Μια νέα εποχή ανατέλλει για τις θαλάσσιες μεταφορές, καθώς η εμπορική γραμμή Νότια Αφρικής-Ρότερνταμ θα μπορούσε να γίνει ο πρώτος διεθνής «πράσινος διάδρομος» χύδην φορτίου με καύσιμο πράσινη αμμωνία από το 2029

Σύμφωνα με μελέτη σκοπιμότητας του Global Maritime Forum (διεθνής μη κερδοσκοπικός οργανισμός που συγκεντρώνει ηγετικούς φορείς της ναυτιλίας), η συγκεκριμένη διαδρομή μπορεί να μηδενίσει εντελώς τον άνθρακα έως το 2035, λειτουργώντας με πλοία bulk carriers που θα κινούνται αποκλειστικά με πράσινη αμμωνία.

Σημειώνεται ότι το λιμάνι του Saldanha Bay, που είναι ο μεγαλύτερος κόμβος εξαγωγής σιδηρομεταλλεύματος της Νότιας Αφρικής, έχει ήδη ξεκινήσει έργα για παραγωγή πράσινης αμμωνίας και αναβάθμιση των υποδομών του, με στόχο να εξελιχθεί σε διεθνές κέντρο ανεφοδιασμού.

Επίσης, στην Ολλανδία η OCI N.V., εταιρεία χημικών, έχει τριπλασιάσει τη δυναμικότητα του τερματικού σταθμού αμμωνίας σε 1,2 εκατ. τόνους ετησίως στο λιμάνι του Ρότερνταμ, ώστε να υποστηρίξει την αυξανόμενη ζήτηση σε υδρογόνο και αμμωνία.

Ο τερματικός σταθμός βρίσκεται σε στρατηγική τοποθεσία για να επιτρέπει την εισαγωγή μπλε και πράσινης αμμωνίας από τις παγκόσμιες δραστηριότητες της OCI.

Το Global Maritime Forum επισημαίνει εξάλλου ότι στα πρώτα στάδια ο ανεφοδιασμός των νέων πλοίων αναμένεται να γίνεται στο λιμάνι του Ρότερνταμ, που διαθέτει ώριμα πλαίσια ασφάλειας και υποδομές για διαχείριση καθαρών ναυτιλιακών καυσίμων.

Σύμφωνα με τη Minerals Council South Africa, τον επίσημο θεσμικό φορέα που εκπροσωπεί τη μεταλλευτική και εξορυκτική βιομηχανία της Νότιας Αφρικής, οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος το 2024 διαμορφώθηκαν περίπου σε 61,2 εκατ. τόνους έναντι 59 εκατ. τόνων το 2023.

Η ανάλυση, που υλοποιήθηκε σε συνεργασία με κοινοπραξία κορυφαίων βιομηχανικών και ενεργειακών ομίλων -μεταξύ των οποίων οι Anglo American, CMB.TECH, Freeport Saldanha, VUKA Marine και ENGIE-, αναδεικνύει τον διάδρομο Saldanha-Ρότερνταμ ως έναν από τους πρώτους «πράσινους θαλάσσιους διαδρόμους» που ενώνουν αναδυόμενες οικονομίες με την Ευρώπη.

Η στρατηγική σημασία του project είναι διττή: πέρα από τη μετάβαση σε καύσιμο μηδενικού άνθρακα, το Saldanha προορίζεται να εξελιχθεί σε διπλό ενεργειακό και εμπορικό κόμβο, συνεχίζοντας τις εξαγωγές ορυκτών, ενώ θα υποστηρίζει τη διεθνή ναυτιλία με πράσινα καύσιμα.

«Αυτή η σταδιακή προσέγγιση παρέχει στους πλοιοκτήτες και τους παραγωγούς καυσίμων ένα σαφές χρονοδιάγραμμα προς το οποίο πρέπει να εργαστούν, και τώρα χρειαζόμαστε συντονισμένη δράση από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τη ναυτιλιακή βιομηχανία για να το κάνουμε πραγματικότητα έως το 2029», δήλωσε η Shanon Neumann, στέλεχος για τη διευκόλυνση επενδύσεων στο Freeport Saldanha

«Ωστόσο, για να βοηθήσουμε τον κόλπο Saldanha να πραγματοποιήσει γρήγορα τη μετάβαση, ο συνδυασμός δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης μπορεί να ξεκλειδώσει επενδύσεις σε υποδομές και να μειώσει τους κινδύνους των πρώιμων έργων» ανέφερε.

Η Παγκόσμια Τράπεζα και το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ έχουν αναγνωρίσει στο παρελθόν τη Νότια Αφρική ως πιθανό βασικό παράγοντα στην προώθηση της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας. Μάλιστα, ο πράσινος αυτός διάδρομος θα μπορούσε να συμβάλει στην υλοποίηση αυτής της ιδέας.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr