Η Ryanair ξεκίνησε αυτή την εβδομάδα μια νέα πολιτική που ορισμένοι επιβάτες θα μισήσουν, και άλλοι είτε θα την καλωσορίσουν είτε δεν θα την προσέξουν. Οι χάρτινες κάρτες επιβίβασης έχουν καταργηθεί. Από τώρα και στο εξής, είναι διαθέσιμες μόνο ηλεκτρονικά: η κάρτα επιβίβασης εμφανίζεται στην εφαρμογή της Ryanair. Η αεροπορική εταιρεία αναφέρει ότι σχεδόν όλοι οι επιβάτες επιβιβάζονται ήδη με αυτόν τον τρόπο.
Αυτό είναι θετικό, τουλάχιστον για τους επενδυτές. Η προσέλκυση περισσότερων πελατών στην εφαρμογή θα επιτρέψει στην αεροπορική εταιρεία να χρησιμοποιεί περισσότερο την ψηφιακή της βιτρίνα. Για τους επιβάτες, η ταλαιπωρία είναι περιορισμένη: αν το τηλέφωνό σας χαλάσει ή δεν έχετε — μακάρι να είστε καλά! — θα εξακολουθείτε να λαμβάνετε χάρτινη κάρτα στο αεροδρόμιο. Μπορείτε να διαβάσετε τη σημείωση εδώ . Τα σχόλια των αναγνωστών ήταν, όπως αναμενόταν, ανάμεικτα.
Ένα ευρύτερο σημείο είναι ότι αυτό είναι χαρακτηριστικό του επικεφαλής της Ryanair, Michael O'Leary. Έχει τη συνήθεια να παρουσιάζει προκλητικές ιδέες, μερικές από τις οποίες ακούγονται απαίσιες για τους επιβάτες, αλλά μάλλον καλές για τους επενδυτές, ειδικά σε έναν τομέα με ιστορικό οικονομικής αναταραχής. Οι αναγνώστες μπορεί να θυμούνται την ιδέα των όρθιων καθισμάτων ή της χρέωσης για τις τουαλέτες ή απλώς της ύπαρξης λιγότερων τουαλετών (φρίκη).
Προς τιμήν του O'Leary, ωστόσο, η Ryanair είναι μια από τις μετοχές αεροπορικών εταιρειών με τις καλύτερες επιδόσεις. Το προβλεπόμενο περιθώριο λειτουργικού κέρδους της, ύψους 17% για το επόμενο έτος, σύμφωνα με την Visible Alpha, συγκρίνεται με το 9% για την ομάδα ομολόγων της στη Δυτική Ευρώπη. Η Wizz Air διαχειρίζεται ένα ασθενικό 4,8%.
Εν τω μεταξύ, το κόστος μονάδας της αεροπορικής εταιρείας — δηλαδή τα έξοδά της ανά επιβάτη εξαιρουμένων των καυσίμων, ένας αριθμός που οι επενδυτές αεροπορικών εταιρειών παρακολουθούν στενά — είναι μόλις 36 ευρώ, λιγότερο από το μισό εκείνο της easyJet και το ένα τέταρτο εκείνου της IAG, ιδιοκτήτριας της British Airways. Υπάρχει κάτι που μπορεί να ειπωθεί για μια εικονοκλαστική προσέγγιση στην αποτελεσματικότητα.
Οι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών είναι πιθανό να αποκτήσουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον στο εγγύς μέλλον. Καταρχάς, η ζήτηση αυξάνεται, λένε οι αναλυτές της Citigroup, και είναι πολύ πάνω από το σημείο που ήταν πριν από την Covid-19. Αυτό έχει ενισχύσει τους ισολογισμούς και τις αποδόσεις κεφαλαίου. Η κερδοφορία, για παράδειγμα, έχει αυξηθεί και προβλέπεται να συνεχίσει να αυξάνεται.
Ταυτόχρονα, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να δαπανήσουν περισσότερα. Μετά από χρόνια μειωμένων κεφαλαιουχικών δαπανών και αργών παραδόσεων νέων αεροπλάνων, ο επενδυτικός λογαριασμός του ευρωπαϊκού τομέα είναι πιθανό να διπλασιαστεί σχεδόν στα 19 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως στο εγγύς μέλλον, εκτιμά η Citi. Η Ryanair, με περισσότερα μετρητά από χρέη στον ισολογισμό της, βρίσκεται σε καλή θέση.
Μένει να δούμε αν οι επιβάτες θα εκτιμήσουν την αλλαγή. Όσοι ξεχάσουν να κάνουν check-in ηλεκτρονικά, εν τω μεταξύ, θα πρέπει να πληρώσουν έως και 55 ευρώ. Αλλά ανάμεσα στις διάφορες τρελές ιδέες του O'Leary, αυτή φαίνεται να είναι μια που είναι πιθανό να γίνει δημοφιλής.
*Από τους FT