και οι αισθητήρες διαρροής καυσίμου και φρένων. Παίζουν ακόμη μεγαλύτερο ρόλο στα ηλεκτρικά οχήματα.
Ενώ μια συμφωνία ΗΠΑ-Κίνας εξέτρεψε μια απειλή εφοδιασμού, τα αποθέματα εξαντλήθηκαν από παρόμοιους περιορισμούς νωρίτερα φέτος, ενώ το Πεκίνο έχει επίσης δυσκολέψει την απόκτηση αδειών εξαγωγής.
Η Κίνα έχει έκτοτε επεκτείνει δραματικά τους περιορισμούς στις εξαγωγές, με τις εταιρείες να αντιμετωπίζουν παγκόσμιες ελλείψεις εφοδιασμού.
Η συμβουλευτική εταιρεία AlixPartners εκτιμά ότι η Κίνα ελέγχει έως και το 70% της παγκόσμιας εξόρυξης σπάνιων γαιών, το 85% της δυναμικότητας διύλισης και περίπου το 90% της παραγωγής κραμάτων και μαγνητών σπάνιων γαιών.
Ο νέος κινεζικός κατάλογος ελέγχου εξαγωγών περιλαμβάνει στοιχεία όπως το υττέρβιο, το όλμιο και το ευρώπιο, τα οποία χρησιμοποιούνται επίσης στην κατασκευή αυτοκινήτων.
«Η κατάσταση είναι πολύ τεταμένη», δήλωσε η Nadine Rajner, Διευθύνουσα Σύμβουλος της γερμανικής εταιρείας προμήθειας μεταλλικής σκόνης NMD, προσθέτοντας ότι οι πελάτες θέλουν να προμηθεύονται σπάνιες γαίες από οπουδήποτε εκτός από την Κίνα.
Ο Ράτζνερ δήλωσε ότι ενώ υπάρχουν πολλές σπάνιες γαίες διαθέσιμες σε χώρες όπως η Σουηδία, δεν έχουν τα ορυχεία ή την ικανότητα διύλισης για να τις καταστήσουν αξιοποιήσιμες. Και για τις βαριές σπάνιες γαίες, η Κίνα ελέγχει το 99,8% της παγκόσμιας ικανότητας διύλισης, καθιστώντας τις εναλλακτικές πηγές αμελητέες.
«Εχει ήδη εξαντληθεί»
«Έχουμε σχεδόν εξαντλήσει τα αποθέματά μας και έχουμε περιορισμένα αποθέματα», είπε ο Rajner.
Οι σπάνιες γαίες μπορούν να ανακυκλωθούν από παλιά αυτοκίνητα, αλλά αυτός ο κλάδος βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα. Η Neutral, μια εταιρεία που υποστηρίζεται από τη Renault, ανακυκλώνει σήμερα σπάνιες γαίες από 400.000 αυτοκίνητα ετησίως στη Γαλλία και έχει συμβόλαια με 15 μάρκες στην Ευρώπη.
Αλλά «η πρόκληση είναι η κλιμάκωση αυτών των δραστηριοτήτων», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Neutral, Jean-Philippe Bahuaud.
Ακόμα κι αν οι Κινέζοι προμηθευτές μπορέσουν να εκπληρώσουν νέες παραγγελίες πριν τεθούν σε ισχύ οι έλεγχοι εξαγωγών της 8ης Νοεμβρίου, το ταξίδι δια θαλάσσης προς την Ευρώπη μπορεί να διαρκέσει 45 ημέρες και η απειλή μιας συμφόρησης στις σπάνιες γαίες είναι μεταξύ των πολλών πονοκεφάλων που αντιμετωπίζει η αυτοκινητοβιομηχανία.
Η Κίνα έχει επίσης επιβάλει περιορισμούς στις εξαγωγές μπαταριών ιόντων λιθίου και υλικών μπαταριών, προκαλώντας ανησυχίες σχετικά με την προμήθεια ανταλλακτικών για ηλεκτρικά οχήματα.
Και την περασμένη εβδομάδα, μια διαμάχη για θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας μεταξύ Κίνας και Ολλανδίας, στην οποία εμπλέκεται η λιγότερο γνωστή ολλανδική εταιρεία κατασκευής τσιπ Nexperia, πυροδότησε φόβους για κλείσιμο εργοστασίων, επειδή προμηθεύει μεγάλη ποσότητα ανταλλακτικών και εξαρτημάτων αυτοκινήτων με τσιπ.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν επίσης την πρόκληση των αμερικανικών δασμών που αναμένεται να καταγράψουν λεπτομερώς το κόστος στα κέρδη του τρίτου τριμήνου.
