Η απαγόρευση, που επιβλήθηκε το 2011, έχει εμποδίσει τη ρυθμιστική αρχή της χώρας να επεξεργάζεται νέες αιτήσεις για άδειες, καθώς και δικαιώματα έρευνας και παραγωγής, σε απάντηση στην αντίθεση της κοινής γνώμης και μία δικαστική αγωγή περιβαλλοντικών ακτιβιστών που εξέφραζαν ανησυχίες για τον αντίκτυπο της υδραυλικής ρωγμάτωσης στην οικολογικά ευαίσθητη περιοχή Karoo.
Νωρίτερα την Πέμπτη, μια δήλωση μετά το υπουργικό συμβούλιο ανέφερε ότι ο υπουργός Περιβάλλοντος της χώρας έχει οριστικοποιήσει τους κανονισμούς για το σχιστολιθικό φυσικό αέριο και ότι θα δημοσιευτούν πριν από τα τέλη Οκτωβρίου. «Μόλις δημοσιευτούν αυτοί οι κανονισμοί στην εφημερίδα, αίρω το μορατόριουμ», δήλωσε στο Reuters ο Υπουργός Ορυκτών και Πετρελαϊκών Πόρων Gwede Mantashe. «Η οικονομία χρειάζεται ένα έναυσμα ανάπτυξης και το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο είναι αυτό το έναυσμα».
Η Νότια Αφρική στρέφεται προς το φυσικό αέριο καθώς προσπαθεί να μεταβεί από τις ρυπογόνες μονάδες καύσης άνθρακα που καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών της χώρας σε ηλεκτρική ενέργεια.
Οι κανονισμοί για το σχιστολιθικό αέριο θα παράσχουν ένα πλαίσιο για τον έλεγχο των περιβαλλοντικών και ασφαλιστικών ζητημάτων, συμπεριλαμβανομένων των προκλήσεων σχετικά με το νερό, που σχετίζονται με την υδραυλική ρωγμάτωση στην ημι-άνυδρη περιοχή Karoo.
Η Νότια Αφρική, η πιο προηγμένη οικονομία της ηπείρου, βασίζεται σε αγωγούς φυσικού αερίου από τη Μοζαμβίκη για την προμήθεια βιομηχανικών χρηστών και χρειάζεται νέες προμήθειες καθώς αυτά τα πεδία εξαντλούνται. Ο πρώτος τερματικός σταθμός εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου της χώρας αναπτύσσεται στον κόλπο Richards.
Η Υπηρεσία Πετρελαίου της Νότιας Αφρικής εκτιμά ότι η λεκάνη Karoo διαθέτει περίπου 209 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια τεχνικά ανακτήσιμων πόρων σχιστολιθικού αερίου. Ωστόσο, μια μελέτη του 2017 από γεωλόγους στο Πανεπιστήμιο του Γιοχάνεσμπουργκ ανέφερε ότι η ποσότητα αυτή κυμαίνεται μεταξύ 13 tcf και 390 tcf και πιθανώς βρισκόταν κοντά στο κατώτερο άκρο αυτού του εύρους.