Όπως επισημαίνει η Intermodal, οι ναύλοι στον Ατλαντικό ξεπέρασαν τα 60.000 δολάρια την ημέρα, αντανακλώντας την ενισχυμένη spot δραστηριότητα και τη συνακόλουθη συρρίκνωση της διαθεσιμότητας πλοίων.
Συνολικά, ο μέσος ναύλος στη spot αγορά του Οκτωβρίου διαμορφώθηκε στα 29.500 δολάρια την ημέρα, περίπου 6% υψηλότερα σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο.
Από την πλευρά τους, οι αναλυτές της MSI Horizon, αφού τονίζουν τη βελτίωση από μήνα σε μήνα, σπεύδουν να τονίσουν ότι «παρέμειναν μέτριοι σε σύγκριση με τα επίπεδα ενός έτους πριν, χαμηλοί σε σχέση με πριν από δύο χρόνια και εξαιρετικά απογοητευτικοί συγκριτικά με τα επίπεδα πριν από τρία χρόνια».
Η άνοδος
Κύριος μοχλός αυτής της ανανεωμένης δυναμικής για τον μήνα Οκτώβριο ήταν η αύξηση των εξαγωγών LNG από τις ΗΠΑ, οι οποίες ενισχύθηκαν κατά 27,6% σε ετήσια βάση τον Οκτώβριο.
Η άνοδος της δραστηριότητας στη spot αγορά στον Ατλαντικό περιόρισε τη διαθεσιμότητα χωρητικότητας, υποστηρίζοντας τους ναύλους.
Η Ευρώπη αποτέλεσε τον κύριο προορισμό των αμερικανικών φορτίων, με ένα μικρότερο ποσοστό να κατευθύνεται στην Αίγυπτο, η οποία έχει μετατραπεί σε καθαρό εισαγωγέα LNG.
Η ευρωπαϊκή ζήτηση ενισχύθηκε εν όψει της χειμερινής περιόδου, ενώ συνεχίζονται οι προσπάθειες αντικατάστασης των ρωσικών ποσοτήτων φυσικού αερίου, μέσω αγωγών.
Υπενθυμίζεται ότι, τον Οκτώβριο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε το 19ο πακέτο κυρώσεων, το οποίο προβλέπει απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού LNG στο πλαίσιο μακροχρόνιων συμβολαίων από τον Ιανουάριο του 2027, καθώς και σταδιακή κατάργηση των βραχυπρόθεσμων συμφωνιών, εντός έξι μηνών.
Παράγοντες που σχετίζονται με τις καιρικές συνθήκες συνέβαλαν επίσης στη διαμόρφωση των εξελίξεων στην αγορά του Ατλαντικού.
Ο τυφώνας «Melissa», που αναβαθμίστηκε σε κατηγορία 5 και αποτελεί έναν από τους ισχυρότερους κυκλώνες του 2025, κινείται κατά μήκος των ανατολικών ακτών της Κεντρικής και Βόρειας Αμερικής.
Αν και δεν επηρεάζει άμεσα τις υποδομές LNG των ΗΠΑ στην περιοχή, ενδέχεται να προκαλέσει διαταραχές στις θαλάσσιες οδούς μεταφοράς LNG, προσφέροντας επιπλέον στήριξη στην αγορά, μέσω περιορισμού της διαθέσιμης χωρητικότητας.
Σε ευρύτερο επίπεδο, σημειώνει η Intermodal, η αναδιάταξη του παγκόσμιου εμπορίου LNG, επηρεασμένη μεταξύ άλλων από γεωπολιτικές εξελίξεις, έχει μεταβάλει σημαντικά τόσο τα εμπορικά πρότυπα όσο και τη ζήτηση σε ton-miles.
Η παύση των μακρινών δρομολογίων ΗΠΑ-Κίνας, που αντικαταστάθηκαν από συντομότερες διαδρομές (ΗΠΑ Ευρώπη, ΑυστραλίαΚίνα, Μέση Ανατολή-Κίνα), σε συνδυασμό με την προσπάθεια της Κίνας για αύξηση της εγχώριας παραγωγής, αναμένεται να οδηγήσει φέτος σε ήπια αύξηση 1,4% των ton-miles.
Ωστόσο, για το 2026 προβλέπεται σημαντικότερη ανάκαμψη, με άνοδο 19%, χάρη στην έναρξη λειτουργίας νέων έργων υγροποίησης, που θα αυξήσουν την παγκόσμια παραγωγή φυσικού αερίου.
Τα νέα έργα
Σύμφωνα με όσα επισημαίνει η MSI Horizon, έπειτα από πολλούς μήνες «ξηρασίας», χωρίς καμία νέα επένδυση σε έργα υγροποίησης LNG που να έχει φτάσει σε Τελική Επενδυτική Απόφαση (FID), οι τελευταίοι επτά μήνες κατέγραψαν εννέα έργα που έλαβαν το «πράσινο φως».
Αυτά θα προσθέσουν συνολικά 67,7 εκατ. τόνους ετησίως (MnTpa) νέας δυναμικότητας υγροποίησης την περίοδο 2027-2031.
Ωστόσο, η MSI τονίζει ότι δεν υπάρχει ανάγκη για βιασύνη στην τοποθέτηση νέων παραγγελιών, δεδομένου ότι μεγάλο μέρος της νέας παραγωγικής δυναμικότητας δεν αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία πριν από το 2030-2031.
Η MSI προβλέπει ότι οι τιμές των νεότευκτων πλοίων θα υποχωρήσουν, επομένως τα πλοία που θα χρειαστούν τη δεκαετία του 2030 είναι πιθανό να κοστίζουν λιγότερο, εάν παραγγελθούν σε ένα ή δύο χρόνια από σήμερα.
(από την εφημερίδα «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»)