύο ρωσικούς πετρελαϊκούς γίγαντες, οι οποίοι μαζί αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών πετρελαίου της χώρας.

Μέχρι τη Δευτέρα, το ρωσικό αργό πετρέλαιο Urals διαπραγματευόταν στα μόλις 36,61 δολάρια, σύμφωνα με το Bloomberg - περίπου 23 δολάρια λιγότερο από το Brent. Αυτή η τιμή είναι σχεδόν διπλάσια από τη συνήθη έκπτωση των τελευταίων μηνών, αν και εξακολουθεί να είναι χαμηλότερη από τα ρεκόρ που σημειώθηκαν τον πρώτο χρόνο της εισβολής στην Ουκρανία και αντανακλά τη δυσκολία εύρεσης αγοραστών για τα προϊόντα της Rosneft και της Lukoil.

Τα κινεζικά διυλιστήρια, οι μεγαλύτεροι αγοραστές ρωσικού πετρελαίου, έχουν κάνει μια παύση στις αγορές. Σύμφωνα με την Rystad Energy, οι εισαγωγές της Κίνας από τη Ρωσία πιθανότατα θα μειωθούν κατά τουλάχιστον 500.000 βαρέλια την ημέρα τον Νοέμβριο, καθώς και από το Ιράν. Οι πρόσφατες κυρώσεις των ΗΠΑ σε κινεζικούς λιμενικούς τερματικούς σταθμούς για την εισαγωγή ιρανικού αργού πετρελαίου που βρίσκεται στη μαύρη λίστα έστειλαν το μήνυμα ότι οι περιορισμοί θα επιβληθούν και οι παραβάτες θα τιμωρηθούν εάν συλληφθούν. 

Εκτός από τις κυρώσεις, η κυβέρνηση Τραμπ έχει επίσης επιβάλει υψηλούς δασμούς σε ινδικά προϊόντα, προκειμένου να εξαναγκάσει την κυβέρνηση της Ινδίας να περιορίσει τις αγορές ρωσικού πετρελαίου από τα εγχώρια διυλιστήρια, κάτι που έχει σε μεγάλο βαθμό λειτουργήσει. Τα ινδικά διυλιστήρια έχουν μειώσει τα φορτία τους από τη Ρωσία κατά 66% μέχρι στιγμής αυτόν τον μήνα, σύμφωνα με τους Economic Times. Σε έγγραφο που δημοσιεύθηκε την Τρίτη, το ινδικό think tank GTRI ζήτησε την άμεση άρση των αμερικανικών δασμών, προκειμένου να ανταμειφθεί η Ινδία για τη μείωση του ρωσικού αργού πετρελαίου (και για την αγορά πολύ περισσότερου αμερικανικού αργού πετρελαίου και υγραερίου). 

Η μειωμένη αγορά και η αυξανόμενη αποθήκευση δείχνουν σημάδια πρώιμης επιτυχίας για τη στρατηγική των ενισχυμένων κυρώσεων, αλλά μόνο η εφαρμογή και ο χρόνος θα δείξουν το πλήρες αποτέλεσμα. Η πετρελαϊκή βιομηχανία του Ιράν, η οποία βρίσκεται στη μαύρη λίστα, παρέχει μια προειδοποιητική ιστορία: αν και έχει υποστεί κυρώσεις από το 2017 και έχει τεθεί υπό «μέγιστη πίεση» στις αρχές του 2025, το Ιράν κατέγραψε τον Οκτώβριο ρεκόρ επταετούς όγκου εξαγωγών 2,3 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως, σύμφωνα με το TankerTrackers.com - σχεδόν το σύνολο των εξαγωγών πουλήθηκε σε ιδιωτικά κινεζικά διυλιστήρια.

Είναι δύσκολο να καταστείλει το εμπόριο μακροπρόθεσμα, εν μέρει λόγω της καθαρής ευκαιρίας για κέρδος. Οι μεγάλες εκπτώσεις σε μια «ευαίσθητη» προσφορά αργού πετρελαίου δημιουργούν ένα ελκυστικό κίνητρο για τους εμπόρους, καθώς το πετρέλαιο μπορεί να πωληθεί σε τιμή κέρδους εάν μπορεί να γίνει δεκτό από τους νόμιμους αγοραστές. Οι ευκαιρίες είναι επικερδείς: μετά την εισβολή στην Ουκρανία, ένας 27χρονος ανεξάρτητος έμπορος κέρδισε 250 εκατομμύρια δολάρια αγοράζοντας και πουλώντας ρωσικά προϊόντα που οι μεγαλύτερες εταιρείες δεν ήθελαν να αγγίξουν, σύμφωνα με τους Financial Times. 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr