ώθησε τους εξαγωγείς να αναζητήσουν νέες αγορές, οι οποίες έγιναν εύκολα προσβάσιμες χάρη στον επεκτεινόμενο αγωγό Trans Mountain.
Ο αγωγός τέθηκε σε λειτουργία με τη νέα του χωρητικότητα 890.000 βαρελιών ημερησίως το 2024. Μεταξύ της έναρξης λειτουργίας του διευρυμένου αγωγού και της άνοιξης του τρέχοντος έτους, οι μέσοι ρυθμοί ροής για αποστολές στην Κίνα έφτασαν τα 207.000 βαρέλια ημερησίως. Αυτό συγκρίνεται με έναν μέσο όρο 173.000 βαρελιών που αντλούνται ημερησίως στις Ηνωμένες Πολιτείες. Από την άνοιξη, η μετατόπιση έχει γίνει ακόμη πιο έντονη.
Ο Οκτώβριος αναμένεται να καταγράψει ρεκόρ ροών καναδικού πετρελαίου προς την Κίνα, καθώς η τελευταία συνεχίζει να αποθηκεύει το πιο εμπορεύσιμο εμπόρευμα στον κόσμο, εν μέσω προσδοκιών για υπερπληθώρα που έχει ωθήσει τις τιμές προς τα κάτω διεθνώς. Το Bloomberg ανέφερε την τάση, επικαλούμενο στοιχεία από την Vortexa που δείχνουν ότι έως και το 70% των φορτίων πετρελαίου που αναχωρούν από τη Βρετανική Κολομβία αυτόν τον μήνα κατευθύνονται στην Κίνα. Από τις αρχές Οκτωβρίου, 5 εκατομμύρια βαρέλια έχουν αποσταλεί συνολικά από το Βανκούβερ, σύμφωνα με τα στοιχεία. Αυτό ήταν το υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών για το πρώτο εξάμηνο οποιουδήποτε μήνα.
Επιπλέον, μπορεί στην πραγματικότητα να είναι πάνω από το 70% του καναδικού αργού πετρελαίου που μεταφέρεται από τις ακτές της Βρετανικής Κολομβίας που κατευθύνεται στην Κίνα. Σύμφωνα με το Bloomberg, το υπόλοιπο φορτίο μεταφέρθηκε στη Δυτική Ακτή, στα ανοιχτά του Λος Άντζελες, όπου το πετρέλαιο μεταφέρεται συνήθως σε μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια πριν μεταφερθεί στον τελικό του προορισμό, ο οποίος μπορεί κάλλιστα να είναι η Κίνα.
Ο μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο αγοράζει πολύ αργό πετρέλαιο φέτος, εκμεταλλευόμενος την πτώση των τιμών για να δημιουργήσει αποθέματα για την ασφάλεια του εφοδιασμού. Η Κίνα προτιμά ως επί το πλείστον το ρωσικό και ιρανικό αργό πετρέλαιο με έκπτωση, αλλά οποιοδήποτε αργό πετρέλαιο είναι ευκαιρία φέτος, όπως φαίνεται, οπότε έχει δημιουργήσει και αποθέματα καναδικού πετρελαίου.
Ο μέσος ρυθμός δημιουργίας αποθεμάτων για το έτος μέχρι στιγμής έχει εκτιμηθεί σε περίπου 990.000 βαρέλια ημερησίως. Κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους περίπου, αυτός ο ρυθμός μπορεί να μειωθεί σε περίπου μισό εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως, σύμφωνα με την Goldman Sachs. Από την άλλη πλευρά, μπορεί να παραμείνει ισχυρός εάν οι τιμές παραμείνουν χαμηλές — επειδή η Κίνα κατασκευάζει δεξαμενές για μεγαλύτερη χωρητικότητα αποθήκευσης πετρελαίου.
