προχώρησε σε προσπάθειες ανάκλησης του εξαιρετικά δυσμενούς δημοσιεύματος για την ίδια και βεβαίως το κατάφερε με τη δήλωση αναδίπλωσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης Διαχειριστών λίγες μέρες αργότερα.
«Η ACER δεν καταλήγει στο συμπέρασμα ότι υπήρξε χειραγώγηση της αγοράς στην Ελλάδα το 2024», δήλωσε εκπρόσωπος της ACER στο Montel, αναφερόμενος στις τιμές που εκτοξεύτηκαν εκείνο το καλοκαίρι σε περίπου 1.000 ευρώ/MWh…».
Η ACER βεβαίως δεν κατέληξε σε συμπέρασμα χειραγώγησης, γιατί αυτή δεν είναι η δουλειά της. Η δουλειά των τεχνοκρατών της είναι να αναλύουν τα δεδομένα των αγορών και να αφήνουν στους πολίτες και στους πολιτικούς να βγάζουν τα συμπεράσματα.
Και φυσικά, ξεκάθαρα κατά τη γνώμη μου, υπάρχει χειραγώγηση της αγοράς από συγκεκριμένους παίκτες που τολμούν και εκτινάσσουν την τιμή μέχρι και 942 ευρώ ανά MWh. Και βεβαίως υπάρχει και ευθύνη της κυβέρνησης που κυβερνά τη χώρα τα τελευταία 6 χρόνια και τους το επιτρέπει!
Και αναφέρομαι στη συγκεκριμένη κυβέρνηση γιατί κατά τη διάρκειά της θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν όλες οι προϋποθέσεις για αποκλιμάκωση των τιμών, όπως προκύπτει ξεκάθαρα από την ανάλυση της ACER.
Το πιο ενδιαφέρον όμως, κατά τη γνώμη μου, από τη συγκεκριμένη μελέτη είναι αυτό που αναφέρεται στη σελίδα 30 της μελέτης.
Διαβάζουμε: «…Focussing the case study on Greece made it possible to benefit from the unique data availability and transparency of the order books in South-East Europe. ACER re-built the hourly day-ahead demand and supply curves for the bidding zone Greece. The analysisfocused on twoitems…».
Τι διαβάζουμε εδώ; Διαβάζουμε ότι η μελέτη αυτή έγινε εφικτή εξαιτίας της διαθεσιμότητας διαφανών δεδομένων για την ενεργειακή αγορά της χώρας μας.
Η σκέψη μου αμέσως πήγε στον συμπολίτη μας που επισκέφτηκε ένα νεοκατασκευασμένο οίκο ανοχής, ο οποίος αφού ξεναγήθηκε στους διάφορους ορόφους και πτέρυγες του κτιρίου, ακολουθώντας τις οδηγίες για τις διαφορετικές επιλογές που είχε (ξανθές – μελαχρινές, ψηλές – μέτριες – κοντές, αδύνατες – στρουμπουλές, με μεγάλο ή μικρό στήθος), κατέληξε ξανά στην υπάλληλο της εισόδου, η οποία τον ενημέρωσε ότι ξεκίνησε η λειτουργία, υπήρχε η οργάνωση, αλλά απλά περίμεναν το προσωπικό!
Έτσι και η ενεργειακή μας αγορά περιγράφεται ουσιαστικά από την ACER: διαθέτει χρηματιστήριο, διαφανή και εξαιρετικά στοιχεία για να πετύχουμε ανταγωνισμό, αλλά… ανταγωνισμό που να ρίξει τις τιμές ακόμα δεν έχουμε!
Συνεχίζοντας την ανάλυσή της, η ACER αναλύει τις καμπύλες της προσφοράς και, κάνοντας διαφορετικά σενάρια, προκύπτει ότι με μόλις επιπλέον 650 MW τις συγκεκριμένες ώρες η τιμή θα μπορούσε να πέσει μέχρι και στα 630 ευρώ ανά MWh!
Αν η κυβέρνηση είχε φροντίσει να υπάρχει αυτή η διαθέσιμη ανταγωνιστική ισχύς, τότε φυσικά η τιμή θα μπορούσε να είναι χαμηλότερη και ακόμη χαμηλότερη.
Οι χιλιάδες φωτοβολταϊκοί σταθμοί που λειτουργούν τις ώρες της ηλιοφάνειας έχουν ως αποτέλεσμα να οδηγούν την τιμή σχεδόν στο μηδέν. Όταν όμως σκοτεινιάζει, οι τιμές ορίζονται από τους «γνωστούς» που εκτοξεύουν την τιμή στις 250–350 ευρώ τη μεγαβατώρα, μερικές φορές 400 και φυσικά μέχρι και 942 ευρώ!
Αν υπήρχε η δυνατότητα αποθήκευσης, τότε θα μπορούσε κάλλιστα η αποθηκευμένη ενέργεια των ωρών της ηλιοφάνειας να οδηγήσει σε χαμηλότερες τιμές το βράδυ.
Και δυστυχώς αυτή η κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα.
Να το διορθώσω: όχι, δεν έκανε τίποτα γι’ αυτό, αλλά αντιθέτως έκανε τα πάντα για να μην υπάρχει αυτός ο ανταγωνισμός. Και δυστυχώς ακόμη και σήμερα (Νοέμβριος 2025) εξακολουθεί να το κάνει.