Αλλά η κυριαρχία της Κίνας στον κλάδο μέσω του ελέγχου των σπάνιων γαιών κατατάσσεται μεταξύ των πιο ακανθωδών προβλημάτων.
«Μπορούν να μας κλείσουν σε δύο μήνες, ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε ο Ράιαν Γκριμ, αντιπρόεδρος ανάπτυξης προμηθευτών προμηθειών της Toyota Motor για τη Βόρεια Αμερική.
Ο Μπρούνο Γκαερί, πρόεδρος της Bosch για τη Γαλλία, τις Μπενελούξ, τη Δυτική και Νότια Ευρώπη, δήλωσε ότι αναμένει από την αυτοκινητοβιομηχανία να «υπερβολικά αποθέματα σπάνιων γαιών» πριν από την προθεσμία.
Ωστόσο, ένα στέλεχος σε έναν προμηθευτή μαγνητών για την Hyundai δήλωσε ότι ενώ η εταιρεία δημιούργησε αποθέματα νωρίτερα φέτος, «τα περισσότερα έχουν ήδη εξαντληθεί» και τα αποθέματα είναι περιορισμένα.
Ορισμένοι Κινέζοι εξαγωγείς σπάνιων γαιών έλαβαν μια αύξηση παραγγελιών από πελάτες στο εξωτερικό αμέσως μετά την ανακοίνωση νέων ελέγχων εξαγωγών στις 9 Οκτωβρίου, δήλωσαν στο Reuters τρεις πηγές του κλάδου.
Κινητήρες χωρίς σπάνιες γαίες
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες λαμβάνουν μέτρα για να μειώσουν την εξάρτησή τους.
Ορισμένες εταιρείες, όπως η General Motors και σημαντικοί προμηθευτές όπως η ZF και η BorgWarner, αναπτύσσουν κινητήρες ηλεκτρικών οχημάτων με χαμηλή έως μηδενική περιεκτικότητα σε σπάνιες γαίες, ενώ η BMW και η Renault έχουν κατασκευάσει κινητήρες χωρίς σπάνιες γαίες.
Η Monumo χρησιμοποίησε τεχνητή νοημοσύνη και προσομοίωση βαθιάς τεχνολογίας για να βοηθήσει τους πελάτες της να μειώσουν την περιεκτικότητα σε σπάνιες γαίες σε κινητήρες που βρίσκονται ήδη σε παραγωγή, κάτι που, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο Dominic Vergine, έχει οδηγήσει σε μέση μείωση 24% μεταξύ των πελατών της βρετανικής εταιρείας, στους οποίους περιλαμβάνονται αρκετοί από τους 10 κορυφαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων στον κόσμο, είπε.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζουν επίσης σκληρά για να βελτιώσουν τους κινητήρες χωρίς σπάνιες γαίες για την επόμενη γενιά ηλεκτρικών οχημάτων.
Ωστόσο, οι περισσότεροι από αυτούς τους κινητήρες απέχουν χρόνια, όπως και οι προσπάθειες για την ανάπτυξη νέων ορυχείων σπάνιων γαιών και μονάδων επεξεργασίας εκτός Κίνας, τις οποίες το Πεκίνο μπορεί να υπονομεύσει διατηρώντας τις τιμές χαμηλές, λένε οι ειδικοί του κλάδου.
Οι ειδικοί λένε ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ λαμβάνει την απειλή πολύ πιο σοβαρά από την Ευρώπη.
Ο Άντι Λέιλαντ, συνιδρυτής της SC Insights, εταιρείας που ειδικεύεται στην εφοδιαστική αλυσίδα, δήλωσε ότι το Πεκίνο έχει επικεντρωθεί στο να ξεπεράσει τους άλλους στις τιμές και θα συνεχίσει να το κάνει.
«Οι Κινέζοι μπορούν πάντα να τους υποτιμήσουν», είπε αναφερόμενος στις προσπάθειες ανάπτυξης κινητήρων χωρίς σπάνιες γαίες, προσθέτοντας ότι αντιμέτωποι με φθηνότερους κινητήρες με μαγνήτες σπάνιων γαιών, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να δυσκολευτούν να δικαιολογήσουν τα πιο ακριβά εξαρτήματα.
«Οπότε είναι μια πραγματικά επικίνδυνη επένδυση.»
Εν τω μεταξύ, η Κίνα αναμένεται να συνεχίσει να ασκεί την εξουσία της στις προμήθειες σπάνιων γαιών.
«Αυτό δεν είναι το τέλος των ελέγχων των εξαγωγών», δήλωσε ο Jan Giese, ανώτερο στέλεχος της εταιρείας εμπορίας σπάνιων γαιών Tradium.