Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, οι τιμές των αεροπορικών μεταφορών είναι οι πιο ασταθείς, καθώς αντικατοπτρίζουν τη ζήτηση για ταξίδια και την εποχικότητα. Τον Μάιο του 2023 το κόστος των εισιτηρίων ήταν αυξημένο κατά 18,4% σε σχέση με τον Μάιο του 2022, αλλά τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς οι τιμές υποχώρησαν κατακόρυφα και παρέμειναν ασταθείς τους επόμενους μήνες. Τον Νοέμβριο του 2024 ο πληθωρισμός στις αεροπορικές μεταφορές ανέβηκε στο 10%, ενώ τον Απρίλιο του 2025 αυξήθηκε κατά 13,8%.
Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον διακυμάνσεων, η αναζήτηση μιας φθηνότερης πτήσης συχνά αποτελεί γρίφο για δυνατούς λύτες στη διεθνή αγορά των ταξιδιών. Αλλωστε, πολλοί υποστηρίζουν ότι η εποχή των σχεδόν τζάμπα ναύλων έχει μάλλον τελειώσει μετά την επιστροφή στην κανονικότητα από την πανδημία. Και, όπως φαίνεται, οι τιμές δεν εξαρτώνται από έναν μόνο παράγοντα, αλλά από έναν συνδυασμό διαφορετικών συνθηκών.
Συνήθως η τιμολόγηση των αεροπορικών εισιτηρίων καθορίζεται από αλγορίθμους που λαμβάνουν υπόψη τη ζήτηση. Η επιλογή ημερομηνιών εκτός αιχμής, η ευελιξία ως προς τον προορισμό ή η προσθήκη ενδιάμεσων σταθμών μπορούν να οδηγήσουν σε καλύτερους ναύλους. Σημαντικό ρόλο παίζει επίσης ο χρόνος αγοράς: όσο πιο κοντά στην ημερομηνία της πτήσης, τόσο πιθανότερο είναι το εισιτήριο να είναι ακριβότερο.
Ταυτόχρονα, πολλές αεροπορικές προχωρούν κατά τη διάρκεια του έτους σε προσφορές, δίνοντας τη δυνατότητα στους ταξιδιώτες να κλείσουν πτήσεις με σημαντικές εκπτώσεις. Ωστόσο, αφορούν περιορισμένο αριθμό θέσεων και δεν αποτυπώνουν τη συνολική εικόνα της αγοράς.
Οι τιμές στη θερινή σεζόν αυξήθηκαν τουλάχιστον κατά 15% σε σχέση με πέρυσι, κυρίως σε δρομολόγια από δημοφιλείς πόλεις όπως Λονδίνο, Παρίσι, Ρώμη, Μαδρίτη και Αμστερνταμ.
Στην ανοδική πορεία του κόστους των αερομεταφορών δεν εξαιρείται ούτε η Ελλάδα, που παραμένει στο επίκεντρο του ευρωπαϊκού τουριστικού προϊόντος.
Καθώς η θερινή σεζόν έχει φθάσει στο τέλος της, αξίζει να δούμε πώς κινήθηκαν οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων από και προς τη χώρα μας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η καλοκαιρινή περίοδος, όπου σημειώνεται η υψηλότερη ζήτηση και ενισχύεται ο ανταγωνισμός.
Αν και είναι δύσκολο να καθοριστεί με σαφήνεια το ποσοστό, οι επαγγελματίες του κλάδου των ταξιδιών ανέφεραν με βεβαιότητα ότι καταγράφηκε άνοδος σε σχέση με το καλοκαίρι του 2024. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι τιμές αυξήθηκαν τουλάχιστον κατά 15% σε σχέση με πέρυσι, κυρίως σε δρομολόγια από δημοφιλείς πόλεις όπως το Λονδίνο, το Παρίσι, η Ρώμη, η Μαδρίτη και το Αμστερνταμ. Αυτό δεν προκαλεί εντύπωση, καθώς από την Ευρώπη προέρχεται ο κυριότερος όγκος των τουριστών που επισκέπτεται τη χώρα μας και επομένως οι συγκεκριμένες γραμμές εμφανίζουν μεγάλη απήχηση. Αυτή η αύξηση έρχεται να προστεθεί στις ανατιμήσεις των δύο προηγούμενων ετών.
«Παρότι οι τιμές έχουν ακολουθήσει την ανιούσα, τα αεροπλάνα έρχονται γεμάτα», σημειώνει στην «Κ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Νικόλας Κελαϊδίτης, ο οποίος εκτιμά ότι η ανοδική τάση στα ναύλα θα συνεχιστεί και το 2026, αλλά με πιο περιορισμένο ρυθμό. Επισημαίνεται ότι η χώρα μας ενδέχεται να εμφανίζει λίγο υψηλότερες τιμές λόγω γεωγραφικής θέσης, καθώς τα αεροπλάνα διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις και εκτελούν λιγότερα δρομολόγια ημερησίως. Ενα ακόμη στοιχείο είναι ότι η χώρα δεν διαθέτει σιδηροδρομικό δίκτυο σύνδεσης με την υπόλοιπη Ευρώπη, που θα μπορούσε να προσφέρει μια εναλλακτική λύση σε ορισμένες περιπτώσεις.
Από την άλλη, ευχάριστη έκπληξη για την τσέπη των καταναλωτών αποτέλεσε φέτος η αμερικανική γραμμή, καθώς παρατηρήθηκε ακόμη και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες μείωση των τιμών σε σχέση με το 2024. Αυτό αποδίδεται κυρίως στο γεγονός ότι ενισχύθηκαν τα προγραμματισμένα απευθείας αεροπορικά δρομολόγια προς τις ΗΠΑ σε 103 την εβδομάδα, έναντι 82 πέρυσι και 67 το 2023. Ο συνωστισμός απευθείας πτήσεων οδήγησε σε μείωση των ναύλων από 10% έως 20% σε σχέση με πέρυσι στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων από τις ΗΠΑ προς την Ελλάδα, με τη μεγαλύτερη πτώση να εντοπίζεται στα δρομολόγια με ενδιάμεσο σταθμό.
(από την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)