Ενώ από το 2018 φαινόταν ξεκάθαρα ο ρυθμός εισόδου των φωτοβολταϊκών, ενώ υπήρχαν άδειες αποθήκευσης μπαταριών κατατεθειμένες στη ΡΑΕ αρκετών GW ήδη από το 2022, η υπουργική απόφαση για την αποθήκευση εκδόθηκε από αυτή την κυβέρνηση στις 18 Μαΐου 2023.
Στη συνέχεια, αντί να γίνει προκήρυξη για εμπορικά (merchant) συστήματα που δεν έχουν καμία οικονομική επιβάρυνση για τον καταναλωτή, αντί να επιτρέψουν συστήματα behind-the-meter με ή χωρίς επιδότηση, όπως είχε ζητήσει η ΠΟΣΠΗΕΦ με μελέτη που είχαμε καταθέσει στο υπουργείο, προτιμήθηκε να ξοδευτούν τα λεφτά των Ελλήνων φορολογουμένων κάνοντας διαγωνισμό και δίνοντας επιδότηση 200.000 ευρώ ανά MW αποθήκευσης.
Ο «φιλελεύθερος» Υπουργός Ενέργειας, ο οποίος ήταν εναντίον των επιδοτήσεων, προχώρησε σε διαγωνισμούς με επιδότηση για stand-alone συστήματα, τα οποία ακόμη δεν έχουν συνδεθεί, ενώ έχει εκπνεύσει ο χρόνος ηλέκτρισής τους!
Αυτό όμως δεν είναι το χειρότερο. Το χειρότερο είναι ότι κατασπαταλήθηκε ο χρόνος με τους διαγωνισμούς και έτσι το 2026, αν μπουν, θα μπουν μόλις 700 MW αποθήκευσης· ισχύς ανεπαρκέστατη, αν αναλογιστεί κανείς τις εισαγωγές ισχύος ΑΠΕ το διάστημα αυτό.
Και συνεχίζουμε.
Την Παρασκευή 31-10-2025 ολοκληρώθηκε η κατάθεση περίπου 700 εγγυητικών επιστολών, που αφορούσαν ουσιαστικά την ολοκλήρωση κατάθεσης ενδιαφέροντος για 700 έργα αποθήκευσης. Μπαταρίες εμπορικές, merchant όπως λέγονται, που δεν επιβαρύνουν κανέναν προϋπολογισμό, δεν έχουν καμία επιδότηση και, αν δεν είναι οικονομικά αποδοτικές, δεν επιβαρύνουν κανέναν καταναλωτή.
Οι εγγυητικές κατατέθηκαν στις 31-10 και μέχρι τις 11-1 δεν είχαν καν καταγραφεί· δεν ξέραμε τι ισχύ είχε κατατεθεί!
Από αυτό συμπεραίνω ότι στο ΥΠΕΝ δεν είχαν διαθέσει ούτε 2–3 άτομα στο πρωτόκολλο για να καταχωρήσουν απλά τα αιτήματα.
Δεν θέλουν αποθήκευση και θα κάνουν δυστυχώς ό,τι μπορούν για να την καθυστερήσουν!
Δυστυχώς η προκήρυξη είναι πολύ δυσνόητη και φοβάμαι ότι οι ενστάσεις θα χειροτερέψουν τα πράγματα. Αυτό που πρέπει να γίνει άμεσα είναι να υπάρξει διακριτή γραμμή για τις stand-alone στο ΔΕΔΔΗΕ και διακριτή γραμμή για τις behind-the-meter στο ΔΕΔΔΗΕ, παράλληλα με τη γραμμή αξιολόγησης του ΑΔΜΗΕ, την οποία θεωρώ πολύ επίφοβη για καθυστερήσεις.
Αν επιλεγεί μία ενιαία γραμμή αξιολόγησης, τότε θα είναι ξεκάθαρο ότι η κυβέρνηση δεν θέλει να δει αποθήκευση και ανταγωνισμό.
Εάν η κυβέρνηση θέλει να αποδείξει ότι δεν ευνοεί τους «γνωστούς», να τροποποιήσει την υπουργική απόφαση και να αυξήσει τα όρια για την έκδοση όρων σύνδεσης, εφόσον ο υποσταθμός δύναται τεχνικά να το υποστηρίξει. Εξάλλου, είναι και προς όφελος του καταναλωτή.
Η γειτονική μας Βουλγαρία, με τις αναιμικές επιδόσεις στις ΑΠΕ, το πρώτο εξάμηνο του 2026 θα έχει εγκατεστημένες 12 GWh μονάδες αποθήκευσης μπαταριών!
Δεν θα σας πω «τι του Καράμπελα» θα έχει η χώρα μας, γιατί τα έγκριτα ενεργειακά site δεν θα δημοσιεύσουν το άρθρο μου.
Για μερικά χρόνια ακόμη θα έχουμε καλή οργάνωση, αλλά όχι λειτουργικό αποτέλεσμα. Αυτό σημαίνει τεράστιες περικοπές και δυστυχώς ακριβή ενέργεια για τον καταναλωτή σε μια χώρα όπου η ανανεώσιμη ενέργεια είναι το συγκριτικό της πλεονέκτημα.
* Ο Πέτρος Τσικούρας είναι οικονομολόγος. Είναι Οργανωτικός Γραμματέας της ΠΟΣΠΗΕΦ.
Το άρθρο απηχεί προσωπικές απόψεις του.