Ο πρωθυπουργός του Καναδά Μαρκ Κάρνεϊ και ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ βρίσκονται σε συνομιλίες για την αναβίωση της πρότασης για τον αγωγό Keystone XL, η οποία βρίσκεται σε αδράνεια εδώ και καιρό, στο πλαίσιο μιας συνολικής εμπορικής συμφωνίας, σύμφωνα με το CBC και το BBC. Η άδεια του αγωγού ακυρώθηκε το 2021 και μια επανεκκίνηση θα έδινε στους καναδούς

παραγωγούς ασφαλτικής άμμου που βρίσκονται σε ηπειρωτική χώρα μια νέα διαδρομή προς τις ακτές του Κόλπου των ΗΠΑ - και τη θάλασσα. 

Η εφοδιαστική των εξαγωγών πετρελαίου της Αλμπέρτα αποτελεί σημείο έντασης στην καναδική πολιτική σκηνή και το Keystone XL της TransCanada (TC Energy) είναι μία από τις πολλές προτάσεις για την αντιμετώπισή του. Εάν ολοκληρωθεί, το Keystone XL θα αυξήσει τη χωρητικότητα του αγωγού που συνδέει τα πεδία ασφάλτου της Αλμπέρτα με τα διυλιστήρια και τους θαλάσσιους τερματικούς σταθμούς εξαγωγής στις ακτές του Κόλπου των ΗΠΑ. Στην εποχή του, αποτελούσε κορυφαία πολιτική προτεραιότητα για την κυβέρνηση της Αλμπέρτα, η οποία παρείχε 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια σε άμεση χρηματοδότηση και 4,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε εγγυήσεις δανείων για την υποστήριξη της κατασκευής του αγωγού. 

Ωστόσο, αντιμετώπισε ισχυρή αντίδραση από τους οικολόγους και τις ιθαγενείς φυλές στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίοι εξέφρασαν ανησυχία για την ένταση άνθρακα της διαδικασίας παραγωγής ασφαλτούχων άμμων και την πιθανότητα διαρροής από τον αγωγό στο έδαφος των ΗΠΑ. Οι εργασίες συνεχίστηκαν κατά διαστήματα για περισσότερο από μια δεκαετία εν μέσω διαμαρτυριών, κανονιστικών ενεργειών και αγωγών. Το 2015, ο Πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα διέταξε τη διακοπή της ανάπτυξης του αγωγού. Ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανέτρεψε την απόφαση του Ομπάμα το 2017 και εξέδωσε ομοσπονδιακή άδεια. Και ο Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν ανακάλεσε την άδεια αυτή μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά του το 2021. Λίγους μήνες αργότερα, η TransCanada (μετονομάστηκε σε TC Energy) εγκατέλειψε εντελώς το έργο, αφήνοντας πίσω περίπου το οκτώ τοις εκατό της ολοκληρωμένης γραμμής.

Το 2018, ως εναλλακτική λύση στο αδιέξοδο Keystone, η καναδική κυβέρνηση αγόρασε και ολοκλήρωσε τον αγωγό Trans Mountain Expansion (TMX) από την Αλμπέρτα στο Βανκούβερ της Βρετανικής Κολομβίας, με την πρώτη άντληση πετρελαίου το 2024. Ενώ ο TMX αποτελεί σημαντική προσθήκη στην καναδική εξαγωγική ικανότητα, ο τερματικός σταθμός φόρτωσης περιορίζεται σε δεξαμενόπλοια Aframax λόγω περιορισμών βυθίσματος στο λιμάνι, αυξάνοντας το κόστος. Μια άλλη εναλλακτική διαδρομή που υποστηρίζεται από την κυβέρνηση της Αλμπέρτα θα προσέθετε έναν αγωγό στο λιμάνι βαθέων υδάτων του Πρινς Ρούπερτ της Βρετανικής Κολομβίας - αλλά η γραμμή αντιτίθεται στη γραμμή. Ακόμα κι αν κατασκευαστεί, ο τερματικός σταθμός του Πρινς Ρούπερτ θα χρειαστεί εξαίρεση από τη μακροχρόνια απαγόρευση πλοήγησης πετρελαιοφόρων στο βόρειο Εσωτερικό Πέρασμα. 

Το Keystone XL δεν έχει κανέναν από αυτούς τους περιορισμούς και θα έδινε στους παραγωγούς της Αλμπέρτα άμεση πρόσβαση στους υπάρχοντες τερματικούς σταθμούς φόρτωσης των ακτών του Κόλπου των ΗΠΑ και στις συνδέσεις με τις παγκόσμιες αγορές. Μετά τις αρχικές συνομιλίες μεταξύ Τραμπ και Κάρνεϊ, οι συζητήσεις σχετικά με την πιθανότητα επανεκκίνησης της κατασκευής βρίσκονται σε εξέλιξη σε επίπεδο προσωπικού, αλλά είναι ακόμη προκαταρκτικές, δήλωσαν πηγές στο BBC.

Οποιαδήποτε κατασκευή θα εξαρτηθεί από το συμφέρον του κληρονόμου του αγωγού, της South Bow, μιας ανεξάρτητης εταιρείας που αποσχίστηκε από την TC Energy πέρυσι. Ένας εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε στο BBC ότι υποστηρίζει τις συνομιλίες, προσθέτοντας ότι θα «συνεχίσει να διερευνά ευκαιρίες που αξιοποιούν τον υπάρχοντα διάδρομο με τους πελάτες μας».

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr