Με άλλα λόγια, η μείωση της παραγωγής LNG στην περιοχή αντανακλά την αβεβαιότητα της ζήτησης, ενώ τα σχέδια για αύξηση των παραδόσεων φυσικού αερίου μέσω FSRU έχουν πληγεί από μια σειρά αποτυχιών.
Την ίδια ώρα όμως, οι εισαγωγές αμερικανικού και ρωσικού LNG στην Ευρώπη έφτασαν σε υψηλό ρεκόρ το πρώτο εξάμηνο του 2025.
Τα FSRU σε κάμψη
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του IEEFA, η κατασκευή τερματικών σταθμών υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ευρώπη επιβραδύνεται καθώς οι χώρες ακυρώνουν ή κλείνουν έργα.
Ειδικότερα, γίνεται αναφορά σε ένα FSRU που σταμάτησε να λειτουργεί στο λιμάνι Mukran στη Γερμανία ένα χρόνο μετά την έναρξη λειτουργίας του.
Στη Γαλλία, δικαστήριο αποφάσισε ότι ένα FSRU που σταθμεύει στο λιμάνι της Χάβρης στο βορρά πρέπει να απομακρυνθεί εν μέρει λόγω του χαμηλού ποσοστού χρήσης του και της μείωσης της κατανάλωσης φυσικού αερίου της χώρας. Η TotalEnergies είχε θέσει σε λειτουργία το σκάφος τον Οκτώβριο του 2023, αλλά δεν χρησιμοποιείται από τον Αύγουστο του 2024.
Αναφορά υπάρχει και στην Ελλάδα, όπου «ένας άλλος τερματικός σταθμός μείωσε το ποσοστό χρήσης του στο 2% το πρώτο εξάμηνο του 2025». Αυτό, προφανώς, αφορά το FSRU Αλεξανδρούπολης, όπου, όπως είναι γνωστό, υπήρξε ένα σοβαρό τεχνικό πρόβλημα το οποίο έθεσε ουσιαστικά εκτός λειτουργίας το ΑΣΦΑ, αλλά από τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο έχει επανέλθει σε κανονικούς ρυθμούς.
«Η βιομηχανία LNG συχνά διαφημίζει τον ρόλο των τερματικών σταθμών στη διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού. Η πρόσφατη εμπειρία της Ευρώπης με καθυστερήσεις τερματικών σταθμών και τεχνικά ζητήματα αμφισβητεί αυτήν την ιδέα», τονίζει η Ana Maria Jaller-Makarewicz, επικεφαλής ενεργειακή αναλύτρια για την Ευρώπη, στο IEEFA.
Η επαναεριοποίηση LNG στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 13% το 2023 και 8% το 2024, ενώ θα αυξηθεί κατά 2% φέτος, σύμφωνα με το ενημερωμένο European LNG Tracker του IEEFA.
Η επιβράδυνση στην κατασκευή τερματικών σταθμών LNG στην περιοχή έρχεται καθώς το IEEFA αναμένει ότι η κατανάλωση φυσικού αερίου και οι εισαγωγές LNG της ηπείρου θα μειωθούν κατά 15% και 20%, αντίστοιχα, μεταξύ 2025 και 2030.
«Η Ευρώπη έχει εγκαταστήσει ή επεκτείνει 19 τερματικούς σταθμούς LNG από τις αρχές του 2022, καθώς απομακρύνεται από τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου μέσω αγωγών. Ωστόσο, μια σειρά πρόσφατων ακυρώσεων και κλεισίματος τερματικών σταθμών υποδηλώνει ότι οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν υπερεκτιμήσει τη ζήτηση LNG της ηπείρου. Οι ευρωπαϊκές χώρες που συνεχίζουν να κατασκευάζουν ή να επεκτείνουν τερματικούς σταθμούς LNG κινδυνεύουν να επενδύσουν σε περιττές υποδομές καθώς επιταχύνεται η ενεργειακή μετάβαση» δήλωσε η Ana Maria Jaller-Makarewicz.
120 δισ. ευρώ για ρωσικό αέριο
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με το ινστιτούτο, οι εισαγωγές ρωσικού LNG στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 2% σε ετήσια βάση το πρώτο εξάμηνο του 2025, αντιπροσωπεύοντας υψηλό ρεκόρ για οποιαδήποτε εξαμηνιαία περίοδο.
Η ΕΕ συνεχίζει να αυξάνει τις εισαγωγές ρωσικού ΥΦΑ παρά την επιβολή κυρώσεων. Ενώ η ΕΕ θα απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού LNG από τον Ιανουάριο του 2027, αυτές αυξήθηκαν κατά 7% σε ετήσια βάση το πρώτο εξάμηνο του 2025.
Σημειώνεται ότι από τις αρχές του 2022 έως τον Ιούνιο του 2025, οι χώρες της ΕΕ ξόδεψαν περίπου 120 δισεκατομμύρια ευρώ (138,8 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ) σε εισαγωγές φυσικού αερίου αγωγών και LNG από τη Ρωσία, σύμφωνα με το ινστιτούτο.
Η Ευρώπη αύξησε την εξάρτησή της από τις εισαγωγές LNG φέτος μετά τη λήξη των ροών ρωσικών αγωγών φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας την 1η Ιανουαρίου. Οι εισαγωγές LNG της Ευρώπης αυξήθηκαν κατά 24% σε ετήσια βάση το πρώτο εξάμηνο του 2025, καθώς η ζήτηση φυσικού αερίου αυξήθηκε.
Οι ΗΠΑ ενίσχυσαν τη θέση τους ως ο κύριος προμηθευτής LNG της Ευρώπης. Οι ευρωπαϊκές εισαγωγές αμερικανικού LNG αυξήθηκαν κατά 46% σε ετήσια βάση το πρώτο εξάμηνο του 2025. Αυτό σήμαινε ότι οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν το 57% των εισαγωγών LNG της ηπείρου.
newmoney.gr