Φέτος και του χρόνου θα κατασκευαστούν συνολικά 11 νέες εγκαταστάσεις αποθήκευσης σε όλη τη χώρα, ανέφερε το Reuters νωρίτερα αυτόν τον μήνα, σημειώνοντας ότι η συνδυασμένη χωρητικότητα των νέων εγκαταστάσεων θα ανέλθει σε περίπου 169 εκατομμύρια βαρέλια. Το ποσό ισούται με εισαγωγές αργού πετρελαίου δύο εβδομάδων, σημείωσε το Reuters στην έκθεσή του. Συγκρίνεται με νέες προσθήκες χωρητικότητας αποθήκευσης πετρελαίου μεταξύ 180 και 190 εκατομμυρίων βαρελιών για την περίοδο μεταξύ 2020 και 2024, σύμφωνα με στοιχεία των Vortexa και Kpler.
Οι τιμές του πετρελαίου μπορεί να είναι συνολικά αδύναμες, αλλά για το καναδικό αργό πετρέλαιο, η αύξηση των αποστολών προς την Κίνα προκάλεσε μια απότομη αύξηση νωρίτερα φέτος, με το Bloomberg να σημειώνει στην έκθεσή του για τις εξαγωγές ότι η Western Canadian Select διαπραγματεύεται στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο, παρόλο που το τέταρτο τρίμηνο είναι συνήθως η περίοδος κατώτερης τιμής για τις τιμές του πετρελαίου.
Σε αυτό το πλαίσιο ζήτησης, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι νωρίτερα φέτος, οι αναλυτές της S&P Global δήλωσαν ότι αναμένουν η παραγωγή του Καναδά να φτάσει σε ιστορικό υψηλό φέτος, στα 3,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. Όχι μόνο αυτό, δήλωσαν οι αναλυτές εμπορευμάτων τον Ιούνιο, αλλά η παραγωγή θα συνεχίσει να αυξάνεται σταθερά, φτάνοντας τα 3,9 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως έως το 2030, παρά την εστίαση της καναδικής ομοσπονδιακής κυβέρνησης στην απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα.
Εν τω μεταξύ, ο αγωγός Trans Mountain αναμένεται να φτάσει σε ποσοστό αξιοποίησης της χωρητικότητας 84% φέτος, από 77% το 2024, λόγω των υψηλών τελών διοδίων. Τελικά, το ποσοστό αξιοποίησης του αγωγού μπορεί να φτάσει το 92% το 2027, χάρη στη ζήτηση από την Ασία, με επικεφαλής την Κίνα.
Είναι ενδιαφέρον ότι, παρόλο που οι ροές αργού πετρελαίου προς τις Ηνωμένες Πολιτείες μέσω του αγωγού Trans Mountain έχουν μειωθεί, υπάρχουν τώρα συζητήσεις για την ενίσχυση των συνολικών ροών προς τα νότια με την αναβίωση του έργου Keystone XL. Η είδηση ήρθε από τους Financial Times την περασμένη εβδομάδα, με το δημοσίευμα να γράφει ότι τόσο οι Καναδοί όσο και οι Αμερικανοί αξιωματούχοι είχαν σηματοδοτήσει ότι η επανεκκίνηση του Keystone XL ήταν μια πιθανότητα. «Είμαστε ανοιχτοί στο να συζητήσουμε την πρόοδο της ηπειρωτικής ενεργειακής ασφάλειας, εάν αντιμετωπίσουμε επίσης τα προβλήματα που προκαλούνται από τον χάλυβα και το αλουμίνιο», δήλωσε στους FT ο υπουργός Ενέργειας του Καναδά, Tim Hidgson.
Όλες αυτές οι εξελίξεις υποδηλώνουν ότι παρά τις αμφιβολίες σχετικά με την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, η ζήτηση είναι αρκετά υγιής σε τουλάχιστον δύο μέρη, τα οποία τυχαίνει να είναι και οι μεγαλύτεροι καταναλωτές - ακόμη και αν η κατανάλωση οφείλεται εν μέρει στη δημιουργία αποθεμάτων. Είναι αμφίβολο αν το Keystone XL θα αναστηλωθεί και θα κατασκευαστεί όντως, αλλά οι συζητήσεις για μια περαιτέρω επέκταση προς το Trans Mountain θα μπορούσαν κάποια στιγμή να μεταφραστούν σε δράση.