την ελληνική Κυβέρνηση, το δε υπουργείο Εξωτερικών υπεστήριξε ότι οι έρευνες του πλοίου είναι υδρογραφικής φύσεως και δεν έχουν να κάνουν με τον βυθό και το υπέδαφος του βυθού και ως εκ τούτου δεν παραβιάζουν την ελληνική υφαλοκρηπίδα. Και ενώ ο ισχυρισμός αυτός είναι «κατά γράμμα» ακριβής δεν έχει καμμία σχέση με την πραγματικότητα. Διότι ναι μεν η υφαλοκρηπίδα, η οποία υφίσταται αφ’ εαυτής (δεν χρειάζεται να κηρυχθεί από ένα κράτος) αλλά ο υπερκείμενος θαλάσσιος όγκος αποτελεί δυνητικό κυριαρχικό δικαίωμα, το οποίο καθίσταται πραγματικό με την κήρυξη Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ). Όταν λοιπόν η Ελλάς αναγνωρίζει στο «Πίρι Ρέις» στο δικαίωμα να αλωνίζει στις ελληνικές θάλασσες προβαίνοντας σε υδρογραφικές έρευνες, επί της ουσίας απεμπολεί το δικαίωμα να κηρύξει ΑΟΖ στις θάλασσες αυτές. Αναγνωρίζει δηλαδή ένα τετελεσμένο το οποίο δημιουργεί η Τουρκία στην καρδιά του ελληνικού Αρχιπελάγους.
Τούτο μάλιστα έρχεται σε συνέχεια της υποχωρήσεως στην Κάσο όσον αφορά τις έρευνες για την πόντιση του καλωδίου ηλεκτρικής διασυνδέσεως με την Κύπρο και της οριοθετήσεως θαλασσίων πάρκων εντός της ζώνης των έξι μιλίων των χωρικών μας υδάτων. Να θυμίσουμε ότι και για το καλώδιο και για τα θαλάσσια πάρκα υποχωρήσαμε αφού η Τουρκία υπεστήριξε ότι οι ενέργειες αυτές ήσαν «μονομερείς» και ότι συμφώνως προς την «Διακήρυξη των Αθηνών» θα έπρεπε να έχει ζητηθεί η σύμφωνη γνώμη της για να τεθούν σε εφαρμογή. Με την λογική αυτή και οι υδρογραφικές έρευνες του «Πίρι Ρέις» είναι μονομερείς ενέργειες για τις οποίες η Τουρκία θα έπρεπε ν έχει ζητήσει την άδεια της Ελλάδος πριν εκδώσει την σχετική Navtex. Όμως δεν το έπραξε και η Ελλάς δεν αντέδρασε. Απεναντίας με δήλωση του ίδιου του υπουργού Εξωτερικών κ. Γιώργου Γεραπετρίτη δικαιολόγησε την τουρκική κίνηση. Να θυμίσουμε τι είπε ο Έλλην υπουργός Εξωτερικών:
«Πρόκειται για έρευνα επιφανειακή, δεν καταλαμβάνει ελληνική υφαλοκρηπίδα και άρα δεν αντίκειται στο Διεθνές Δίκαιο. Αυτό που είναι αντίθετο στους διεθνείς κανονισμούς είναι η NAVTEX που εκδόθηκε και η οποία απαντήθηκε αμέσως από την Ελλάδα, η οποία εξέδωσε δική της αντί-NAVTEX. Η ίδια η έρευνα δεν μας επηρεάζει. Σε κάθε περίπτωση είναι κάτι που το παρακολουθούμε».
Αφ’ ενός δηλαδή η έρευνα δεν αντίκειται στο διεθνές δίκαιο, αντίκειται όμως η Navtex η οποία ενημερώνει την παραπλέουσα ναυσιπλοΐα για την διεξαγωγή της! Αν αυτό δεν είναι «τρικυμία εν κρανίω» δεν γνωρίζουμε πώς θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε.
Σε κάθε περίπτωση, αυτό είναι το έλασσον. Το μείζον είναι, όπως προαναφέραμε, ότι αποδεχόμενοι την κίνηση και τις υδρογραφικές έρευνες του τουρκικού πλοίου απεμπολούμε το δικαίωμα να κηρύξουμε κάποιαν ημέρα ΑΟΖ στο Αιγαίο. Αυτό δεν το έχει λάβει υπ’ όψιν του ο κ. υπουργός των Εξωτερικών;
Και βεβαίως εξ ίσου σημαντική υπόθεσις είναι αυτή της επιδείξεως σημαίας, διότι επί της ουσίας αυτό κάνει το τουρκικό ερευνητικό. Αφού εμείς υποχωρούμε σε ένα δυνητικό κυριαρχικό δικαίωμα, έρχεται η Τουρκία να «καλύψει το κενό» δημιουργώντας τετελεσμένα ώστε σε επομένη φάση να διεκδικήσει η ίδια τα δικαιώματα που εμείς απεμπολούμε. Αν ο κ. Γεραπετρίτης δεν αντιλαμβάνεται τι σημαίνει «επίδειξις σημαίας» ας ερωτήσει τους υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου του, ακόμη και τους νεωτέρους να του εξηγήσουν.
Όπως και να έχει όμως, αυτό που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση είναι το γεγονός ότι μετά το «Πίρι Ρέις» βγήκαν στο Αιγαίο 92 πλοία του τουρκικού πολεμικού ναυτικού, υποστηριζόμενα από 66 αεροπλάνα για την άσκηση «Θαλασσόλυκος» η οποία περιλαμβάνει διάφορα σενάρια ναυτικών και αμφιβίων επιχειρήσεων. Εναντίον τίνος στρέφονται αυτές οι ενέργειες είναι προφανές.
*Από την ΕΣΤΙΑ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