«Η Ρωσία αντιπροσωπεύει σήμερα πάνω από το 10% της παγκόσμιας παραγωγής LNG», δήλωσε ο Μίκελσον στο Verona Eurasian Economic Forum στην Κωνσταντινούπολη. Οι όγκοι που απαγορεύεται πλέον να εισέλθουν στην ΕΕ «απλώς θα κατευθυνθούν σε άλλες αγορές», καθώς είναι «αδύνατο» να αποκλειστούν από το παγκόσμιο ισοζύγιο φυσικού αερίου.
Η απαγόρευση της ΕΕ, που επιβεβαιώθηκε νωρίτερα αυτόν τον μήνα, θα οδηγήσει σε «πρωτοφανείς αυξήσεις τιμών και ο Ευρωπαίος καταναλωτής θα πληρώσει τα περισσότερα», δήλωσε ο Μίκελσον.
Το σχέδιο της ΕΕ να απαγορεύσει τις εισαγωγές του υπερψυγμένου καυσίμου από τη Ρωσία είναι μια ακόμη κίνηση που έχει σχεδιαστεί για να βλάψει την ικανότητα της Μόσχας να χρηματοδοτήσει τον πόλεμο κατά της Ουκρανίας. Η αύξηση της πίεσης στις ροές πετρελαίου και φυσικού αερίου του Κρεμλίνου από την Ευρώπη συνέπεσε με την ένταξη στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ των δύο μεγαλύτερων Ρώσων παραγωγών πετρελαίου, της Rosneft PJSC και της Lukoil PJSC.
Η Ευρώπη έχει καταστεί σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένη από φορτία LNG από εξωτερικούς προμηθευτές, αφότου η Ρωσία περιόρισε τις ροές μέσω αγωγών προς την ήπειρο μετά την εισβολή της στην Ουκρανία στις αρχές του 2022. Τώρα, η ΕΕ ανταγωνίζεται άλλες χώρες για φορτία που μεταφέρονται μέσω θαλάσσης, κάτι που απαιτεί οι τιμές να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Ωστόσο, η αγορά αναμένεται να παρουσιάσει υπερπροσφορά, με ένα κύμα νέων προμηθειών να αναδύεται τον επόμενο χρόνο και το 2027, μια προοπτική που έχει οδηγήσει σε ύφεση την αστάθεια στις ευρωπαϊκές συναλλαγές φυσικού αερίου τους τελευταίους μήνες.
Η Novatek — ο μεγαλύτερος παραγωγός LNG της Ρωσίας — δεν περιλαμβάνεται ονομαστικά στη λίστα των κυρώσεων των ΗΠΑ. Ωστόσο, όλα τα μελλοντικά έργα LNG της ρωσικής εταιρείας, καθώς και το Arctic LNG 2 που λειτουργεί αυτήν τη στιγμή, βρίσκονται στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ.
Μέχρι στιγμής, τα φορτία από το πρότζεκτ Yamal LNG, όπου επικεφαλής είναι η Novatek, και του οποίου οι αποδέκτες περιλαμβάνουν την γαλλική TotalEnergies, συνεχίζουν να ρέουν προς την Ευρώπη.
Επίσης, το Arctic LNG 2 βρήκε «σανίδα σωτηρίας» πριν από μερικούς μήνες, όταν ο τερματικός σταθμός εισαγωγής Beihai στη νότια Κίνα άρχισε να δέχεται φορτία που υπόκεινται σε κυρώσεις. Μέχρι στιγμής, ο σταθμός έχει λάβει 12 παρτίδες από τα τέλη Αυγούστου, με περισσότερα δεξαμενόπλοια ήδη να κατευθύνονται προς την Ασία, σύμφωνα με δεδομένα παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Μέχρι το 2050, ο κόσμος θα χρειάζεται επιπλέον 300 εκατομμύρια τόνους LNG ετησίως, σύμφωνα με τον Mikhelson. «Τέτοιοι πόροι μπορούν να παρασχεθούν μόνο από το Κατάρ, τις ΗΠΑ και τη Ρωσία», όπως ανέφερε. Το Κατάρ έχει δεσμευτεί να αυξήσει την παραγωγική του ικανότητα κατά 50 εκατομμύρια τόνους ετησίως, ενώ οι ΗΠΑ μπορούν να αυξήσουν την παραγωγή κατά άλλα 100 εκατομμύρια τόνους περίπου, όπως εκτιμά ο Mikhelson. «Είναι αδύνατο να καλυφθεί η μελλοντική αύξηση της ζήτησης χωρίς τα αποθέματα της Αρκτικής, και τα περισσότερα από αυτά βρίσκονται στη Ρωσία», σημείωσε ο επικεφαλής της Novatek.