περιορίσει τις αγορές ρωσικών εξαγωγών ενέργειας, οι οποίες βοηθούν στη χρηματοδότηση της συνεχιζόμενης εισβολής στην Ουκρανία. Η Ινδία έχει μακροχρόνια εμπορική σχέση με τη Ρωσία και τα διυλιστήρια της (μαζί με αυτά της Κίνας) απορροφούν τα ρωσικά βαρέλια της γκρίζας αγοράς που εκτοπίστηκαν από την Ευρώπη το 2022.
Μετά τα απογοητευτικά αποτελέσματα στις πρόσφατες διπλωματικές επαφές με το Κρεμλίνο σχετικά με τον τερματισμό της σύγκρουσης στην Ουκρανία, ο Τραμπ επέβαλε κυρώσεις στη Rosneft και τη Lukoil, τους δύο κορυφαίους παραγωγούς πετρελαίου στη Ρωσία. Αυτές οι ονομασίες τίθενται σε ισχύ στις 21 Νοεμβρίου και οι αναλυτές προβλέπουν ότι η Ινδία θα συμμορφωθεί ως επί το πλείστον - επιβεβαιώνοντας την κατανόηση της κατάστασης επί τόπου από τον Πρόεδρο Τραμπ. Το Kpler αναφέρει ότι το Διυλιστήριο Mangalore, η HPCL-Mittal Energy και η Reliance Industries έχουν επιβεβαιώσει όλα τα σχέδιά τους να σταματήσουν να αγοράζουν. Το διυλιστήριο Vadinar της Nayara Energy, το οποίο είναι ρωσικής ιδιοκτησίας, πιθανότατα θα συνεχίσει να αγοράζει ρωσικό πετρέλαιο.
Υπάρχουν πρώιμες ενδείξεις στο AIS ότι μπορεί ήδη να συμβαίνει μια επιβράδυνση στις παραδόσεις. Για πρώτη φορά, δύο φορτωμένα δεξαμενόπλοια που βρίσκονται στον κατάλογο κυρώσεων - το Kusto και το Ailana - έχουν ακινητοποιηθεί στα ανοικτά των ακτών της Mundra στην Ινδία, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων θαλάσσιας ασφάλειας Windward. Συνήθως θα ξεφορτώνονταν και θα επέστρεφαν στην εκ περιτροπής λειτουργία τους, αλλά δεν έχουν μεταβεί στις συνήθεις θέσεις τους από την άφιξή τους στην περιοχή στα τέλη Οκτωβρίου - μια ασυνήθιστη καθυστέρηση που μπορεί να υποδηλώνει την απροθυμία του διυλιστηρίου να δεχτεί το φορτίο που βρίσκεται στη μαύρη λίστα.
Αν και εκατοντάδες χιλιάδες ρωσικά βαρέλια μπορεί να εξάγονται από την παγκόσμια αγορά, οι επενδυτές ενέργειας δεν φαίνεται να ανησυχούν. Ο ΟΠΕΚ αυξάνει επίσημα τους στόχους παραγωγής του και τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του Brent κυμαίνονται στην περιοχή των 61-66 δολαρίων εδώ και ένα μήνα, προκαλώντας ανησυχίες από τους παραγωγούς πετρελαίου άλλων εθνών σχετικά με τα περιθώρια κέρδους από την εξόρυξη νέων πηγαδιών.
Για τους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων στον συμβατό, μη ρωσικό στόλο, όλα αυτά είναι καλά νέα. Οι διαταραχές τείνουν να αυξάνουν τη ζήτηση και οι κυρώσεις είναι η κύρια αιτία. Περίπου το ήμισυ όλων των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου μεταφέρονται πλέον με πλοία που υπόκεινται σε κυρώσεις, εκτιμά η Windward, δημιουργώντας ζήτηση για «καθαρά» δεξαμενόπλοια και αυξάνοντας το κίνητρο για την πρόσληψη «νέων» δεξαμενόπλοιων στον σκιώδη στόλο. Με τη ζήτηση χωρητικότητας υψηλή και την προσφορά περιορισμένη, οι ημερήσιες τιμές δεξαμενόπλοιων έχουν φτάσει σε υψηλό πενταετίας, σύμφωνα με την Windward.
«Οι πολύ μεγάλες τιμές μεταφοράς αργού πετρελαίου ξεπέρασαν τα 125.000 δολάρια ημερησίως στις διαδρομές του Κόλπου στη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με ναυλομεσίτες, καθώς οι Ινδοί και Κινέζοι αγοραστές αναζήτησαν εναλλακτικά φορτία για να αποφύγουν τις ρωσικές κυρώσεις, και οι παραγωγοί του ΟΠΕΚ+ χαλάρωσαν τους περιορισμούς στην παραγωγή παράλληλα με την εποχική χειμερινή αύξηση της ζήτησης πετρελαίου», έγραψε ο Windward σε ερευνητικό σημείωμα την Πέμπτη. «Τα λεγόμενα «καθαρά» δεξαμενόπλοια που αναζητούνται για συναλλαγές με τη Ρωσία μειώνουν επίσης τη διαθεσιμότητα σε μη κυρώσεις, υποστηρίζοντας την ισχυρότερη ζήτηση».